• 1
  • 2
2007-03-13, 01:35
Medlem
Tjennstroums avatar
Det råder någon form utav regionpanik på ÖP just nu.
Lagom till den jämtska nationaldagen och allt som var igår.
Anledningen är att Sundsvall har utropat sig som Norrlands huvudstad.

Citat:
Med hjälp av EU-pengar och statligt stöd har Sundsvall i stora annonser utropat sig till Norrlands huvudstad. Andra orter i Västernorrland reagerar nu mot den kaxiga marknadsföringen.
För bara någon vecka sedan lade statliga Ansvarskommittén fram sitt förslag om landets framtida indelning i regioner.

Ett av förslagen innebär att man bildar en stor region av de fyra nordligaste länen - ett annat innebär att en region bildas av Jämtlands och Västernorrlands län.
Alldeles lagom till detta har Sundsvall vid upprepade tillfällen gått ut i stora annonser i bland annat
Aftonbladet under rubriken "Sundsvall - Norrlands huvudstad".

Kampanjen kallas Position Sundsvall och har en budget på åtta miljoner, varav EU-medel står för hälften. Men också länsstyrelsen i Västernorrland har skjutit till miljonbelopp.
I Sundsvall Tidning (ST) har protesterna inte låtit vänta på sig - från kommunalråden i angränsande kommuner i Västernorrland.
I förra veckan kallade Härnösands kommunalråd Anders Gäfvert (m) miljonstödet från länsstyrelsen "häpnadsväckande" i en artikel i ST.
Men Jerker Sjödin som är projektledare för Position Sundsvall ser inga problem i att länsstyrelsen ger Sundsvall pengar i konkurrens med orter som Härnösand och Örnsköldsvik:
- Jag tror hela länet har att vinna på om Sundsvall lyckas inta positionen som Norrlands huvudstad, sade han i fredagens ST.

Anders Gäfvert i Härnösand har en annan uppfattning:
- Det är häpnadsväckande om man är sponsrad av länsstyrelsen för att göra det här, då är det inte bra, sade han.
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=762527

Lägger till de mest löjligaste länkarna också, rätt rolig läsning:
http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=6&id=762887 - Asså Östersund får inte typ ba stå å ba liksom titta på typ
Sundsvallsbilden är svag och otydlig, fler kampanjer att vänta

Citat:
Det finns sju kandidater till titeln Norrlands huvudstad.
Det avslöjar en snabb titt i de norrländska tidningarna. Förutom Sundsvall och Umeå lanseras Östersund, Härnösand, Luleå, Örnsköldsvik och Skellefteå som tänkbara centrum i ett nytt Stornorrland.
Blir det två norrländska regioner nämns dessutom Piteå och Kiruna som huvudorter.
I en intervju i Norrbottens-Kuriren föreslår Anders Lidström, professor i statskunskap, Örnsköldsvik, alternativt Skellefteå eller Härnösand som mest lämpade. Väljer man en av städerna Umeå, Luleå, Östersund eller Sundsvall så kommer de andra tre att försöka blockera reformer, tror han.
Blir det en mindre mellannorrländsk region kommer "klyktattare" och "surjämtar" att tvingas samarbeta. Det kommer att gå bra, säger Västernorrlands landstingsråd Ewa Söderberg (s) i Sundsvalls Tidning:
- Jag har hört det där från äldre politiker, att det inte går att samarbeta med jämtar. Men jag tror inte det
existerar längre.
Sju städer kandiderar som "Norrlands huvudstad" - Här påpekar man också att små städer som Washington och Canberra kan bli huvudstäder.. Haha, humor.

Citat:
Umeå och Sundsvall kan gärna få göra upp om titeln som norrländsk huvudstad, det är ändå bara ett jippo, menar Östersunds kommunalråd Jens Nilsson (s)
Östersunds kommunalråd importerad från Sosseland och Sundsvall ger sin syn.

Så vad tycker ni? Är Sundsvall Norrlands huvudstad? Skall Norrland ha en huvudstad? Duger det inte med Fjollträsk och någon liten residensstad? Bryr sig någon överhuvudtaget? Och vad fan är Norrland, egentligen?

