• 4
  • 5
2007-03-21, 16:46
Medlem
jan_bechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unikum
Vi som använder linux vill inte ha det användarvänligt utan brukarvänligt. Annars blir det som windows och mac OS X. Nej tack.

http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm

Jag som också använder Linux vill ha det användarvänligt och brukarvänligt. Skulle man inte kunna ha två versioner av distributionerna isf? En som förinstalleras med ett snyggt interface, med en bra terminal, mp3-stöd, Xvid-stöd, och en kraftull inställningscentral och en som kommer med ett halvdant, fult och lite slirigt grafiskt interface, varken stöd för media eller möjlighet att göra inställningar utan att först läsa sig till dem en halvtimme på nätet.

Helt ärligt, vilken skulle du välja?

/Jan Becher
Citera
2007-03-21, 17:58
Medlem
unikums avatar
Jag föredrar att inte ha alltför mycket installerat by default för då får man en massa grejor med som man inte vill ha.

Linux är ingen ersättning till win eller osx. Kommer heller aldrig att bli.
Läste du länken?
Citera
2007-03-21, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan_becher
Jag som också använder Linux vill ha det användarvänligt och brukarvänligt. Skulle man inte kunna ha två versioner av distributionerna isf? En som förinstalleras med ett snyggt interface, med en bra terminal, mp3-stöd, Xvid-stöd, och en kraftull inställningscentral och en som kommer med ett halvdant, fult och lite slirigt grafiskt interface, varken stöd för media eller möjlighet att göra inställningar utan att först läsa sig till dem en halvtimme på nätet.
Varför skulle den dist som hade MP3 stöd och xvid stöd ha snyggare interface?
Och varför i hela fridens namn skulle den ha en bättre terminal?

Citat:
Jag vet inte riktigt vad du vill ha för svar på ditt inlägg, men ja, ett operativsystem med mp3-stöd är enligt mig bättre än ett operativsystem utan mp3-stöd. Givetvis måste man ta andra faktorer i beaktning också, men det är inte det denna tråd handlar om.
Självklart är ett Operativsystem med MP3 stöd bättre än ett utan. Men är ett operativsystem för 200 kronor inklusive MP3 stöd bättre än ett gratis där det tar cirka en halv minut att installera dessa Codecs. Då skulle man alltså tjäna 200 kr på en halvminut.
Citera
2007-03-21, 21:25
Medlem
Jag kan för mitt liv inte förstå varför ni matar trollet :? men men, det kanske är skojj, så jag får väl hoppa in jag också..

Men, så vitt jag vet, så finns det inte någon out-of-the-box distro för ppc arkitekturen, men sen har jag ingen ppc dator heller, så jag har inte tittat så mycket efter nån.
Det verkar som att du får hålla dig till OS X Jan, eller lära dig att leva med att det goda i världen offtast inte kommer gratis

Annars kan du ju fråga om det finns nån vänlig själ som kan skriva ihop ett bashscript för ubuntu som installerar det du vill ha, så kan du lägga det på en usb-sticka o köra varje gång du installerar om din dator (ställer även jag frågan varför du installerar om datorn så offta :? ).
Citera
2007-03-22, 11:04
Medlem
en_tomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vTrill
Självklart är ett Operativsystem med MP3 stöd bättre än ett utan. Men är ett operativsystem för 200 kronor inklusive MP3 stöd bättre än ett gratis där det tar cirka en halv minut att installera dessa Codecs. Då skulle man alltså tjäna 200 kr på en halvminut.
Jag instämmer helt och hållet. Detta är ju för fan löjligt. Vem skulle slanta pengar för t ex Ubuntu, när det tar runt 30-60 sekunder att installera valfri spelare via Synaptic? Som sagt, även jag föredrar att så lite skit som möjligt är förinstallerat då jag vill lägga in de program jag kommer använda istället för att ha massa förinstallerat tjafs som inte kommer till användning.

