2007-10-09, 09:20
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burning Beard
Ha ha...lyssnade just på låten "flakes"... Bob Dylan-grejen är så jävla rolig.

Är nog min favoritlåt. Älskar texten.

Andra låtar jag gillar är: Broken hearts are for assholes; I have been in you bl.a

Hans låttitlar är ju klassiska: Jesus think you are a jerk; I promise not to come in your mouth:my guitar wants to kill your mama

Zappa=Geni

Kul intervju jag såg en gång. Han fördömde ungdomar som använder knark och super till för ofta. Programledaren ifrågasatte då varför han kedjerökte hela tiden.

--Cigaretter är mat för mig. Jag måste ha det för att överleva
Citera
2007-10-09, 17:37
Medlem
Citat:
Jag minns ett avsnitt av SNL där Zappa var med. Borde varit i mitten av 70-talet. Inte mycket jag minns, mer än tv-apparater som börjar läcka grönt slem över tv-rutan. Man kan ju hoppas att skärmarna var skyddade med glad-pack eller något. Låten borde naturligtvis varit "I´m the slime", något annat val kan jag inte tänka mig.

http://www.youtube.com/watch?v=TtAjotVrYpc&mode=related&search=
Var det denna?
Citera
2007-10-14, 15:13
Medlem
Såg Zappa Plays Zappa i Lund igårkväll.. Fy fan va bra det var.. Dem spelade massa Frank Zappa låtar i över 2 timmar.. Fulländat, perfekt..
Man satt och väntade, bandet kommer in.. Och börjar med härliga Joe's Garage.. Och bara fortsätter ösa på med Frank Zappas musikaliska underverk..

För er som inte vet är Zappa Plays Zappa ett band på åtta man, med bla. Dweezil zappa, Frank Zappas son..

Frank Zappa är Gud.
Citera
2007-11-11, 15:48
Medlem
Dream Theaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkusBYOB
Såg Zappa Plays Zappa i Lund igårkväll.. Fy fan va bra det var.. Dem spelade massa Frank Zappa låtar i över 2 timmar.. Fulländat, perfekt..
Man satt och väntade, bandet kommer in.. Och börjar med härliga Joe's Garage.. Och bara fortsätter ösa på med Frank Zappas musikaliska underverk..

För er som inte vet är Zappa Plays Zappa ett band på åtta man, med bla. Dweezil zappa, Frank Zappas son..

Frank Zappa är Gud.

De började alltså med Joe's Garage??

Fan vad avis man blir nu!
Fick iaf skaka hans hand och tacka honom efter konsertens slut-
Citera
2008-02-01, 21:35
Medlem
attackks avatar
när jag såg konserten i sthlm spelade han carolina hardcore ecstasy i slutet, jesus alltså.. det var alldeles för tungt.
Citera
2008-02-01, 23:37
Medlem
groovesnuss avatar
Såg en intevju någon tid sedan då Zappa på konsert i Sthlm på 70-80 talet, efter konserten kom ett par killar fram och berättade att dom hade en kompis som inte kunnat följa med på konserten. "Kan vi inte åka hem till honom och säja hej" frågade dom Zappa, som sa "javisst"

Sen blir det en skön historia hur dom åker taxi hem till polarn i södra sthlm, Zappa smyger upp till den sovande polarn och viskar "Why did you not come to my concert?"

Avslutas med att alla sitter i polarns kök (tillsammans med hans föräldrar!) och dricker Oboy.

Någon mer som känner igen historien?
Citera
2008-02-04, 13:06
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Såg en intevju någon tid sedan då Zappa på konsert i Sthlm på 70-80 talet, efter konserten kom ett par killar fram och berättade att dom hade en kompis som inte kunnat följa med på konserten. "Kan vi inte åka hem till honom och säja hej" frågade dom Zappa, som sa "javisst"

Sen blir det en skön historia hur dom åker taxi hem till polarn i södra sthlm, Zappa smyger upp till den sovande polarn och viskar "Why did you not come to my concert?"

Avslutas med att alla sitter i polarns kök (tillsammans med hans föräldrar!) och dricker Oboy.

Någon mer som känner igen historien?

Absolut!

Här följer ett utdrag från en intervju med FZ från P2. FZ intervjuades av Lars Bryngelsson och Anders Olsén.

INTERVIEWERS: In Your book You write about a very funny story when You played in Stockholm 1971 I think it was, and two Swedish fans came up to You when You´re on Your way out from the concert hall. Do You think You can tell that story in Your own words for the Swedish radio listeners?

FZ: Yeah. We were supposed to play two shows at the Konserthuset and we were taking a break between the shows and some fans came up to me as I was walking outside and said that their younger brother Hannes had been to the first show and he had to go home and they were gonna stay for the second show. And what they wanna me to do was to come with them after the second show to their house in Tullinge and walk into Hannes´ bedroom. He would been sleeping and they wanna me to walk in and say Hannes, Hannes! wake up! It´s me Frank Zappa. I thought it was so absurd, but I said I would do it. So after the show, I took the drive out to Tullinge and walked in, walked in to his little room, there he was, sleeping in his bed and I said exactly that. Hannes, Hannes! wake up! It´s me Frank Zappa. And the mother and the father woked up and we sat around till about 4 or 5 o´clock in the morning, we had coffee and cookies and talked about politics and then I went back to the hotel and did my travel the next day.

INTERVIEWERS: In the book You don´t mention how Hannes reacted.

FZ: Well, he was surprised. (laugh). Yes I think enormously surprised. So if he out there listening, Hannes, Hannes! wake up! It´s me Frank Zappa.

För intervjun i sin helhet, se
http://home.swipnet.se/bengt-jonsson/zappaint.htm
Citera
2008-02-04, 17:17
Medlem
Adversariuss avatar
Coincidence... Lyssnade just igenom Sheik Yerbouti imorse. Ett riktigt mästerverk, ett geni är han sannerligen. Apostrophe förblir dock bäst i alla lägen.
Citera
2008-02-04, 17:21
Bannlyst
Ang Zappa plays Zappa - jag var på den första av de två turneerna, den var fantastisk. Och nu finns den som dvd - på pirate bay!

Jag ställde frågan i en annan tråd, men borde nog ha ställt den här - varför hatade Zappa frankrike?
Citera
2008-02-05, 08:33
Medlem
blulaks avatar
Apropå texter: den mest kompletta textdatabasen på internet

http://globalia.net/donlope/fz/

En bok för dig som vill veta allt om hur Zappa behandlade sin omgivning:

Zappa, a biography av Barry Miles
Citera
2008-03-02, 20:57
Medlem
lar_berts avatar
Youtube - "handfjärtning" av "Peaches en regalia"

En gubbe på Youtube som handfjärtar Zappa. "Bobby Brown" eller "Cosmic Debris" hade väl varit rena barnleken, därför valde han en av de svåraste (men också en av de skönaste) låtarna - "Peaches en regalia". Det är rätt kul att se honom handfjärta fram originalsolona från Frank och Ian Underwood.

http://www.youtube.com/watch?v=wyN5FhcU-tU
Citera
2008-03-03, 00:50
Medlem
Vad tycker ni om Zappas instrumentala/klassiska musik då? Han humoristiska, satiriska texter i all ära, men de intrumentala grejerna är det absolut bästa han har gjort. Jag avgudar det verkligen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in