• 1
  • 2
2007-03-17, 13:41
Medlem
Unbelivers avatar
Tja
Jag söker något bra recept på tomatsås till hemagjord pizza. Förra gången körde jag med ren tomatsås på tub, det var inte gott.

Har ni några tipps på bra recept på tomatsås till hemgjord pizza?
Citera
2007-03-17, 13:50
Medlem
MacGayVers avatar
Fräs lök och vitlök i lite olivolja, i med de krossade tomaterna. Krydda med oregano, salt och peppar. Låt det hela puttra i 10-20 min.
Citera
2007-03-17, 13:52
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGayVer
Fräs lök och vitlök i lite olivolja, i med de krossade tomaterna. Krydda med oregano, salt och peppar. Låt det hela puttra i 10-20 min.

i med en buljongtärning också och låt puttra ännu längre tid. Minst en timme, tomaterna ska vara helt sönderkokta och såsen tjock och slät.
Citera
2007-03-17, 13:53
Medlem
MacGayVers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister
i med en buljongtärning också och låt puttra ännu längre tid. Minst en timme, tomaterna ska vara helt sönderkokta och såsen tjock och slät.

Det stämmer nog med koktiden, tyckte det lät lite lite. Kom på att jag nog brukar den låta puttra medan degen jäser.
Citera
2007-03-17, 13:57
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacGayVer
Det stämmer nog med koktiden, tyckte det lät lite lite. Kom på att jag nog brukar den låta puttra medan degen jäser.

Ja, bara den inte kokar utan puttrar. Fungerar även fint som pastasås. Enkelt men smakligt.
Citera
2007-03-17, 13:59
Medlem
MacGayVers avatar
Citat:
Ja, bara den inte kokar utan puttrar. Fungerar även fint som pastasås. Enkelt men smakligt.

Precis, använde lite olika uttryck bara
Citera
2007-03-17, 14:38
Medlem
Golonkas avatar
Här följer ett recept på tomatsås som jag lärde mig av en italiensk gumma från Sicilien som var en jävel på traditionell matlagning. Gär såhär så blir det bäst:

Fräs hackad lök ELLER finhackad vitlök (icke båda i samma sås enligt gumman!) i olivolja. Skicka ner hela konserverade tomater OCH lika mycket mogna och skalade tomater och fräs ihop med löken tills man kan mosa sönder tomaterna med en träslev. Späd upp med vatten och kycklingbuljongtärning. Stoppa i ett lagerblad, en kanelstång (!) och en kvist färsk timjan och ett par klickar tomatpuré. Låt puttra länge på svag värme. Justera vätskemängden. Smaka av med salt och grovmalen svartpeppar. Tanten tyckte att man kunde skita i att ha i vin i en enkel tomatsås, men vill man prompt ha lite vin i, så skall det vara vitt. Mot slutet av tillagningen så har man i hackad färsk oregano, basilika och persilja. Den stora grejen är att ha i en matsked socker i slutet och röra om ordentligt. Räkna med att koka såsen i c.a 4 timmar minst! Slow Food är gött!
Citera
2007-03-17, 15:21
Medlem
hudlums avatar
Fick lära mig samma recept som föregående talare dock var denna med rött vin om det ska vara vin i. Kan tilläggas att personen som lärde mig är från Rom så jag misstänker att det är lite individuellt beroende på var ifrån Italien man kommer.
Citera
2007-03-17, 15:27
Medlem
Misters avatar
Fina recept. Socker ska såklart vara med, det glömde jag och en skvätt vinäger brukar jag ha istället för vin. Är man lite lat och vill komma åt både sockret och syran så tar man ketchup.
Citera
2007-03-17, 19:08
Medlem
Unbelivers avatar
Tack för alla svar, ska prova nån nu, e lite osäkre på vilken, båda låter smaskens.

ole dole doff...
Citera
2007-03-17, 20:07
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Fina recept. Socker ska såklart vara med, det glömde jag och en skvätt vinäger brukar jag ha istället för vin. Är man lite lat och vill komma åt både sockret och syran så tar man ketchup.

NEJ NEJ NEJ! Ketchup i tomatsåsen?
Citera
2007-03-17, 21:09
Medlem
Misters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
NEJ NEJ NEJ! Ketchup i tomatsåsen?

Helst inte men det är tomat, socker och vinäger ungefär så så farligt är det inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in