Finns inget geografiforum så jag postar detta här. Flytta vid behov.
Citera
2007-03-13, 01:40
Moderator
Ruskigbusss avatar
Geografi nej, men väl inrikes politik?

*AB=>PI*

/Mod
Citera
2007-03-13, 09:58
Medlem
tdlefnierreguss avatar
självklart så ska östersund vara huvudstad i norrland, vafaan dom kan vara sveriges huvudstad. Finns ju fjäll runt om som man kan njuta i på vintern och på sommaren finns storsjöyran och har man lite och göra kan man börja förfesta på gatufestivalen i sundsvall. Festivaler och fjäll, vad har egentligen stockholm? öar och skärgård!! vafaan ska man ha öar till?? det är bara sälar som ligger och solar på öar!! och simmar man i skärgården så kommer man med stor säkerhet få en ubåt upp i röven...
Citera
2007-03-13, 11:04
Medlem
cocksuckers avatar
Brukar inte folk från Sundsvall vara väldigt ihärdiga om att de faktiskt bor mitt i Sverige, då är det väl knappast passande med dem som huvudstad i Norrland?

För övrigt kunde jag knappast bry mig mindre..
Citera
2007-03-13, 11:16
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Torpshammar är väl Mitt i sverige?
Citera
2007-03-13, 11:39
Medlem
mr_zipoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocksucker
Brukar inte folk från Sundsvall vara väldigt ihärdiga om att de faktiskt bor mitt i Sverige, då är det väl knappast passande med dem som huvudstad i Norrland?

För övrigt kunde jag knappast bry mig mindre..
Mycket riktigt därför borde Sundsvall inte vara norrlands huvudstad utan sveriges.
Citera
2007-03-13, 11:43
Medlem
666Hates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick
Vem fan bryr sig?
Jävligt smarta inlägg...

Sollefteå borde ju vara Norrlands huvudstad....
Citera
2007-03-13, 12:31
Medlem
Mad Jacks avatar
Umeå känns väl mest lämpat i min mening då det trots allt finns både universitet och universitetssjukhus. Det är väl också den största kommunen i Norrland?

Fast naturligast vore givetvis om Mensträsk blir huvudstad i Norrland. De har ju trots allt världens längsta linbana!
Citera
2007-03-13, 13:50
Medlem
East Clintwoods avatar
Det finns en stad i Norrland som inte är en byhåla och det är Umeå.

Det finns en stad i Norrland (en av byhålorna) som borde vara den centrala punkten i Norrland och det är Luleå. Den ligger mera "mitt i" Norrland än Umeå som är lite south side.

Skulle "Norrland" slås ihop till en region - om man skall tro Ansvarskommittén (även om de inte pekar ut det i klartext kan man förstå det) och de som debatterat densamma - var, är och förblir dock Umeå centralpunkten.
Citera
2007-03-13, 14:04
Medlem
Old Nicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666Hate
Jävligt smarta inlägg...

Ja du, det är en sådan jävla ointressant icke-fråga att klockorna nästan stannar. Jag bor i Piteå och de får gärna kalla Sundsvall för "Norrlands huvudstad" om de vill, det förändrar liksom ingenting. Sundsvall ligger där det ligger ändå, och Piteå ligger där det ligger. Känns bara som att de desperat vill ha fem minuters uppmärksamhet i media av någon anledning.
Citera
2007-03-13, 14:18
Medlem
Läskigs avatar
Självklart ska Skellefteå vara Huvudstad, enda staden med lite hjärta...

Men lite mer seriöst så borde väll Umeå passa bäst, stor stad, i Norrlandsmått mätt, och har universitet och universitetssjukhus, och så händer det mer saker där än i Sundsvall, även om det känns lite för mycket skåne och dryga stockholmswannabes över både umebor och sundsvallsbor...
Citera
2007-03-13, 16:06
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Sundsvall är den största staden i Norrland, har vackrast centrum och är den stad med mest stadskänsla i Norrland. Klart att Sundsvall ska vara norrlands huvudstad. Jag har t o m för mig att Sundsvall kallades för norrlands huvudstad förr i tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in