2007-03-16, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Kanske är det jag som börjar bli lite väl gammal... men har inte barnsligheten fått lite väl stort manöverutrymme på FB senaste tiden?

Mognadskrav alltså, inte bara åldersgräns!

Känns allt mer som att någon sätter kvantitet framför kvalitet.

Fast det är klart, det är väl lättare att sälja reklam på antal än på innehåll..
Citera
2007-03-16, 17:36
Medlem
pastorns avatar
Citat:
att åldergränsen bör kompletteras med ett mognadskrav

Tjusningen i Flashback forum ligger enligt mitt tycke i att man kan möta alla sorters människor här. Alla möjliga och omöjliga politiska åskådningar finns att beskåda på detta forum. Ett knapptryck senare så kan man även ge irriterande röster svar på tal, något som i vissa fall kan vara svårt i verkliga livet. Nu föreslår du alltså att vissa irriterande röster ska förbjudas?

Syftet är gott det håller jag med om, jag är dock rädd för vart det ska sluta.

<Välj valfritt reductio ad absurdum argument här>
Citera
2007-03-16, 17:44
Medlem
illums avatar
Citat:
Jag lipar inte bara. Jag framför även ett kontruktivt förslag: att åldergränsen bör kompletteras med ett mognadskrav.
Ja ok, förlåt. Det är helt sant att du faktiskt har ett förslag också.

Jag tror iofs inte på några "mognadskrav". Eventuellt skulle något tillägg till regler för banning av folk under 18 kunna läggas till, att folk som kan antas vara under 18 år åker, inte bara de som uttryckligen skriver att de är under 18. Sedan jag blev mod har jag sett, eller fått rapporterat, en del solklara fall där det luktar väldigt mycket godis, donalds på rasten, SO-prov på onsdag, CS och vad det nu är, men som jag inte får göra något åt.

Fast det ska man iofs vara försiktig med. Det ska inte ha med "mognad" att göra, utan med ålder. Det är 18-årsgräns här, inte mognadsgräns. "Fan vad omoget att skratta åt mongoloida personer som seglar, banna dem!"...
Citera
2007-03-16, 17:59
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Fast det ska man iofs vara försiktig med. Det ska inte ha med "mognad" att göra, utan med ålder. Det är 18-årsgräns här, inte mognadsgräns. "Fan vad omoget att skratta åt mongoloida personer som seglar, banna dem!"...
Du har naturligtvis en poäng, att det är svårt att avgöra "mognad". Men 18-årsgränsen är ju inte lika orubblig som en dom i Högsta Domstolen, det borde ju gå att revidera den. Låt säga att man inför lägre beviskrav gällande åldersgränsen. Någonting ting i stil med att det är "rimligt att anta" att vederbörande inte är myndig, vilket du f.ö. skriver själv.
Citera
2007-03-16, 18:09
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Shamrock
Meningen är väl att moderatorerna ska stå för "mognaden" dvs. rensa bort trams och banna minderåriga. Jag noterar att trådskaparens exempel ligger i Humor-forumet, inte helt överraskande då en hel del saker där är av det sämre slaget. Men precis som diskuterats i tråden om den mongoloida bildtrådens vara eller icke vara så är det ju väldigt svårt att bedömma humor. Vad är trams och vad är humor, om än väldigt barnslig sådan?

Just nu verkar det lite som om det mesta kan passera som humor, så jag väljer helt enkelt bort hela humor-delen av FB pga. den låga nivå som råder där.

Mvh,

Frank

Nja klart att vi har som uppgift att städa och rensa på forumet och se till så att användarna och trådarna följer reglerna och även om vi rensar bort en del trams och omogenheter så är det fortfarande upp till användarna att skapa ett mognare forum genom att hålla upp och kanske till och med höja nivån på inlägg och trådar.
Citera
2007-03-16, 18:14
Medlem
det är ju samma problem som mogol tråden ,,gå inte in på fb om du inte tål trycket från dom raka åsikterna ,, det är ju i alla fall en 18 års gräns och och livs längden på mongoler är ju inte särskild hög och om man ändå går in så är man ju varnad och om man sen sitter och bölar framför datorn så är det själv förvålat ,,och man behöver inte svara dom absolut största idioterna det är ju upp till dig om du debbatera med någon
Citera
2007-03-16, 18:18
Medlem
Jag tycker redan att mognadskravet finns iochmed KFK.
Citera
2007-03-16, 18:20
Medlem
LadyTieras avatar
Detta är inte på något sätt ett nytt problem utan det kommer vågor med yngre och lite mindre erfarna användare som retar gallfeber på de äldre, mer engagerade och utbildade användarna.

Det du som medlem kan göra att att rapportera den sortens trådar, har en person inte förmåga tat skriva och debattera som en vuxen person komemr jag som moderator att slänga tråden, hänvisa till fbs åldergräns och uppmana personen att omforumera sig och posta om på ett mer seriöst sätt.

Du kan också själv höja nivån genom att tänka efter på vad du skriver för inlägg.

Man kan även pm:a den man stör sig på och försklara varför och be denna person höja sin nivå.
Citera
2007-03-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
det är ju samma problem som mogol tråden ,,gå inte in på fb om du inte tål trycket från dom raka åsikterna ,, det är ju i alla fall en 18 års gräns och och livs längden på mongoler är ju inte särskild hög och om man ändå går in så är man ju varnad och om man sen sitter och bölar framför datorn så är det själv förvålat ,,och man behöver inte svara dom absolut största idioterna det är ju upp till dig om du debbatera med någon
Enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Mongoler så kan jag inte se att Mongoler skulle ha någon speciellt kort livsläng, men jag kanske läste för slarvigt
Mongoloida personer kan däremot ha det.
Citera
2007-03-16, 18:42
Medlem
#skulle ha någon speciellt kort livsläng,#
jo då försök att hitta en mongol över 50 bast det är jävligt svårt

#användare som retar gallfeber på de äldre,#
det trodde ja att det var min livs uppgift ,,
och ja är gammal som gatan
Citera
2007-03-16, 18:53
Medlem
pastorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
#skulle ha någon speciellt kort livsläng,#
jo då försök att hitta en mongol över 50 bast det är jävligt svårt

Enligt CIA world factbook så finns det åtminstonde 3.7% som är över 65 år i Mongoliet. Men jag kan hålla med om att medelåldern är låg, dock inte så låg att jag skulle vilja säga att det är "förbannat svårt" att finna gamla mongoler.

Ref
https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/mg.html

M.V.H.
pastorn
Citera
2007-03-16, 18:55
Medlem
Wittgensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pastorn
Enligt CIA world factbook så finns det åtminstonde 3.7% som är över 65 år i Mongoliet. Men jag kan hålla med om att medelåldern är låg, dock inte så låg att jag skulle vilja säga att det är "förbannat svårt" att finna gamla mongoler.

Ref
https://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/mg.html

M.V.H.
pastorn

Jag älskar dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in