OBS! Innan du fortsätter läsa så bör du veta att följande text kan uppfattas rätt så onödig och konstig, men det är bara något jag vill få ett svar på.
Satt och tänkte på i princip ingenting när mina tankar gled in på det här:
En liten metallkula släpps från 100 meters höjd. Metallkulan måste stoppas från att nå marken och vårt enda hjälpmedel är 30 st väldigt stora papper. Papprena får placeras högst 30 meter från marken, men mellan marken och 30 metersgränsen får papprena vara ordnade hur som helst.
Hur ska man ordna papprena för att metallkulan säkrast ska fångas upp? Papprena får bara ligga horisontellt.
Är det bäst att ta alla 30 papprena tillsammans så dom bildar ett enda tjockt skikt, eller ska man sprida ut papprena på de här 30 meterna? Eller spelar det ingen roll alls?
Personligen tror jag att det bästa vore att göra ett enda tjockt skikt av alla papper precis vid 30 metersgränsen så metallkulan fångas upp innan den har fått så mycket fart. Eller så tar man typ 5 papper vid 30 metersgränsen, 15 papper sprids ut med mellanrum mellan varandra och 10 papper nära marken som slutligen ska fånga upp kulan när den brutit sig igenom papprena ovanför.
Vissa tankar måste man bara dela med sig av, hur korkade dom än är.