• 1
  • 2
2007-03-17, 14:52
Medlem
Miller418s avatar
Min CRT-skärm är slut och jag behöver en ny. Idag har jag varit runt bland några butiker och rekognoserat lite. Väldigt många butiker orkar inte ens koppla in alla skärmar. Så det är väldigt svårt att bestämma sig när man inte får se dem live. Hade oturen att Microshop var stängt idag p.g.a. utbildning.
Det jag är ute efter är en endera en 20" platt skärm med bra bild. (Med bra menar jag minst likvärdig bild som min gamla CRT-skärm.) Eller en 22-24" widescreenskärm. Har inte kommit fram till vilken som har den bättre bilden.
Tror att jag skall hålla mig till icke widescreen och istället köra med två 20" skärmar om jag vill ha mera bildyta.

Så vad rekommenderas? jag är ute efter en (minst) 20" platt skärm med bra bild. Pristak 6000 kr.
Citera
2007-03-17, 14:58
Medlem
stRs avatar
BenQ gör grymma gaminskärmar, dock vet jag inte hur det ligger till uppe i 22"
Eizo är ett guldmärke men då får du betala betydligt mycket mer, och du bör tänka om angående widescreen för det är väldigt mysigt.
Citera
2007-03-17, 15:05
Medlem
ariers avatar
välkomen till 2007!

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=v212
Citera
2007-03-17, 15:20
Medlem
Miller418s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
BenQ gör grymma gaminskärmar, dock vet jag inte hur det ligger till uppe i 22"
Eizo är ett guldmärke men då får du betala betydligt mycket mer, och du bör tänka om angående widescreen för det är väldigt mysigt.

Gaminskärmar? För spel menar du? Jag har som fått för mig att Viewsonic är de som har bra bild till bra pris, och Eizo är i toppklass men lite dyrare.
Vad är det som är så mysigt med widescreen, jag tycker webbsidor ser lite mongo ut i widescreen.
Citera
2007-03-17, 15:26
Medlem
Miller418s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
välkomen till 2007!

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=v212

Tack!
Blev dock inte mycket klokare av din länk. Men de hade några korta kommentarer av användare på en del skärmar. Nä jag får hoppas att Microshop har öppet i morgon och kila över dit.
Citera
2007-03-17, 15:30
Medlem
Misstags avatar
Tycker Samsung 931BF har bra bild, dock 19".
Citera
2007-03-17, 16:34
Medlem
köpte väldigt nyligen en ViewSonic VX922 och jag är överaskat nöjd. trodde man skulle behöva ett par veckor för att vänja sig vid sämre bild än med CRT skärm men tydligen inte. har dock inte hunnit testa mer än att glida runt i windows och lite sånt men jag tror den presterar bra även i spel.
Citera
2007-03-17, 16:37
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miller418
Gaminskärmar? För spel menar du? Jag har som fått för mig att Viewsonic är de som har bra bild till bra pris, och Eizo är i toppklass men lite dyrare.
Vad är det som är så mysigt med widescreen, jag tycker webbsidor ser lite mongo ut i widescreen.

Gamingskärmar, ja precis till spel.
CPL använder BenQ skärmar 19" med 2ms och dessa ska vara grymt vassa.

Viewsonic är ett jävla budgetmärke, och inte nog med det så har deras skärmar varit skitfula sedan första produktion och även än i dag.

Varför skulle webbsidor se mongo ut i widescreen? Det ser precis likadant ut bara att du har mer plats åt sidorna, om bilden varit utrdragen så är ju något allvarligt fel på skärmen eller grafikkortet du provat.

Att ha två fyrkantiga skärmar bredvid varandra vore väl mongo om något.
En 22" widescreen är STORT och då kan du ha 2-3 webbsidor i full storlek bredvid varandra, kallar du det mongo så säger jag spegel med handflatan mot dig.
Citera
2007-03-17, 19:23
Medlem
Miller418s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Gamingskärmar, ja precis till spel.
CPL använder BenQ skärmar 19" med 2ms och dessa ska vara grymt vassa.

Viewsonic är ett jävla budgetmärke, och inte nog med det så har deras skärmar varit skitfula sedan första produktion och även än i dag.

Varför skulle webbsidor se mongo ut i widescreen? Det ser precis likadant ut bara att du har mer plats åt sidorna, om bilden varit utrdragen så är ju något allvarligt fel på skärmen eller grafikkortet du provat.

Att ha två fyrkantiga skärmar bredvid varandra vore väl mongo om något.
En 22" widescreen är STORT och då kan du ha 2-3 webbsidor i full storlek bredvid varandra, kallar du det mongo så säger jag spegel med handflatan mot dig.

Haha känsligt ämne!
Nä men skämt och sido så känns det som att webbsidor blir fööör breda, men det är väl en vanesak kanske. Sen kan man ju undra varför man skall ha flera webbsidor öppna bredvid varandra, så surfar man väl inte eller är jag gammeldags och bakåtsträvande.

Vad har du för belägg att Viewsonic är dåliga, för du menar väl att de är det? Budgetmärke kan ju vara något positivt om kvaliteten är hög
Egentligen bör man om man skall använda flera skärmar ha 3 stycken annars kommer ju en "mittskarv" mitt i synfältet. Bara en tanke.
Citera
2007-03-17, 21:44
Medlem
stRs avatar
Citat:
Haha känsligt ämne!
Nä men skämt och sido så känns det som att webbsidor blir fööör breda, men det är väl en vanesak kanske. Sen kan man ju undra varför man skall ha flera webbsidor öppna bredvid varandra, så surfar man väl inte eller är jag gammeldags och bakåtsträvande.

Vad har du för belägg att Viewsonic är dåliga, för du menar väl att de är det? Budgetmärke kan ju vara något positivt om kvaliteten är hög
Egentligen bör man om man skall använda flera skärmar ha 3 stycken annars kommer ju en "mittskarv" mitt i synfältet. Bara en tanke.

Ja precis, skarvar är inte kul.

Viewsonic är dåliga för att jag har provat ett par skärmar och polare har haft/har viewsonic genom åren, jag har även ägt viewsonic själv, en skärm som levde länge, men bilden var dålig, geometri vet jag inte ens om dom kan stava till i kina, och den var precis som alla andra viewsonic skärmar SKITFUL.

Och det värsta faktumet är att Viewsonic skärmar inte är så överdrivet mycket billigare än andra märken, ofta har jag sett Viewsonic skärmar som varit dyrare än betydligt bättre skärmar.
Citera
2007-03-18, 03:05
Medlem
Miller418s avatar
Jaha där ser man. Jag är novis på området platta skärmar men jag tycker Viewsonic har fått höga betyg i de recensioner jag har läst. Det var nån datablaska jag läste där de jämförde en bunt skärmar och Viewsonic tog hem priset bästa bild. Viewsonic VX nånting hette den skärmen.
Citera
2007-03-18, 12:22
Medlem
RollerBoySEs avatar
Citat:
Jaha där ser man. Jag är novis på området platta skärmar men jag tycker Viewsonic har fått höga betyg i de recensioner jag har läst. Det var nån datablaska jag läste där de jämförde en bunt skärmar och Viewsonic tog hem priset bästa bild. Viewsonic VX nånting hette den skärmen.

Det är nog denna Du tänker på: http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=6632

Viewsonic är ett bra budgetmärke, kontors/proffsskärmar är visserligen vanligen bättre men så kostar de ju också ungefär det dubbla.

Denna modell kan kanske vara ngt för dig: http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=6695

Kan köpas hos t.ex. DustinHome för 5795:- ( http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010088826 )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in