2007-03-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Jag är ute på väldigt tunn is över extremt djupt vatten nu, men finns det inte en del licenskonflikter som gör att man inte får mp3-stöd out-of-the-box i linux-distar?

Mp3-formatet är patenterat i bl.a. USA, vilket gör att man inte får använda programvara som implementerar detta utan tillåtelse från patentinnehavaren. Denna tillåtelse köps oftast för pengar, vilket kan vara lite svårt att betala för programvara man låter vem som helst ladda ned. Det blir lite svårt att veta hur många man skall betala för, och dessutom har man inte motsvarande inkomst att ta pengarna från.

Det verkar dessutom som att Mp3-formatet täcks av flera patent med olika innehavare. T.ex. dömdes ju Microsoft nyligen att betala 10.5 miljarder kronor till Alcatel/Lucent för att ha använt Mp3-teknik i Windows, trots att man redan betalat för patentlicens till Fraunhofer, som hittills ansetts vara den som ägt rättigheterna till Mp3. Därmed blir det nog inte sannolikare att mp3 kommer att inkluderas med Linux i framtiden heller.
Citera
2007-03-15, 11:23
Medlem
Chattanogas avatar
Linux Mint - Out of the box Ubuntu med codecs

Citat:
Ursprungligen postat av jan_becher
Hej där!
Jag har använt en massa olika linuxdistar, men nästan bara på PC-maskiner. Nu har jag emellertid börjat använda en PowerBook (Tibook). Jag vill installera Linux på den, men jag har vissa önskemål:

Media (Mp3, video mm) Ska fungera out-of-the-box
Gnome ska vara standard (KDE kan dock vara okej)
Distributionen ska komma på 1 cd eller 1 DVD (dvs, inte 6 cd's a'la Fedora)
Svenskt språk är INTE ett krav

Om någon kan tipsa mig om en bra dist så blir jag mycket glad!

/Jan Becher

Linux Mint verkar vara baserad på Ubuntu och skeppas med alla codecs of spelare som behövs. Har troligen Gnome.
Med reservation för missförstånd...

Mer info finns här: http://linuxmint.com/20070220.html
Citera
2007-03-15, 11:41
Medlem
jan_bechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chattanoga
Linux Mint verkar vara baserad på Ubuntu och skeppas med alla codecs of spelare som behövs. Har troligen Gnome.
Med reservation för missförstånd...

Mer info finns här: http://linuxmint.com/20070220.html

Linux Mint verkar onekligen vara bra. Dock så finns det ej för PPC.

/Jan Becher
Citera
2007-03-15, 16:54
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Jag fattar inte riktigt vad du ska ha det out-of-the-box för. Har du inget internet där datorn finns eller vadå?
Alla distar har ju pakethanterare så det är ju inget jobb direkt att lägga in xmms eller vad man nu vill ha för spelare.
Citera
2007-03-15, 16:59
Medlem
Installera Ubuntu och sen gör du bara en AptOnCD:
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...3/aptoncd.html
Citera
2007-03-16, 06:47
Medlem
jan_bechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G Hårddisksson
Jag fattar inte riktigt vad du ska ha det out-of-the-box för. Har du inget internet där datorn finns eller vadå?
Alla distar har ju pakethanterare så det är ju inget jobb direkt att lägga in xmms eller vad man nu vill ha för spelare.

Du säger att det är "inget jobb" att installera exempelvis xmms. Givetvis har du fel. Det tar åtminstone 15 minuter att installera stöd för mp3, xvid, wma mm. Om man som jag är en flitig användare av datorer och ofta gör ominstallationer så är det jävligt irriterande att behöva gå igenom samma procedur varje gång. Dessutom är det dags för linux-folket att inse att om de någonsin ska konkurera med Windows och Mac OS X så MÅSTE allt fungera out-of-the-box. Svensson kommer aldrig acceptera att det måste installera stöd för mp3 etc.

/Jan Becher
Citera
2007-03-16, 07:17
Medlem
Citat:
Dessutom är det dags för linux-folket att inse att om de någonsin ska konkurera med Windows och Mac OS X så MÅSTE allt fungera out-of-the-box. Svensson kommer aldrig acceptera att det måste installera stöd för mp3 etc.

/Jan Becher
Jag kan bara tala för mig själv men jag ser denna nivå av användare som Ubuntu har som bra. Skulle antalet stiga så skulle man få mer virus osv.

