2007-03-17, 01:39
Medlem
corals avatar
Tjenare, min Compaq n410c (1200mhz P3, 256mb ram, 12" skärm, 1,5 kg) har sackat ihop nu. Grafikkretsen fick rockout och la ner.

Söker nu en fin efterträdare till denna lättviktare. Som ni förstått så vill jag ha något lätt, och 2 kg är Tungt, för tungt.

Har kollat på Thinkpads, Hp nc2400 och liknande?

Den får ju inte vara för slö, självklart. Nu när jag väl uppgraderar så ska det väl vara typ Core 2 Duo eller något, är inte så insatt i just vad man ska ha nu för tiden.
Vad har ni för förslag, prisklass är ganska ovesäntlig bara den är värd det man betalar.

Huvudsakligen är det alltså vikiten, och som MEST borde den väga runt 1,5 kg.
Citera
2007-03-17, 01:58
Medlem
Hin Håle.s avatar
Panasonic R6, Sharp Murasama, Toshiba Dynabook SS MX, Sony Vaios T-serie, Toshiba Portege R200/R400 är alla heta ultralätta små laptops. Tyvärr blir det nog japanimport om du vill köpa en.

Mouse Computers har lanserat lite häftiga sub-notebooks baserade på C2D.
http://www.mouse-jp.co.jp/m-book/index.html

LG T1 är intressant också, men 14.1"-skärm kvalificerar den inte riktigt som en ultraportabel. Men den är ruggigt snygg, och går att få tag på i Sverige.
Citera
2007-03-22, 18:41
Medlem
corals avatar
Har nu hittat mig en ThinkPad X60s jag tänkt köpa
Någon som har några Dåliga/Bra erfarenheter med dom?
Citera
2007-03-22, 20:47
Medlem
-jOE!s avatar
Kolla under fliken bärbara/ultraportabel på www.dustin.se
Citera
2007-03-22, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coral
Har nu hittat mig en ThinkPad X60s jag tänkt köpa
Någon som har några Dåliga/Bra erfarenheter med dom?

Har några sådana på jobbet. Funkar helt ok om man kan leva utan inbyggd cd/dvd-läsare och en upplösning på 1024x768 (tror iaf att det är max upplösning)
Citera
2007-03-25, 23:23
Medlem
corals avatar
Personligen har jag inga problem med inbyggd CD/DVD
Använder så sällan min CD/DVD i datorn så det är verkligen hellungt.

Vet att det går att maxa ut 1280x1024 i Linux med lite andra drivrutiner.

Men som sagt, är dom i fas att köpa nu, eller kommer det något nytt man borde invänta?
Citera
2007-03-26, 01:07
Medlem
Trashers avatar
Kan flybook vara intressant?

www.flybook.se

Dom är ju rätt små, vet dock inget om prestandan.
Citera
2007-03-26, 01:26
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasher
Kan flybook vara intressant?

www.flybook.se

Dom är ju rätt små, vet dock inget om prestandan.
Den var schysst. Påminner om Sharp Murasama till utseendet. Världens minsta bör man nog dock ta med en nypa salt. Kojinsha, Sony type U och ett gäng till är nog mindre. Tror t.o.m. min Libretto 50 jag hade 98 var mindre.

Är det viktigt med prestanda så är nog inte en ultraportabel riktigt rätt val. Flybooken baseras t.ex. på en transmeta TM-5800 eller pentium M, och det var längesedan sådana var i ropet. TM-5800 fanns t.ex. redan i Libretto L1 (600mhz) och L5 (800mhz) som lanserades 2001 resp. 2002.

Finns ett par ultraportabla (Panasonic R6 t.ex.) baserade på Intels U2400 Centrino Core Duo, det är väl den bästa prestandan i förhållande till strömsnålhet och dylikt som är viktigt i en liten dator som går att få idag, men något hastighetsmonster blir det ju aldrig.
Citera
2007-03-26, 11:37
Medlem
corals avatar
Ja, jag har tittat igenom allt som sagt och det lutar hårt åt en X60S

Frågan är om den snart ska bytas ut. Isf om man ska vänta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in