2007-03-12, 19:55
Medlem
funderar på vad som är bäst som mellanmål vassle protein eller kasein? jag tippar på attt kasein borde vara bäst?
Citera
2007-03-12, 21:57
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hangook
funderar på vad som är bäst som mellanmål vassle protein eller kasein? jag tippar på attt kasein borde vara bäst?

Kasein är givetvis bäst. Vassle är ett snabbverkande protein vars primära syfte är att stimulera proteinsyntesen. Det ger därmed en insulintopp vilket inte är fördelaktigt i andra fall än just efter träning.

Kasein däremot koagulerar vilket gör upptaget långsamt. Orsakar heller ingen insulintopp i närheten av vassleprotein.
Citera
2007-03-12, 22:06
Medlem
spudwishs avatar
Ursäkta franskan, men vafan snackar du om? Visst ger protein insulinutsöndring men du kan ju för fan inte framställa det som att det på nåt sätt är av samma kaliber som när en insulinresistent medelålders kärring äter vitt bröd.
Citera
2007-03-12, 22:34
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Ursäkta franskan, men vafan snackar du om? Visst ger protein insulinutsöndring men du kan ju för fan inte framställa det som att det på nåt sätt är av samma kaliber som när en insulinresistent medelålders kärring äter vitt bröd.

Hur du tolkar mitt inlägg säger väl mer om dig än om mig? Nej, det är inte samma sak som när en "insulinresistent medelålders kärring äter vitt bröd."

I sak håller jag fast vid att kasein är att föredra då det handlar om mellanmål och inte efter träning.
Citera
2007-03-13, 10:28
Medlem
spudwishs avatar
Vad menar du då med att vassle ger en insulintopp? Möjligtvis implicerade du att de cho+vassle man tar efter träning ger en insulintopp, men det är ju cho som stimulerar insulin, inte vassle i så pass stor grad att man kan tala om en insulintopp.
Citera
2007-03-13, 14:27
Medlem
JohnnieJacksons avatar
Protein stimulerar insulinutsöndring utan kolhydraters närvaro, vassle ska ju ge lika mkt som motsvarande mängd druvsocker.

Spelar knappast ngn roll om man e frisk och tränar(som förbättrar insulinkänslighet).

Personligen tror jag nog kasein e bäst om man måste välja av nån(längre magsäckstömning och större mättnad), även om det visst ska öka risken för diabetes och är mer fettinlagrande än andra proteiner. Vassle och kasein e nog bäst.
Citera
2007-03-13, 15:28
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Vad menar du då med att vassle ger en insulintopp? Möjligtvis implicerade du att de cho+vassle man tar efter träning ger en insulintopp, men det är ju cho som stimulerar insulin, inte vassle i så pass stor grad att man kan tala om en insulintopp.

Nu blir ju diskussionen väldigt teoretisk, men låt gå för det. Brasklappen JohnnieJackson för fram, att dessa argument egentligen bara har teoretisk validitet gäller.

Vassle har en starkt insulinfrisättande biverkan. Det råder väl oklarheter på vilket sätt vassle påverkar glukostoleransen, vilket givetvis är av intresse om man fokuserar på diabetes-risk. Det framhålls t.o.m. av vissa studier att vassle kan ha en terapeutisk potential för typ II diabetiker. Hursomhelst citerar så att inga oklarheter råder

Citat:
Ursprungligen postat av Insulinogenic Effects of Milk- and Other Dietary Proteins, Mechanisms and metabolic implications

Sammanfattningsvis kan det konstateras att det höga insulinsvar som ses efter mjölkprodukter främst är relaterat till vasslefraktionen. En trolig mekanism är att vassleproteinet snabbt spjälkas och orsakar höga nivåer av specifika aminosyror i blodet.

Så, nu får det betraktas som klarlagt att vassle orsakar stort insulinpåslag. Dess reella effekt är sannolikt liten, kanske t.o.m. nyttig (?) för vissa. För tränande individer är det knappast av någon betydelse. Själv kör jag kasein av dess fördröjda utsöndringseffekter samt bättre mättnad.
Citera
2007-03-13, 16:45
Medlem
spudwishs avatar
Jag skulle vilja se några siffror på det där. "Definiera stort", så att säga. Om vassle nu ger lika stort insulinpåslag som glukos (i lika mängder) så borde folk som tar sisådär 50g vassleprotein efter träning - inget glukos, bara protein - rimligen hamna i ett hypoglykemiskt tillstånd - om än för en kort stund.
Citera
2007-03-13, 16:56
Medlem
JohnnieJacksons avatar
Frisätts insulinet för att proteinet ska tas upp bättre i blodet? Det handlar väl inte om att man frisätter glukos när man äter protein utan att proteinet i sig gör att man frisätter insulin?
Citera
2007-03-13, 17:09
Medlem
spudwishs avatar
Precis.
Citera
2007-03-13, 17:11
Medlem
bigswiftys avatar
Citat:
Jag skulle vilja se några siffror på det där. "Definiera stort", så att säga. Om vassle nu ger lika stort insulinpåslag som glukos (i lika mängder) så borde folk som tar sisådär 50g vassleprotein efter träning - inget glukos, bara protein - rimligen hamna i ett hypoglykemiskt tillstånd - om än för en kort stund.
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/80/5/1246

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...&dopt=Abstract

Kroppen har ju ökade resurser för att ta hand om insulinet efter träning och det antar jag är skälet till varför inte särskilt många får lågt blodsocker efter träningen.

edit: den sista verkade inte fungera IGEN, vad är det för fel med pubmed?! Googla på: "Glycemic and insulinemic responses to protein supplements." så hittar du nog den andra studien.
Citera
2007-03-13, 17:19
Medlem
spudwishs avatar
bigswifty har talat, case closed!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in