• 1
  • 2
2007-03-14, 15:30
Medlem
jonnie83s avatar
Ja nu börjar jag få slut på idéer och det tog ett tag innan jag ens kom fram till vad det kunde vara.
Chefen kom in för ett tag sedan och sa att hans outlook hade ballat ur.

Och efter mycket om och men så kom jag fram till att det var för att Microsoft har satt någon gräns på hur stor .pst filen får lov att vara.

Jag har sökt på Microsofts hemsida och bara kommit fram till att man måste ladda hem ett program som tar bort en del av .pst filen. Och det som man plockar bort går helt förlorat.

Har försökt att kolla om där finns någon annan programvara som kan hantera .pst filer. Så man kan komma in o redigera (ta bort mail som man vet inte behöver mer)

Har löst det provisoriskt nu med den fixen ifrån Microsoft men tydligen har alla kontakterna åkt bort.
Är det någon här som kan hjälpa mig?

Har inga problem med att använda mig av "fixade" betal program.
Citera
2007-03-14, 15:50
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnie83
Ja nu börjar jag få slut på idéer och det tog ett tag innan jag ens kom fram till vad det kunde vara.
Chefen kom in för ett tag sedan och sa att hans outlook hade ballat ur.

Och efter mycket om och men så kom jag fram till att det var för att Microsoft har satt någon gräns på hur stor .pst filen får lov att vara.

Jag har sökt på Microsofts hemsida och bara kommit fram till att man måste ladda hem ett program som tar bort en del av .pst filen. Och det som man plockar bort går helt förlorat.

Har försökt att kolla om där finns någon annan programvara som kan hantera .pst filer. Så man kan komma in o redigera (ta bort mail som man vet inte behöver mer)

Har löst det provisoriskt nu med den fixen ifrån Microsoft men tydligen har alla kontakterna åkt bort.
Är det någon här som kan hjälpa mig?

Har inga problem med att använda mig av "fixade" betal program.
Kan du inte bara plocka bort mailet med pst filen från mailservern och ge han filen på en skiva i stället? varför skickar man 2 gig stora pst filer utan att typ splitta up dom lite?
Citera
2007-03-14, 16:25
Medlem
jonnie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av call3
Kan du inte bara plocka bort mailet med pst filen från mailservern och ge han filen på en skiva i stället? varför skickar man 2 gig stora pst filer utan att typ splitta up dom lite?

Kanske förklarade lite dåligt.
Vet inte hur mycket du vet men kan ta det så alla förstår.
Outlook använder sig av en .pst fil som innehåller katalog struktur, adressbok, mail, bifogade filer etc.

Om man har igång sin outlook när man håller på att gå över den magiska 2 gigs gränsen och tar emot mail som vanligt så är det inga problem. Men sen när man stänger ner outlook och sedan startar den igen så påstår outlook att .pst filen är korrupt. Outlook kan inte öppna filen så det går inte att rensa den ifrån sånt som man inte behöver.

Så det handlar alltså inte om en .pst fil som har blivit skickad till honom. Utan .pst filen som innehåller allt sånt trams.
Citera
2007-03-14, 17:41
Medlem
Scuttles avatar
Skapa en till PST-fil som du använder som "arkiv"?
Citera
2007-03-14, 21:39
Medlem
call3s avatar
Citat:
Outlook använder sig av en .pst fil som innehåller katalog struktur, adressbok, mail, bifogade filer etc.

Om man har igång sin outlook när man håller på att gå över den magiska 2 gigs gränsen och tar emot mail som vanligt så är det inga problem. Men sen när man stänger ner outlook och sedan startar den igen så påstår outlook att .pst filen är korrupt. Outlook kan inte öppna filen så det går inte att rensa den ifrån sånt som man inte behöver.

Så det handlar alltså inte om en .pst fil som har blivit skickad till honom. Utan .pst filen som innehåller allt sånt trams.
Aha sorry missförstog
Citera
2007-03-14, 22:42
Medlem
Citat:

har du testat att starta Outlook i felsäkert läge? eller klagar den även då att filen är korrupt?
Citera
2007-03-15, 08:29
Medlem
Zkalmans avatar
Det riktiga problemet i den här historien är VARFÖR han har en .pst-fil som är över maxstorleken. Får man en så stor pst-fil så använder man Outlook på fel sätt och man bör titta över användarens vanor istället.

Många använder Outlook som en plats för att lagra alla sina filer, som ofta kommit bifogade i mail. Detta är FEL plats för dem. Bifogade filer ska sparas ut ur Outlook och placeras på billigare disk, till exempel en filserver och sedan replikeras till användarens dator via Offline files om det är en laptop. Är det en stationär dator ska de BARA finnas på filservern.

Kanske användaren bör städa ur sin mail lite oftare? Tömma deleted items, som ofta används som långtidslager?

Du ska med andra ord inte försöka gå runt problemet, lös roten till det istället.
Citera
2007-03-15, 09:06
Medlem
jonnie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkalman
Det riktiga problemet i den här historien är VARFÖR han har en .pst-fil som är över maxstorleken. Får man en så stor pst-fil så använder man Outlook på fel sätt och man bör titta över användarens vanor istället.

Problemet finns kvar även om jag försöker gå till roten av vad som är fel. Det går såklart att skylla på användaren men problemet finns där och det är de jag vill ha löst.

.pst filen går inte att öppna med outlook och jag undrar om det finns någon där ute som har varit med om samma och använt något program till det.
Har laddat hem nog alla .pst recovery program som finns. Och de är svindyra och begränsade till max.

Den ända lösningen Microsoft erbjuder är att jag tar bort 25 mb med ett verktyg som man kan ladda hem ifrån deras hemsida. Nackdelen är att det blir 25 mb som jag inte kan bestämma. Och den informationen som är på de 25 mb går inte att återskapa sen.
Citera
2007-03-15, 15:26
Medlem
Zkalmans avatar
Har ni en exchange-server och användaren har en laptop? Eller hämtar han in mailen från en extern server via POP3?
Citera
2007-03-15, 15:41
Medlem
jonnie83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zkalman
Har ni en exchange-server och användaren har en laptop? Eller hämtar han in mailen från en extern server via POP3?

Det är ifrån en extern server.

Vet inte om du har missförstått mig. Det handlar alltså inte om en .pst fil som har fastnat någonstans. Utan det handlar om min chefs outlook.pst fil som inte går längre att öppna med outlook. Eftersom outlook kan bara hantera .pst filer under 2 gig.
Citera
2007-03-15, 15:50
Medlem
Zkalmans avatar
Jag förstod dig precis.

Haft samma problem med egna användare. Anledningen till att jag frågade är att om det varit en egen exchange-server så finns ju allt i mailboxen där, och den lokala .pstfil som skapas om du har en bärbar dator eller om du använder Outlook 2003 är bara en lokal kopia av mailboxen på server. Då är det ju lättare att kasta den lokala pst-filen och bara skapa en ny och synkronisera om än att felsöka pst-filen.

Kollat med den som hostar mailtjänsten om de har nåra backuper på alla mail? Annars börjar det se brunt ut... Har du testat http://support.microsoft.com/kb/197316 ?
Citera
2007-03-15, 16:17
Medlem
Norrloaders avatar
Kan du inte sno .pst filen, lägga över den på en annan klient.

Kör MS programet på den.
Låt chefen helt enkelt gå igenom allt i outlooken, och exportera till en ny .pst fil.

Är det något som chefen ser "DET HÄR SAKNAS!!!" har du fortfarande livlinan med originalet kvar...
Hästjobb för chefen, men en ev. utväg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in