• 1
  • 2
2007-03-18, 21:21
Medlem
Bajsfacistens avatar
Har läst flera gånger att skrivare skriver ner nån hemlig kod på alla utskrifter de gör. Gäller det alla, finns det märken som inte har denna lömska funktion, vilka i så fall?
Citera
2007-03-18, 23:09
Bannlyst
Här har du en lista med skrivare som EFF(Electronic Frontier Foundation) har sammanställt: http://www.eff.org/Privacy/printers/list.php
Citera
2007-03-26, 07:38
Medlem
-Q-s avatar
Man borde köpa Minolta eller Samsung bara för att...

Fattar inte varför de sätter in denna koden, USAs regering som tvingar dom eller vad fan är det frågan om? Det gagnar ju inte dom själva direkt...
Citera
2007-03-26, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Q-
Fattar inte varför de sätter in denna koden, USAs regering som tvingar dom eller vad fan är det frågan om? Det gagnar ju inte dom själva direkt...
Ett steg mot det kontrollsamhälle vi i framtiden ska leva i. Det är U.S. Secret Service som har gjort en uppgörelse med vissa tillverkare så att de ska kunna ta fast brottslingar lättare. Man kan jämföra det med det lagförslag som kom för inte allt så länge sen, där FRA vill övervaka all internettrafik till och från Sverige.
Citera
2007-04-18, 23:10
Medlem
lejts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztla
Ett steg mot det kontrollsamhälle vi i framtiden ska leva i. Det är U.S. Secret Service som har gjort en uppgörelse med vissa tillverkare så att de ska kunna ta fast brottslingar lättare.

Håller med dig. Det här är galet
Citera
2007-05-03, 11:54
Medlem
HATs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Har läst flera gånger att skrivare skriver ner nån hemlig kod på alla utskrifter de gör. Gäller det alla, finns det märken som inte har denna lömska funktion, vilka i så fall?
Vad i helvete! Det här hade jag aldrig hört talas om tidigare. Det är ju skandal, själv sitter jag på en HP Laserjet 1020 som tyvärr inte ens fanns med i den där listan.
Citera
2007-05-03, 15:22
Bannlyst
http://www.eff.org/Privacy/printers/

Där är några exempel på hur det går till.

Jag tog upp det där med en släkting när jag såg det första gången. Han tyckte jag var onödig paranoid.

Kanske det.

Det spelar mindre roll när jag skriver ut bilder och sätter upp jämte datorn. Det spelar KLART större roll om jag skriver ut politiska texter, som jag inte vill ha kopplade till mig själv.

Ett anonymt tips om något... får helt plötsligt en underskrift, utan att man vet om det. Obehagligt.
Citera
2007-05-03, 17:54
Medlem
Olof Palmes avatar
Men om man är brottsling så är det väl bara att gå och köpa en billig skrivare på elgiganten, och betala kontant.
Sen skriver man ut så många utpressningsbrev som man behöver, sen slänger man bara skrivaren i valfri container.
Citera
2007-05-03, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Olof Palme
Men om man är brottsling så är det väl bara att gå och köpa en billig skrivare på elgiganten, och betala kontant.
Sen skriver man ut så många utpressningsbrev som man behöver, sen slänger man bara skrivaren i valfri container.

Ja, det är en lösning, men den förutsätter att man KÄNNER TILL dom där koderna, och det verkar det inte vara så många som gör.
Citera
2007-05-03, 19:15
Medlem
woofers avatar
Sådant här gör mig heligt förbannad. Även om jag inte har några som helst planer på att använda min skrivare till olagligheter så stör det mig något jävulskt att skrivartillverkarna bygger in sådana här funktioner. Speciellt när dom inte anger att funktionen finns. Det är ytterligare ett led i storebrorsamhället.

Något som stör mig ännu mer är att majoriteten av medborgarna inte verkar bry sig att det poppar upp fler och fler funktioner som används till eller skulle kunna användas till att övervaka vad enskilda medborgare gör. Det känns som att dom flesta inte förstår hur "smarta" många av dom apparater och tjänster som vi använder faktiskt är.

Undrar just hur funktionen som skapar prickarna ser ut. Den kanske går att avaktivera eller möjligen förändra skrivarens serienr?
Citera
2007-05-03, 20:15
Medlem
woofers avatar
Var tvungen att utföra ett litet test på min egen färglaser och mycket riktigt så var hela testsida fylld av små gula prickar. Vid första annblick så såg det ut som någon form av brus och någon som inte vet vad dom letar efter skulle antagligen inte lägga märke till prickarna. Detta även om dom såg dom tydligt då det inte ser ut att finnas någon form av mönster. Men tittar man närmare och på flera olika ställen på papperet så ser man vissa möster av prickar som repeterar sig men några centimers mellanrum.

Jag använde en UV-lampa och mot ett vitt papper och då framträde prickarna tydligt och det var inget problem att se dom utan förstoringsglas men i dagsljus så är dom omjöliga att se utan förstoringsglas.

Jag provade både att skriva ut ett dokument men enbart lite svart text på och ett dokument med några färgade prickar på. Enbart på dokumentet med dom färgade prickarna så gick dessa gula små spårprickar att se. På den svartvita utskriften så kunde jag över huvudtaget inte se någonting trots mycket nogrant tittande.

Jag gissar att tanken med funktionen är att kunna spåra förfalskade sedlar.
Citera
2007-05-03, 21:11
Medlem
Alla förstår väl att allt kommer vara kontrollerat av staten i framtiden. Allt för att INGA brott ska kunna ske, särskilt inte där tjuven kommer undan.
Det går inte att ha låg siffra på det utan att ha stor kontroll på allt. Frågan är om nån vill leva i en sådan värld. Tycker denna fråga om kontrollen är oerhört viktig och tas upp alldeles för lite i media.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in