• 1
  • 2
2007-03-15, 07:50
Bannlyst
Valet av kockkniv är ju viktigt men tycker även att valet av rivjärn är lika viktigt.
Jag kör själv oftast men min Cuisipro, Accutec (Deluxe dual grater) som har två olika grovlekar på samma blad, en finare för zest, parmesan, vitlök etc. och en grövre för grönsaker, choklad, ost mm. Den är vass som sjutton och har ett glidande handskydd. Kan aldrig mer kunna använda ett "vanligt" rivjärn från IKEA.

http://www.posliinitar.com/kauppa/im...so_raastin.jpg

Så vilket eller vilka rivjärn använder ni er av?
Citera
2007-03-15, 07:57
Medlem
Lassemans avatar
Ett vanligt rivjärn från IKEA.

Sen har jag ett mindre för muskot och ett såkallat zestjärn liggandes nånstans i lådorna.
Citera
2007-03-15, 09:12
Medlem
k1ng3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Valet av kockkniv är ju viktigt men tycker även att valet av rivjärn är lika viktigt.
Jag kör själv oftast men min Cuisipro, Accutec (Deluxe dual grater) som har två olika grovlekar på samma blad, en finare för zest, parmesan, vitlök etc. och en grövre för grönsaker, choklad, ost mm. Den är vass som sjutton och har ett glidande handskydd. Kan aldrig mer kunna använda ett "vanligt" rivjärn från IKEA.

Jag fick en sådan som du använder i present, använder den inte alls lika flitigt som "knogräfsen".
Citera
2007-03-15, 10:09
Medlem
Balkongståarns avatar
Hmmmm...jag har tre eller fyra olika för olika saker, men det som används mest är "standard"-modellen, dock inte från IKEA! Det du har verkar kanon, var kommer det ifrån?
Citera
2007-03-15, 10:11
Medlem
SinkaNs avatar
Jag använder ett från IKEA jag med, fast det är en liten burk med rivjärn ovanpå så att säga. Funkar väl sådär, men allting är ju bättre än den vanliga modellen;
http://www.gp.se/content/1/c6/15/86/13/rivj.jpg
Jag förstår inte vilken ond människa som kan ha skapat något så oergonomiskt och hemskt.
Citera
2007-03-15, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Hmmmm...jag har tre eller fyra olika för olika saker, men det som används mest är "standard"-modellen, dock inte från IKEA! Det du har verkar kanon, var kommer det ifrån?

Har köpt den på Verner & Verner.
Citera
2007-03-15, 13:59
Bannlyst
Använder kniv, ska de bli smått så hackar jag mycket. Rivjärn må gå snabbare men jag föredrar kniv.
Citera
2007-03-15, 20:51
Medlem
Jag har ingen rivjärn. Har aldrig haft behov av en sådant. Vill jag har någonting finfördelad använder jag min stavmixer med hacktillsatt. Det bli inte lika fina strimmor som med rivjärn men vem bryr sig? Rivjärn är bara jobbig att använda. Du riskera att riva dig själv och dessutom brukar det skvätta runt om kring. Gör som jag. Bojkotta rivjärn!
Citera
2007-03-15, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Jag har ingen rivjärn. Har aldrig haft behov av en sådant. Vill jag har någonting finfördelad använder jag min stavmixer med hacktillsatt. Det bli inte lika fina strimmor som med rivjärn men vem bryr sig? Rivjärn är bara jobbig att använda. Du riskera att riva dig själv och dessutom brukar det skvätta runt om kring. Gör som jag. Bojkotta rivjärn!

Vem bryr sig??? Kanske den som eftersträvar ett bra slutresultat.
Fast du kanske tillhör kategorin som tycker att pulverbearnaise är godare än hemlagad.
Så fel man kan ha, hur gör du om du behöver fin zest av t.ex. lime?
Funkar knappast med en stavmixer. Nä, köp dig ett riktigt fint rivjärn som har slipade skär, då minimerar du risken för att slinta och riva dig i kogarna som man gör med slöa "vanliga" järn och så blir du en lyckligare person.
Citera
2007-03-15, 23:42
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev

En snabb fråga...vadfan är zest för nåt?
Citera
2007-03-16, 00:53
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
En snabb fråga...vadfan är zest för nåt?
Finare sätt att säga "den yttre biten av skalet på tex lime & citron. OBS bara det färgade ska användas, inte det vita".
Citera
2007-03-16, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Finare sätt att säga "den yttre biten av skalet på tex lime & citron. OBS bara det färgade ska användas, inte det vita".

Kanske inte ett finare sätt att säga det på, utan ett lättare! Blir så långt annars ju, fast det innefattar ju att den man tala med förstår var man snackar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in