2007-03-16, 23:26
Medlem
Blodulvs avatar
1. Går det att argumentera i etiska frågor? Alltså, kan man säga att en viss uppfattning är 'bättre' eller 'sämre'? Varför? Varför inte? Referenser?

2. Skillnad mellan Singers och Kants syn på människovärde?

3. Vad är egentligen pliktetik? ne.se's definition är ju bara förvirrande.

Länka gärna till sidor där jag kan inhämta bra information om ovanstående frågor.
Citera
2007-03-17, 08:30
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
1. Går det att argumentera i etiska frågor? Alltså, kan man säga att en viss uppfattning är 'bättre' eller 'sämre'? Varför? Varför inte? Referenser?
Allting går att argumentera om, så givetvis är inte etik något undantag. Olika människor kan ha olika uppfattningar om vad som är "rätt" eller "fel", men då oftast diskuterande endast specifika frågor, som typ abort, dödsstraff.. Folk glömmer att tänka på vilka lagar som gör rätt handlingar till rätt och fel till fel. Men alla har olika synsätt, så visst.
Citat:
3. Vad är egentligen pliktetik? ne.se's definition är ju bara förvirrande.
Länka gärna till sidor där jag kan inhämta bra information om ovanstående frågor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pliktetik
Citera
2007-03-17, 10:48
Medlem
Prometeuss avatar
Det finns en ganska ny tråd om moral objektivitet här nånstans, och eftersom moral och etik hänger ihop ganska tydligt så kan du ju läsa den.
Citera
2007-03-17, 11:21
Medlem
Citat:

Om båda personer har samma mål kan de ju argumentera om vad som är bra och dåligt att göra för att uppnå det. Men om jag vill att människan ska utrotas och du vill att de ska föröka så ser jag inte ens hur en argumentation kan uppstå, vi kommer bara slänga åsikter fram och tillbaka.
Citera
2007-03-17, 16:54
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Om båda personer har samma mål kan de ju argumentera om vad som är bra och dåligt att göra för att uppnå det.
Måste de ha samma mål för att kunna argumentera?
Citera
2007-03-17, 18:09
Medlem
Blodulvs avatar
Jävla underliga frågor läraren vill att vi ska svara på. Särskilt den om argumentation.
Citera
2007-03-24, 00:43
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:

Ja det går att argumenetera i etiska frågor, det gör man genom att starta en dialog mellan minst två människor och be dem prata om etiska frågor(VAD ÄR DETTA FÖR CP FRÅGA?).

Man kan inte säga att en viss uppfattning är bättre eller sämre eftersom vi alla är subjektiva man kan däremot säga att vissa argument är bättre eller sämre och genom att bedöma de enskilda argumenten kan man ofta avgöra vem som har haft bäst argument totalt och vem som därmed vunnit diskussionen.
Citera
2007-03-24, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Måste de ha samma mål för att kunna argumentera?

Vi kan ha samma värderingar och argumentara om vilket mål som integrerar värderingarna bäst, tex om vi värderar lycka kan vi argumentera om vilket mål som ger folket mest lycka, rätten till oändligt med godis eller oändligt med pepparrot.

Däremot inte sagt att man vill värdera lycka. Är jag en ond och hatfull människa som vill sprida elände och har mina mål för det kommer det inte vara någon vidare diskussion om du vill det motsatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in