Citat:
Ursprungligen postat av Mazrim
Men, så vitt jag vet, så finns det inte någon out-of-the-box distro för ppc arkitekturen, men sen har jag ingen ppc dator heller, så jag har inte tittat så mycket efter nån.
Ubuntu för PPC är lika enkelt att installera som för x86 och den detekterade all hårdvara när jag la in det på min G4 Cube, t om USB-ljudkortet. Om inte Ubuntu är tillräckligt out-of-the-box är det nog läge att se sig om efter något annat, typ OS X eller Windows.
Citera
2007-03-22, 15:54
Medlem
dunkenbergmans avatar
Jag undrar också varför maninstallerar om så ofta, Att installera tex VLC via synaptic tar inte många minuter om du vill så skriver jag ihop ett bash-script åt dig som installerar allt du vill ha. Sen på tal om Totem, det är värdelöst. VLC, XMMS, Banshee, AmaroK eller mplayer är det som gäller i linux.
Citera
2007-03-22, 22:26
Medlem
Citat:
Jag anser att t.ex Canonical borde lägga pengar på att implementera nämnda codecs istället för att ge bort en massa cd-skivor och frakten för dessa.

Mp3-codecen, liksom andra mpeg-codecs, är redan implementerade som fri programvara. Problemet är att algoritmerna är patenterade i USA, och patentinnehavarna kräver licenspengar per installation av program som implementerar dessa codecs. Hur skall Canonical få in pengar att betala dessa licenser med? Det finns ju ingen begränsning i hur systemet får spridas, så antalet installationer kan ju vara allt mellan noll och oändligheten. Därför skulle antalet patentlicenser som Canonical skulle behöva betala för också vara mellan noll och oändligt många.
Citera
2007-03-22, 22:32
Medlem
Citat:
Att det beror på licenskostnader mm skiter de flesta fullständigt i. Det finns en del idealister där ute, men som sagt så skiter de flesta i det.

De skiter i det, och kommer och klagar på att Canonical, Red Hat och Novell inte bryter mot amerikansk lag för att tillfredsställa dem. Är det verkligen rimligt att tro att dessa företag medvetet skulle begå patentintrång och därmed riskera skadestånd på miljardbelopp för att tillfredsställa några klagande användare som inte orkar installera dessa codecs själva?

Det är alltså inte av ideologiska skäl som de patenterade formaten inte skickas med, utan rent juridiska. Det kommer inte att ändras hur mycket någon än klagar, annat än om det amerikanska patentsystemet görs om eller de aktuella patenten ogiltigförklaras.
Citera
2007-03-22, 23:09
Medlem
unikums avatar
Ett tips är att kolla in Linux Mint och Mepis. Om de finns för ppc vet jag inte.
Citera
2007-03-23, 04:49
Medlem
Jag är fortfarande starkt skeptisk till hela problemställningen.
Trådförfattaren vill uppenbarlingen inte nödvändigtvis komprimera till mp3, utan han vill spela upp.
jag har kört mängder med livedistros, ända ner till 50 meg stora allt som allt, och jag har aldrig märkt att jag behövt ladda ner någonting för att spela upp mp3.
Jag har kört Ubuntus PPCversion rätt mycket, även som liveskiva, kan inte minnas att jag behövde göra något annat än att klixka på XMMS. Det borde jag verkligen kommit ihåg.
Citera
2007-03-23, 06:41
Medlem
jan_bechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Mp3-codecen, liksom andra mpeg-codecs, är redan implementerade som fri programvara. Problemet är att algoritmerna är patenterade i USA, och patentinnehavarna kräver licenspengar per installation av program som implementerar dessa codecs. Hur skall Canonical få in pengar att betala dessa licenser med? Det finns ju ingen begränsning i hur systemet får spridas, så antalet installationer kan ju vara allt mellan noll och oändligheten. Därför skulle antalet patentlicenser som Canonical skulle behöva betala för också vara mellan noll och oändligt många.

Jag måste medge att jag iom ditt inlägg förstår hela problemet bättre. Jag var inte helt säker på vilket sätt Fraunhofer, och numer tydligen Alcatel, vill har betalt. Som du säger så kan Canonical omöjligt mäta antalet installationer.

/Jan Becher
Citera
2007-03-23, 14:17
Medlem
Citat:
Jag måste medge att jag iom ditt inlägg förstår hela problemet bättre. Jag var inte helt säker på vilket sätt Fraunhofer, och numer tydligen Alcatel, vill har betalt. Som du säger så kan Canonical omöjligt mäta antalet installationer.

Jag kollade på Wikipedia nu, och ser att inte mindre än fem olika företag hävdar att de har patent som täcker mp3-tekniken:

In short, with Thomson, Fraunhofer IIS, Sisvel (and its US subsidiary Audio MPEG), Texas MP3 Technologies, and Alcatel-Lucent all claiming legal control of relevant MP3 patents, the legal status of MP3 remains unclear in countries that permit software patents.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in