2007-03-21, 20:31
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Upptäcker man kraven och möjligheterna för att utveckla ett paradis, sluter systemet och får det att fungera, upphör det att vara en utopi och blir ett paradis. Utopi betyder "ingenstans" och är en satir på paradisiska tankar - det betyder dock inte att paradis är omöjliga att uppnå, vare sig man drömmer om det som religiös eller ateist. Jag är exempelvis ateist.

Det låter lite som i filmen "The Beach". Människor som lever i en oerhört vacker miljö, sluter sig för omvärlden och lever enligt egna regler. Fast det gick visst åt skogen ändå.

Ett paradis för mig skulle vara något liknande. En vacker miljö, där alla levande varelser levde i harmoni och samförstånd. Fast jag skulle inte klara av det statiska i att inte ha kontakt med yttervärlden tror jag. Jag skulle ha behov av nya impulser, nya tankar, nya händelser, nya människor. Och då skulle det till slut komma människor som ville förändra och konflikter skulle uppstå..... Och sen var det inget paradis mer.

Usch vad tråkigt.... Jag antar att jag får ansluta mig till dem som anser att paradisidén är en utopi!
mvh
tt
Citera
2007-03-21, 20:46
Medlem
Acidiferouss avatar
Paradiset, för mig, är perfekt balans. På alla plan. Mig veterligen har ingen någonsin uppnått det oavsett religion, livsåskådning, rikedom eller makt.
Citera
2007-03-21, 21:17
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Det låter lite som i filmen "The Beach". Människor som lever i en oerhört vacker miljö, sluter sig för omvärlden och lever enligt egna regler. Fast det gick visst åt skogen ändå.

Ett paradis för mig skulle vara något liknande. En vacker miljö, där alla levande varelser levde i harmoni och samförstånd. Fast jag skulle inte klara av det statiska i att inte ha kontakt med yttervärlden tror jag. Jag skulle ha behov av nya impulser, nya tankar, nya händelser, nya människor. Och då skulle det till slut komma människor som ville förändra och konflikter skulle uppstå..... Och sen var det inget paradis mer.

Usch vad tråkigt.... Jag antar att jag får ansluta mig till dem som anser att paradisidén är en utopi!
mvh
tt

Eller så tycker de nya människorna lika dant som du. Eller så tröttnar du inte på de gamla. Dessutom kan ju paradiset vara en plats där du inte behöver nya tankar att ta del av.

Men eftersom detta är (ialla fall på jorden) omöjligt att uppnå så sluter jag mig också till utopitankarna.
Citera
2007-03-21, 21:55
Medlem
Neyshs avatar
En massa rosa moln och Trocadero-Parasoll

Jag vet inte men det är alltid det jag tänker på när jag hör ordet "Paradis"
Citera
2007-03-21, 22:09
Medlem
schtekers avatar
Som någon tidigare i tråden sa, här på jorden. Av samma anledning som att Gud skapar krig och missär - för att smärta är rellativt till njutning - så måste paradiset vara omväxlande. En kort men intensiv period av missförhållanden som sedan leder till en period av total harmoni och lycka, för att undkomma dekadens och meningslöshet. Efter regn kommer solsken, så att säga. På annat sätt så uppskattas inte uppehället efter att förtjusningen lagt sig.

Så föreställer jag mig paradiset åtminstone. Inget är ju så skönt som att kunna sätta sig ner i goda vänners lag och skörda frukten av sitt arbete som efter en riktigt slitande upplevelse.
Citera
2007-03-23, 08:25
Medlem
jeanthss avatar
hmm... Det beror som sagt tidigare, helt på vad man menar med "paradis"...
Om man te x, tycker att stå och fiska vid en fjällsjö en mycket fin sommarkväll, kan mycket väl vara ett paradis, ELLER, om man som jag, deifinerar det mer som att vara i ett tillstånd.
Jag skulle kunna göra detta inlägg, mycket, mycket långt, men det skiter jag i.

Jag fick faktiskt en uppenbarelse när jag käkade svamp, (förstås), en gång för mååånga år sedan...
Uppenbarelsen för mig, var att allt vi människor upplever i vårt "vanliga" liv, är fysik.
Fysik, fysik och åter fysik. + en liten släng av kemi
Med det menar jag att allt som vi har att göra med, ÄR fysik. om vi sitter och skiter är det fysik, om vi står och skottar snö är det fysik, etc, etc...

När jag var på denna, kraftiga, svamptripp, så "åkte jag ur" denna fysiska värld, men var medveten om att jag gjort det efter ett tag.
Jag var alltså då, liknande ett väsen, som var på ett helt annant plan, dock i samma värld...(bitvis )
Detta är mycket svårt att förklara till punkt och pricka, för en som inte varit i ett liknande tillstånd, men detta var i det närmaste ett paradis för mig.

Frågor på det?
Citera
2007-03-27, 22:46
Medlem
Fittfittas avatar
Ett ställe med "horor" överallt som är gratis och som ger en gratis sprit före och efter lunch hahahahahahahahahahahahaha
Citera
2007-03-29, 16:43
Bannlyst
Det här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Persian_garden

Citat:
From the time of the Achaemenid dynasty the idea of an earthly paradise spread to the literature and languages of other cultures. The Avestan word pairidaêza-, Old Persian *paridaida-, Median *paridaiza- (walled-around, i.e., a walled garden), was transliterated into Greek Language paradeisoi, then rendered into the Latin paradisus, and from there entered into European languages, i.e., French paradis, and English paradise.

Ordet spred sig från dom iranska zoroastrierna till kristna som beskrev himlen. Det är alltså ursprungligen persiska trädgårdar ... Det var iaf vad iranierna sytade på när dom talade om paradis under antiken

Jag säger att det är ett ställe där harmoni råder ...
Citera
2007-03-29, 17:11
Medlem
En tropisk fabel.

Då menar jag, ett tropiskt landskap med alla tänkbara naturliga resurser och talande, visa djur. Fan vad ballt egenligen att dyka ner i härligt vatten och samtala med en haj.
Citera
2007-03-29, 17:28
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Fan vad ballt egenligen att dyka ner i härligt vatten och samtala med en haj.

indeed
Citera
2007-03-30, 20:31
Medlem
mr_zipoxs avatar
http://angelinajolie.celebscentral.net/photo/926/
har inte mycket mer att säga
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera