• 1
  • 2
2007-03-16, 07:07
Medlem
Knullkungens avatar
Köpte nyligen filmen 1939 på DVD. Den markandsförs som den största svenska filmen någonsin, http://www.discshop.se/shop/img/omsl...ge/5/59905.jpg.

När jag hyrde den på VHS för 6-7 år sedan så marknadsfördes den som den dyraste svenska filmen någonsin. Stämmer detta? Filmen kom ju 1989. Vilka senare svenska filmer har varit dyrare och större? Antar att nya Arnfilmen är en både dyr och stor produktion.
Citera
2007-03-16, 08:47
Medlem
Coolcittes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Köpte nyligen filmen 1939 på DVD. Den markandsförs som den största svenska filmen någonsin, http://www.discshop.se/shop/img/omsl...ge/5/59905.jpg.

När jag hyrde den på VHS för 6-7 år sedan så marknadsfördes den som den dyraste svenska filmen någonsin. Stämmer detta? Filmen kom ju 1989. Vilka senare svenska filmer har varit dyrare och större? Antar att nya Arnfilmen är en både dyr och stor produktion.

Jag har hört att Arn-filmen ska vara den dyraste svenska filmen någonsin , men jag vet inte...
Citera
2007-03-16, 11:23
Medlem
Cineastens avatar
Arn-filmernas budget ligger ju på över 200 miljoner kronor och så mycket kostade verkligen inte 1939..

Andra dyra svenska filmer
Vendetta - 47 miljoner (enligt svenska filmdatabasen)
Sverige åt svenskarna - 20 miljoner. Osäkra siffror. Somliga hävdar 28 miljoner.
Fanny och Alexander - 17 miljoner
Citera
2007-03-16, 14:18
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Arn-filmernas budget ligger ju på över 200 miljoner kronor och så mycket kostade verkligen inte 1939..

Andra dyra svenska filmer
Vendetta - 47 miljoner (enligt svenska filmdatabasen)
Sverige åt svenskarna - 20 miljoner. Osäkra sifforr. Somliga hävdar 28 miljoner.
Fanny och Alexander - 17 miljoner

Med risk för att gå OT: Vad anser du om Sverige åt svenskarna, sevärd eller inte?
Citera
2007-03-16, 14:20
Medlem
Cineastens avatar
Du har rätt, det är OT. Jag har inte sett den än.
Citera
2007-03-17, 00:55
Medlem
Bruce Waynes avatar
1939 är en rätt långtråkig historia som känns ansträngd och pompös. Man kan undra hur mycket av budgeten som lades ner enbart på scenerna från Kungsgatan när man återskapade firandet av andra världskrigets avslut.

De scenerna är behållningen av filmen, tyvärr är resten en ganska lättglömd historia.
Citera
2007-04-04, 15:59
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce Wayne
1939 är en rätt långtråkig historia som känns ansträngd och pompös. Man kan undra hur mycket av budgeten som lades ner enbart på scenerna från Kungsgatan när man återskapade firandet av andra världskrigets avslut.

De scenerna är behållningen av filmen, tyvärr är resten en ganska lättglömd historia.

Må så vara men de ger väl ändå en rätt så adekvat hisorisk bild av hur det var i sverige under WW II i Stockholm.
Citera
2021-07-11, 00:09
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:

Långtråkigt, men du får Gert Fylking med nazistmössa inför Joker, sedan Anders Lönnbro utan dialekt som Stockholmsbaserad mini-Hitler, och titta på Sara Zetterqvists mjölktänder.

Helena Bergströms exponerade minimalistiska mans-vårtgårdar i badet var dyrast i drift.
Året efter fick Colin Nutley förmånligt rea-pris per tutte. Claes Månsson stod och såg lång ut &
tog betalt per cm

De rafflande dramat pågår nu på svt1, hur jävla lång kan en film va??? jag hade räknat med 1.30 h, det här kommer ju krocka med mitt sänggående...

Budgeten måste ha gått åt till att kontraktera välkända ansikten från den här tidens TV/film, det är rena julafton för mig som kändis-nostalgiker.

Här har ni kanske det som kosta skjortan, soundtracket...som är jävligt bra, det tog 1 sekund för mig som ansikts-spotta Louise Hoffsten som var het på den tiden https://open.spotify.com/album/2Hx0D...ig&dl_branch=1
Senast redigerad av Crapmagic 2021-07-11 kl. 00:27.
Citera
2022-01-01, 01:56
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:

1 miljon kostade den scenen enligt wiki, hela filmen 30 om jag minns rätt. Såg den ikväll, helt okej film som är ett intressant tidsdokument över dels hur svensk film såg ut på 80-talet samt hur Stockholm såg ut 39-45. Även om de ansträngde sig något att utspela tysken som den onde så förstår ju vem som helst som lever i Stockholm idag att det vore bättre om tysken vunnit. Jag tycker köksmästarens förvandling under filmen var ganska avslöjande, från tyskvänlig till att helt ge upp, som det svenska samhället i övrigt med andra ord. Det säger något om det svenska vansinnet att en film där, om än sparsmakat, målar ut tysken som den onde visar scener som gör att man hatar det den vinnande partern gjort med sverige ännu mer. Jag tar 1939 varje dag före det här judiska helvetet. När förbjuds alla film från innan 1997?
Citera
2022-01-01, 18:23
Medlem
violetblooms avatar
Såg filmen igår för första gången i sin helhet. Blev positivt överraskad! Tyckte den var riktigt bra och välgjord - och vilken rollista!!! Typ "alla" skådespelare som var i ropet 1989 var med. Per Oscarsson, Ingvar Hirdwall, Anita Wall, Keve Hjelm, Helena Bergström, Heinz Hopf, Per Morberg, Johan Ulvesson, Claes Månsson, Krister Henriksson, Mats Bergman................ mfl mfl. Men vad hände med Helene Egelund?? som spelade Annika, huvudrollen? Helt okänd för mig, men med den där rollen borde hon ju ha blivit kändare (som en 80-talets Eva Henning.) Men hon kanske inte ville satsa på skådespelarkarriären

Men bra film.
Citera
2022-01-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av violetbloom
Såg filmen igår för första gången i sin helhet. Blev positivt överraskad! Tyckte den var riktigt bra och välgjord - och vilken rollista!!! Typ "alla" skådespelare som var i ropet 1989 var med. Per Oscarsson, Ingvar Hirdwall, Anita Wall, Keve Hjelm, Helena Bergström, Heinz Hopf, Per Morberg, Johan Ulvesson, Claes Månsson, Krister Henriksson, Mats Bergman................ mfl mfl. Men vad hände med Helene Egelund?? som spelade Annika, huvudrollen? Helt okänd för mig, men med den där rollen borde hon ju ha blivit kändare (som en 80-talets Eva Henning.) Men hon kanske inte ville satsa på skådespelarkarriären

Men bra film.

Helene är ju danska och kollar du på imdb så hittar du henne i 38 roller sen 1939, varan de flesta verkar vara danska. Senast i kastanjemannen.
Citera
2022-01-01, 18:32
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av violetbloom

Men bra film.
Var väl Morbergs genombrott iofs så han var inte särskilt i ropet 1989 men blev efter denna film.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in