2007-03-16, 12:26
Medlem
När det är kräftsäsong brukar jag köpa en låda extra och ha kräftkalas i februari/mars ... bara för att det är så fel. Någon annan som tycker att årstidsbundna mattraditioner känns lite diktatur? Eller är det jag som inte har något hyfs?
Citera
2007-03-16, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue
När det är kräftsäsong brukar jag köpa en låda extra och ha kräftkalas i februari/mars ... bara för att det är så fel. Någon annan som tycker att årstidsbundna mattraditioner känns lite diktatur? Eller är det jag som inte har något hyfs?

Vi hade kräftor på julbordet i år. Det var helt okej faktiskt.

Det där med att hålla strikt på traditioner vad gäller kräftskivan är overkill. Eftersom det numera är fritt fram att åtnjuta dessa delikata skaldjur när som helst på året så tycker jag gott man kan göra det utan att skämmas.
Citera
2007-03-16, 18:43
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavender_Blue

Äter minst 2 kg kräftor i Veckan, har en kompis som är kräftfiskare på västkusten.
Citera
2007-03-16, 19:35
Medlem
kexofils avatar
Kalal mig gammaldags men jag håller gärna på tradition... Must dricks på jul och påsk (i rikliga mängder), jordgubbar äter man på sommaren osv ...

Dessutom hävdar fransk matkultur att man, genom att inte äta mat som är ur säsong, håller en snygg figur

Så alla ni som äter kräftor året runt msåte vara jättetjocka

Haha, skämtåsido, finns en intressant bok om franska kvinnor och deras smala figur där detta ämnet behandlas, för den intresserade heter den "Franska kvinnors smala hemligheter", och är skriven av Mireille Guiliano.
Citera
2007-03-16, 19:51
Medlem
PhatPhils avatar
Satt och tänkte på just kräftor i veckan!
Vad gott det hade varit att sitta i vårsolen på balkongen och käka lite kräftor och dricka en serie iskalla snapps!!
Citera
2007-03-16, 20:28
Medlem
manners avatar
Jag brukar ofta dra en kräftskiva någon gång i mitten på vintern typ januari eller något. Brukar alltid vara trevligt. Annars är jag rätt hård på traditioner. Glögg på julen, sill på sommaren och semlor på fettisdagen. Fast det beror nog mest på att jag nog skulle tröttna annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in