2007-03-17, 23:40
Medlem
Lempunos avatar
OBS! Innan du fortsätter läsa så bör du veta att följande text kan uppfattas rätt så onödig och konstig, men det är bara något jag vill få ett svar på.

Satt och tänkte på i princip ingenting när mina tankar gled in på det här:
En liten metallkula släpps från 100 meters höjd. Metallkulan måste stoppas från att nå marken och vårt enda hjälpmedel är 30 st väldigt stora papper. Papprena får placeras högst 30 meter från marken, men mellan marken och 30 metersgränsen får papprena vara ordnade hur som helst.
Hur ska man ordna papprena för att metallkulan säkrast ska fångas upp? Papprena får bara ligga horisontellt.
Är det bäst att ta alla 30 papprena tillsammans så dom bildar ett enda tjockt skikt, eller ska man sprida ut papprena på de här 30 meterna? Eller spelar det ingen roll alls?
Personligen tror jag att det bästa vore att göra ett enda tjockt skikt av alla papper precis vid 30 metersgränsen så metallkulan fångas upp innan den har fått så mycket fart. Eller så tar man typ 5 papper vid 30 metersgränsen, 15 papper sprids ut med mellanrum mellan varandra och 10 papper nära marken som slutligen ska fånga upp kulan när den brutit sig igenom papprena ovanför.

Vissa tankar måste man bara dela med sig av, hur korkade dom än är.
Citera
2007-03-18, 01:12
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lempuno
O

Vissa tankar måste man bara dela med sig av, hur korkade dom än är.

Det är hårt men sant.
Citera
2007-03-18, 10:54
Medlem
W.Hallonsafts avatar
Upp i kaknästornet med dig nu och prova! Pappersexercisen får en ny innebörd...

Placera papperen så högt som möjligt, ty ju kortare sträcka kulan faller, desto lägre hastighet kommer den att ha när den slår emot det första papperet. Tror jag.
Citera
2007-03-18, 11:57
Medlem
sen om du har mellanrumm mellan papprerna så kommer kulan att accelerera emellan dem. Så har du riktigt otur så kommer allt du bromsade in med första pappret att återigen tillkomma på sträckan mellan första och andra pappret.

som någon sade, alla papper på en gång bromsar mest.
Citera
2007-03-18, 12:58
Medlem
Lempunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
sen om du har mellanrumm mellan papprerna så kommer kulan att accelerera emellan dem. Så har du riktigt otur så kommer allt du bromsade in med första pappret att återigen tillkomma på sträckan mellan första och andra pappret.

som någon sade, alla papper på en gång bromsar mest.

Jo, men finns inte risken då att metallkulan med sin höga rörelseenergi bryter igenom alla papprena på en gång? Jag borde verkligen skaffa mig en tjej så ja har lite vettigare saker att tänka på
Citera
2007-03-18, 14:38
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lempuno
Jo, men finns inte risken då att metallkulan med sin höga rörelseenergi bryter igenom alla papprena på en gång? Jag borde verkligen skaffa mig en tjej så ja har lite vettigare saker att tänka på

Ja, gör du det. Kasta inte henne från 100 m och försök att stanna henne med 30 pappaer efter 70 meter bara, för då finns en risk att hon dumpar dej.

Angående frågan du ställde, så tror jag att det är bäst med alla 30 papaper på en gång. Testa själv att göra hål på 30 papper. Det är JOBBIGT
Citera
2007-03-18, 17:11
Medlem
Lempunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Ja, gör du det. Kasta inte henne från 100 m och försök att stanna henne med 30 pappaer efter 70 meter bara, för då finns en risk att hon dumpar dej.

Angående frågan du ställde, så tror jag att det är bäst med alla 30 papaper på en gång. Testa själv att göra hål på 30 papper. Det är JOBBIGT

Jo, alltså i verkligheten kanske det räcker med 5 papper för att stoppa metallkulan, det är teorin bakom placeringen av papprena jag är intresserad av.
Citera
2007-03-18, 18:48
Medlem
Newis avatar
Jag skulle lägga papprerna på marken. Det skulle inte krävas många för att stoppa kulan. För att använda ännu mindre papper kan man ju dessutom vika alla dessa väldigt stora blad ett par gånger.
Citera
2007-03-18, 19:22
Medlem
Lempunos avatar
Du får inte använda dig av marken och du får inte vika papprena det är förbjudet! Min tanke, my rules.
Citera
2007-03-18, 19:46
Medlem
En metod för att lösa problem som detta är att det är bra att renodla och överdriva premisserna. Ta exempelvis ett väldigt tunt papper och hundratals ark så kan man förstå att det skulle gå att få kulan genom dessa med kanske bara någon meters acceleration. Men om pappren var i en bunt så skulle kulan ha större chans att stanna.
Citera
2007-03-18, 20:08
Medlem
Ful Fisks avatar
Vik pappret dubbelt 42 ggr så når det till månen, det kan bli lite tunt men skit samma det blir jävligt högt.
Citera
2007-03-19, 03:02
Medlem
Kiress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ful Fisk
Vik pappret dubbelt 42 ggr så når det till månen, det kan bli lite tunt men skit samma det blir jävligt högt.

Vik ett papper dubbelt mer än 10 ggr så får du 100 spänn av mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in