• 1
  • 2
2007-03-14, 21:27
Medlem
ja?
Om man kollar tex produkt blad på digitalkameror så kan man tex läsa x megapixlar y digital zom och z optisk zom.

men många kameror med samma sffror kostar olika mycke. Beror sånt då på utseende på kameran osv?

eller finns andra siffror man "måste" kolla efter men som jag inte känner till??
Citera
2007-03-14, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorro!
ja?
Om man kollar tex produkt blad på digitalkameror så kan man tex läsa x megapixlar y digital zom och z optisk zom.

men många kameror med samma sffror kostar olika mycke. Beror sånt då på utseende på kameran osv?

eller finns andra siffror man "måste" kolla efter men som jag inte känner till??

Optiken är det absolut viktigaste.

Finns kompaktdigitalkameror som har ett par år på nacken men fortfarande spöar de flesta av dagens kameror. De lägger mer pengar på elektoniken och mindre på optiken vilket har resulterat i mycket sämre vidvinkel samt att gluggarna behöver mer ljus.
Citera
2007-03-14, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slödder
Optiken är det absolut viktigaste.

Finns kompaktdigitalkameror som har ett par år på nacken men fortfarande spöar de flesta av dagens kameror. De lägger mer pengar på elektoniken och mindre på optiken vilket har resulterat i mycket sämre vidvinkel samt att gluggarna behöver mer ljus.

ok. tack för svaret!
är det alltså optisk zom man kollar på då?
eller annan enhet?
Citera
2007-03-14, 21:52
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
ok. tack för svaret!
är det alltså optisk zom man kollar på då?
eller annan enhet?
Nej, det är inte hur mycket zoom en kamera har som avgör om det är en bra kamera. Det är snarare hur mycket glas det finns i objektivet. Optiskt glas är dyrt.

Fast det allra enklaste sättet att hitta en bra kamera är att gå på prislappen. En dyr kamera är oftast bättre än en billig. Nästa sak att kolla efter är fabrikatet. Ett känt kamerafabrikat är oftast bättre än ett okänt. Ganska enkelt egentligen...
Citera
2007-03-14, 21:58
Medlem
Wendigos avatar
Nej, det är här det svåra i hela affären kommer in: det som man ska kolla efter och som skiljer sig avsevärt mellan kameror, är dels vilken optik de har, dels vilken bildsensor som sitter i den. De siffror som oftast redovisas är såna siffror som imponerar, sånt som säljer, alltså skrytsiffror, ofta relativt oväsentliga i sammanhanget.. oavsett hur bra zoom du har och hur många megapixlar det är på sensorn: har du undermålig optik och en billig sensor så blir resultatet inte bra.

Kör på en kamera från ett välkänt, renommerat märke, det är min rekommendation. Skit i antalet pixlar och skit dubbelt så mycket i graden av digital zoom, eftersom det är en styggelse och aldrig ska användas Optisk zoom är naturligtvis trevligt.. men innebär en större kamerakropp, alltså en otympligare kamera att ta med sig ut vars man nu ska fota.
Citera
2007-03-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Nej, det är inte hur mycket zoom en kamera har som avgör om det är en bra kamera. Det är snarare hur mycket glas det finns i objektivet. Optiskt glas är dyrt.

Fast det allra enklaste sättet att hitta en bra kamera är att gå på prislappen. En dyr kamera är oftast bättre än en billig. Nästa sak att kolla efter är fabrikatet. Ett känt kamerafabrikat är oftast bättre än ett okänt. Ganska enkelt egentligen...

ok. det va ju synd

men tack för svaret. men om ja får va frågvis hur ser man då om det är mycket glas i objektivet? siffra å enhet att titta efter eller måsta man "kunna" kameror ?
Citera
2007-03-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wendigo
Nej, det är här det svåra i hela affären kommer in: det som man ska kolla efter och som skiljer sig avsevärt mellan kameror, är dels vilken optik de har, dels vilken bildsensor som sitter i den. De siffror som oftast redovisas är såna siffror som imponerar, sånt som säljer, alltså skrytsiffror, ofta relativt oväsentliga i sammanhanget.. oavsett hur bra zoom du har och hur många megapixlar det är på sensorn: har du undermålig optik och en billig sensor så blir resultatet inte bra.

