2007-03-18, 16:20
Medlem
Lugns avatar
Det börjar bli dags att damma av utegrillen.

Söker tips på goda grillrätter med fisk & vegetariskt då det är det jag äter.

Min personliga favorit är egen potatissallad & grillad gravad Lax:

Potatissalladen är en "icke kladdig", gjord på kokt tärnad färskpotatis, koka ett gäng potatisar, låt svalna och skär ner i bitar i en skål, sen kan ju resten av innehållet variera, men för min del brukar det väl vara, rocculasallad, gurka, svarta & gröna oliver, purjo & rödlök. nån skvätt olivolja och kryddor, något sånt brukarr det väl bli.

Köp en stor bit gravad lax, lägg sidan med skinnet neråt och grilla lugnt och fint tills den börjar svettas, klar att ätas. Behövs inga extra kryddor, grymt gott och salt!

Gör någon form av sås med lätt cremefreshice och kryddor, själv brukar jag blanda i färska kryddor, citronpeppar och lite senap.
Citera
2007-03-18, 16:25
Medlem
Balkongståarns avatar
Exakt det där tänkte jag skriva, exakt! Grillad gravlax är galet gott! Fast jag brukar grava den själv, förstås. Slår man på en skvätt balsamvinäger med lite dijonsenap utrört i på salladen, då sjunger änglarna.
Citera
2007-03-19, 11:51
Medlem
dilevas avatar
Själv kommer jag göra grillspett i vår och sommar med hemmalagad seitan och fräsha grönsaker. Jag har verkligen fått dille på seitan och gör det minst en gång i veckan.

Seitan är för er som inte vet det ett slags kött-substitut bestående av gluten-protein, det finns många recept men jag gör så här:

Ta ca 10-15dl vetemjöl (jag använder vanligt vetemjöl men om man är rik så använd vetemjöl special pga den höga protein-halten)

Tillsätt vatten i lagom mängd till en deg och knåda i minst 10 min.

Lägg degen i en fuktig handuk och låt den vila i 1 timme.

Lägg degen i en bunke och häll över kallt vatten, skölj bort all stärkelse genom att knåda degen och tillsätt nytt vatten i omgångar. Tillslut (ca 20 min) så är vattnet inte längre vitt och du har en liten klump gluten kvar. Skär den i små bitar och stek dem i olja några minuter. Lägg sedan bitarna i en smaskig marinad (jag gör en på soja,socker, kryddor och tomatpuré). Stek sedan hela härligheten i ytterliggare några minuter. FANTASTISKT gott! Segt och lite "köttigt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in