Förövrigt.
Installera Ubuntu och sen gör du bara en AptOnCD:
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com...3/aptoncd.html
Citera
2007-03-16, 23:33
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Om man som jag är en flitig användare av datorer och ofta gör ominstallationer så är det jävligt irriterande att behöva gå igenom samma procedur varje gång. Dessutom är det dags för linux-folket att inse att om de någonsin ska konkurera med Windows och Mac OS X så MÅSTE allt fungera out-of-the-box. Svensson kommer aldrig acceptera att det måste installera stöd för mp3 etc./Jan Becher

om det fanns en linuxdist där alla dessa codecs följde med som standard så skulle patentinnehavarna och deras horder av advokater göra processen kort med denna distribution. det enda sättet detta skulle kunna fungera rent juridiskt utan att disten blir slaktad på nolltid är om man betalade licensavgifter på dessa codecs. tvärstopp igen - betala pengar för linux? Det är inte linuxfolket du är arg på, det är patentsystemet.

f.ö så brukar man ju anse att mac är för folk som bara ser datorn som ett verktyg i mängden och inte är intresserade av vad som pågår i operativsystemet, linux är i allmänhet för folk som vill lära sig mer, vill pilla med saker och ting, kompilera sina program lokalt osv. visst kan du använda linux som enbart ett desktop os, men att dissa linux pga du inte vill pilla med det låter ju lite bakvänt.

Vad det gäller ditt frekventa ominstallerande så säger det mer om dig än om linux.
Citera
2007-03-17, 01:50
Medlem
acuras avatar
Citat:
Du säger att det är "inget jobb" att installera exempelvis xmms. Givetvis har du fel. Det tar åtminstone 15 minuter att installera stöd för mp3, xvid, wma mm. Om man som jag är en flitig användare av datorer och ofta gör ominstallationer så är det jävligt irriterande att behöva gå igenom samma procedur varje gång. Dessutom är det dags för linux-folket att inse att om de någonsin ska konkurera med Windows och Mac OS X så MÅSTE allt fungera out-of-the-box. Svensson kommer aldrig acceptera att det måste installera stöd för mp3 etc.

/Jan Becher
Måste alla avända linux då?
Det har fungerat bra som det gör nu i över 16 år.
Och i Windows och OS X har man inte stöd för xvid och liknande codex out-of-the-box. I OS X har man ju inte heller stöd för WMA i en ren installation.

Sen så låter argumentet med att utföra ominstallationer ofta konstigt, om man inte har sönder saker och ting på löpande band så finns det ingen anledning för det.
Citera
2007-03-17, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
om det fanns en linuxdist där alla dessa codecs följde med som standard så skulle patentinnehavarna och deras horder av advokater göra processen kort med denna distribution. det enda sättet detta skulle kunna fungera rent juridiskt utan att disten blir slaktad på nolltid är om man betalade licensavgifter på dessa codecs. tvärstopp igen - betala pengar för linux? Det är inte linuxfolket du är arg på, det är patentsystemet.

Precis. Särskilt Linuxdistributioner med ett företag bakom, som t.ex. Red Hat och Novell, skulle vara sannolika mål för patentprocesser om de inkluderade stöd för dessa patenterade codecs. Processerna syftar ju normalt till att kräva folk på pengar, och då kostar det nog mer än det smakar att stämma hobbydistributörer, medan sådana där det finns en part med pengar bakom riskerar att bli utsatta för processerna.

Både Microsoft och Apple har inkomster för varje kopia (nåja, piratkopiering undantagen), vilket gör att de har ett underlag att betala patentlicenserna med. Detta är lite svårt för system som vem som helst får ladda hem gratis och sprida vidare till vem som helst.
Citera
2007-03-17, 06:27
Medlem
Citat:
Dessutom är det dags för linux-folket att inse att om de någonsin ska konkurera med Windows och Mac OS X så MÅSTE allt fungera out-of-the-box. Svensson kommer aldrig acceptera att det måste installera stöd för mp3 etc.

Den dagen det händer blir den dagen Linux inte längre blir fritt utan kostar pengar per kopia och börjar skyddas mot "piratkopiering" med WGA-liknande lösningar (LGA?). Detta för att få in pengar till de patentlicenser som patentinnehavarna kräver att användare skall betala för, och som Microsoft och Apple bakat in i priset för sina system.

Fast ovanstående går dock knappast ihop med GNU GPL, så det lär inte hända.
Citera
2007-03-17, 15:49
Medlem
katten80s avatar
Citat:

/Jan Becher

Det är sant men det händer en del på den fronten som t.ex
http://www.getautomatix.com/ som gör mycket enkelt att installera proprietära program för ubuntu dock ej PPC . Varför dem inte kan lägga in stöd för mp3 och andra proprietära format ifrån början har redan förklarats.

Dessutom så ska du ju nu installera linux på en PPC maskin vilket är en ovanlig plattform gemfört med x86. Installerar man Linux på en PPC-dator så är man antagligen en rätt kunnig person som inte är rädd av att lägga ned 15 minuter för anpassning av systemet. Gör du det så bör du nog hålla dig till Mac OS X.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in