• 1
  • 2
2007-03-18, 03:01
Medlem
fick hem beslut om mitt slutgiltiga bostadsbidrag och kom då på att jag glömt anmäla min ändring när jag bytte lgh till FK som borde innebära en sänkning av bidraget med 2-3000. Jag vill nu göra rätt för mig och anmäla min ändring men är rädd att jag begått bedrägeri vågar jag anmäla ändringen eller låtsas som ingenting. Känns ju lite meningslöst att göra rätt för mig om jag hamnar i fängelse för det. Betala tillbaka pengarna är inga problem.
Citera
2007-03-18, 03:54
Medlem
tjaboooos avatar
gå till FK och förklara hur det ligger till och ge dom en avi med nuvarande hyra samt vilket datum hyresändringen är från så får du antagligen ett inbetalningskort, har svårt å tro det skulle va mer med det.

bedrägeri kommer dom inte köra på, speciellt inte om du går dit frivilligt för att korrigera.
Citera
2007-03-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
gå till FK och förklara hur det ligger till och ge dom en avi med nuvarande hyra samt vilket datum hyresändringen är från så får du antagligen ett inbetalningskort, har svårt å tro det skulle va mer med det.

bedrägeri kommer dom inte köra på, speciellt inte om du går dit frivilligt för att korrigera.
Hur säker är du på detta? Du får ursäkta mig men ditt användarnamn inger inte förtroende
Citera
2007-03-18, 15:57
Medlem
Vad sägs om uppsåt t.ex?
Citera
2007-03-18, 16:40
Medlem
Det enda som kommer att hända är att du kommer att få betala tillbaka det du har fått förmycket.

Men om FK själva skulle upptäcka det så ligger du nog värre till, helt klart.

Alltså är det lika bra att du förklarar för FK hur det ligger till så ska du nog se att det ordnar sig tillslut.
Citera
2007-03-18, 17:28
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLAKT
Hur säker är du på detta?
kanske för jag varit i en liknande situation där FK betalade ut BÅDE bostadsbidrag och bostadstillägg och kontaktade FK om felet för att få det korrigerat, kontakten gjordes genom ett mail till mitt lokala kontor.
fick 4 månaders uppskov och betala också utan några som helst problem samt hade kunnat dela upp beloppet om jag velat de.

FK var ovanligt tillmötesgående i detta ärendet.

Citat:
Ursprungligen postat av tutbrol
Vad sägs om uppsåt t.ex?
var finns uppsåtet ?
TS skriver inget om att h*n försökt lura till sej pengar utan att h*n glömt det hela och då är frågan om det finns nåt uppsåt, speciellt om TS själv kontaktar FK för en korrigering.
Citera
2007-03-19, 03:06
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
var finns uppsåtet ?
TS skriver inget om att h*n försökt lura till sej pengar utan att h*n glömt det hela och då är frågan om det finns nåt uppsåt, speciellt om TS själv kontaktar FK för en korrigering.

Alla som blir påkomna med bidragsfusk uppger att de har glömt. Det är irrelevant i sammanhanget vad TS uppger. Du borde märka ifall 3000 kr för mycket ramlar in på ditt konto varje månad dessutom.

Kom ihåg att TS har undertecknat ansökan om BoB och därmed förbundit sig att anmäla ändring av inkomst, familje- och bostadsförhållanden med mera. Det finns ingen Att glömma-klausul lika lite som det finns i andra avtal (anställningsavtal, köpe/hyreskontrakt osv). Du har förbundit dig att meddela ändringar, punkt.
Citera
2007-03-19, 17:56
Medlem
Bostadsbidraget är preliminärt och dess slutgiltiga belopp bestäms inte förrän i efterhand. Bara att meddela förändringen i inkomst och hyra och få ditt årsbelopp fastställt därefter. Har du redan fått ut mer än vad du har rätt till med de nya förutsättningarna så får du en inbetalningsavi på det överskjutande beloppet.
Citera
2007-03-19, 22:16
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkka
Bostadsbidraget är preliminärt och dess slutgiltiga belopp bestäms inte förrän i efterhand. Bara att meddela förändringen i inkomst och hyra och få ditt årsbelopp fastställt därefter. Har du redan fått ut mer än vad du har rätt till med de nya förutsättningarna så får du en inbetalningsavi på det överskjutande beloppet.

Läs inlägget igen.

Citat:
fick hem beslut om mitt slutgiltiga bostadsbidrag och kom då på att jag glömt anmäla min ändring när jag bytte lgh till FK som borde innebära en sänkning av bidraget med 2-3000. Jag vill nu göra rätt för mig och anmäla min ändring men är rädd att jag begått bedrägeri vågar jag anmäla ändringen eller låtsas som ingenting. Känns ju lite meningslöst att göra rätt för mig om jag hamnar i fängelse för det. Betala tillbaka pengarna är inga problem.
Citera
2007-03-20, 05:13
Medlem
Men vad f*n, så går det när man har för bråttom.

Jag klantade till det när jag gick från student till arbetande och fick den slutgiltiga summan fastställd till en hel del mindre än vad jag redan fått utbetalt. Fick därefter en inbetalningsavi som jag betalade, så var det fixat.

Fast i det nu aktuella fallet så har ju den slutgiltiga summan fastställts och FK har inte hittat "felet". Jag har svårt att tro att de skulle börja processa mot någon som självmant rättar till ett fel, fast å andra sidan så har skummare saker hänt.
Citera
2007-03-20, 08:50
Medlem
pilatuss avatar
Citat:

Hur lång tid har det gått?

Jag glömde också att anmäla när jag flyttade till en billigare lägenhet, och gjorde det först en månad efter flytt (När jag märkte att jag fick på tok för mycket bostadsbidrag) och allt som hände var att jag fick ett inbetalningskort på den överskjutande summan och fick söka nytt bostadsbidrag för den nya lägenheten.

Jag får för mig att de ger en chans för folk att betala tillbaka innan de drar igång en, från alla inblandande, resurskrävande rättsprocess.
Citera
2007-03-20, 11:06
Medlem
var finns uppsåtet ?
TS skriver inget om att h*n försökt lura till sej pengar utan att h*n glömt det hela och då är frågan om det finns nåt uppsåt, speciellt om TS själv kontaktar FK för en korrigering.[/quote]

Precis det jag säger, var snarare som ett svar till att han ringaktade din iformation pga ditt användarnamn =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in