Kör på en kamera från ett välkänt, renommerat märke, det är min rekommendation. Skit i antalet pixlar och skit dubbelt så mycket i graden av digital zoom, eftersom det är en styggelse och aldrig ska användas Optisk zoom är naturligtvis trevligt.. men innebär en större kamerakropp, alltså en otympligare kamera att ta med sig ut vars man nu ska fota.

tackar även dig för bra svar.

men om man som jag e kass på kameror men vill ändå köpa en hyfsad hur vet jag då om bildsensorn å optiken är bra??

måste man ha kamera vana för att kunna avgöra?
Citera
2007-03-14, 22:16
Medlem
Squalos avatar
Citat:
ok. det va ju synd

men tack för svaret. men om ja får va frågvis hur ser man då om det är mycket glas i objektivet? siffra å enhet att titta efter eller måsta man "kunna" kameror ?
Mycket: http://i.pricerunner.com/prod/1_5_4_..._Lens_Kit.jpeg
Ganska mycket: http://i.pricerunner.com/prod/19_19_...TZ1_Black.jpeg
Inte så mycket: http://i.pricerunner.com/prod/5_15_1...60_Silver.jpeg
Minimalt: http://i.pricerunner.com/prod/7_16_2...S9_Silver.jpeg

Sen sitter det flera linser i kamerorna, bakom varandra. Så här är det i min egen kamera: ...lens is constructed of 11 elements in 9 groups (includes 1 AD glass element and 2 double-sided aspheric elements).

Så det är 11 linser i min kamera. Men det varierar förstås.

Mitt råd är att du läser en bra recension av kameran du är intresserad av, hos Steves Digicams eller någon annan lika bra.
Citera
2007-03-14, 22:22
Medlem
Hispers avatar
Citat:
tackar även dig för bra svar.

men om man som jag e kass på kameror men vill ändå köpa en hyfsad hur vet jag då om bildsensorn å optiken är bra??

måste man ha kamera vana för att kunna avgöra?

Återigen så är det bra att gå på kända fabrikat, det är större chans att det är en bra sensor och bra optik i en kamera från Canon eller Nikon än det är från ett okänt kinesiskt fabrikat. Men det måste inte vara så.

Jag vill påstå köper du en kamera från en känd tillverkare, och för säkerhets skull inte tar den billigaste utan kanske den tredje billigaste, så har du en så pass bra kamera att det inte kommer vara kameran som är den begränsande faktorn för om du kommer att ta bra bilder eller ej. Det är nog du som kommer att vara begränsningen.
Citera
2007-03-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Mycket: http://i.pricerunner.com/prod/1_5_4_..._Lens_Kit.jpeg
Ganska mycket: http://i.pricerunner.com/prod/19_19_...TZ1_Black.jpeg
Inte så mycket: http://i.pricerunner.com/prod/5_15_1...60_Silver.jpeg
Minimalt: http://i.pricerunner.com/prod/7_16_2...S9_Silver.jpeg

Sen sitter det flera linser i kamerorna, bakom varandra. Så här är det i min egen kamera: ...lens is constructed of 11 elements in 9 groups (includes 1 AD glass element and 2 double-sided aspheric elements).

Så det är 11 linser i min kamera. Men det varierar förstås.

Mitt råd är att du läser en bra recension av kameran du är intresserad av, hos Steves Digicams eller någon annan lika bra.

tack för de.
Får man alltså aväga om man ska ha stor lr liten och känd lr okänt märke.

tack alla för hjälpen..inser att man måste kolla mer än bara skryt siffrorna nu!
Citera
2007-03-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Återigen så är det bra att gå på kända fabrikat, det är större chans att det är en bra sensor och bra optik i en kamera från Canon eller Nikon än det är från ett okänt kinesiskt fabrikat. Men det måste inte vara så.

Jag vill påstå köper du en kamera från en känd tillverkare, och för säkerhets skull inte tar den billigaste utan kanske den tredje billigaste, så har du en så pass bra kamera att det inte kommer vara kameran som är den begränsande faktorn för om du kommer att ta bra bilder eller ej. Det är nog du som kommer att vara begränsningen.

yes!
man får räkna med att lägga vad på en ok kamera? jag är endast hobbyfotograf..knappt det..haha..Vill ha fina semester bilder och på utflykter lr speciella stunder typ
Citera
2007-03-14, 22:37
Medlem
Squalos avatar
Citat:
tack för de.
Får man alltså aväga om man ska ha stor lr liten och känd lr okänt märke.

tack alla för hjälpen..inser att man måste kolla mer än bara skryt siffrorna nu!
Det finns knappt okända märken. Det finns vissa märken som håller konstant hög klass och sällan gör en dålig kamera, märken som är ganska bra, märken som är mindre bra, gör en bra kamera ibland, en sämre ibland, och märken som gör genomgående billigt skräp.

Alltid bra: Canon, (Minolta på den gamla tiden)

Ofta bra: Nikon, Panasonic, Fuji

Mindre bra, vilket inte betyder att alla kameror är dåliga, utan att man måste kolla upp om varje enskild modell är bra: Pentax, HP, (Konica på den gamla tiden)

Bara exempel, det finns många fler tillverkare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in