2007-03-14, 22:58
Medlem
Sälklubbarns avatar
Som jag har fattat det så är "Systemets vänteprocess" i Aktivitetshanteraren en sorts slaskprocess som officiellt får tid som ingen annan process använder. Men om jag jobbar på för fullt i andra program, så borde väl dom få en massa CPU? Men vänteprocessen ligger i princip alltid på 95% eller så. Betyder det att jag går miste om processorkraft som mina andra program borde få använda sig av. Det kanske är naturligt att vänteprocessen ligger på 95% jämt och ständigt, men ibland är andra program långsamma och kommer aldrig över 10% CPU, och då funderar jag på om man skulle in och ändra processprioriteter och sånt. Nån som kan ge ett råd?
Citera
2007-03-14, 23:05
Medlem
micaeles avatar
Processprioriteter ska man undvika att fippla runt med, det kan ställa till med en massa sattyg om man sätter fel. (Prova t.ex. att ge ett program realtidstillgång...på egen risk)
Som grundregel får program vad dom behöver får att klara av sina uppgifter, därmed inte sagt att Windows (som tilldelar processortid) alltid beter sig som man tycker att det borde göra.

Har du inga program igång som drar kraft hela tiden bör vänteprocessen stagnera på 98-99% (1% går alltid åt till kärnan). Har du t.ex. Winamp igång drar det ett par få procent, dels för att det inte får mer - och dels för att de flesta program är utvecklade för att dra så lite som möjligt. Det gäller speciellt program som kör något hela tiden.
Citera
2007-03-14, 23:10
Medlem
sen är det ju så att när du har aktivitetshanteraren som det aktiva förnstret så
tilldelas andra program minimalt med processortid och därför kan systemets vänteprocess ligga kring 90% även om man har flera tunga spel igång tex
om man har aktivitetshanteraren överst .
Citera
2007-03-14, 23:19
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyEmperor
sen är det ju så att när du har aktivitetshanteraren som det aktiva förnstret så
tilldelas andra program minimalt med processortid och därför kan systemets vänteprocess ligga kring 90% även om man har flera tunga spel igång tex
om man har aktivitetshanteraren överst .
Det beror också till stor del på att spel (i huvudsak fullskärmsditon) är byggda så att de ställs i vänteläge när de tappar fokus, och därför använder minimalt med resurser när aktivitetshanteraren är igång och aktiv.

Aktivitetshanteraren har som standard en högre prioritet än andra program för att alltid kunna startas (nåja), därför stjäls en hel del kraft när det är igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in