2007-03-12, 21:58
Medlem
raskenss avatar
Nu börjar ju jag också känna av konstiga symptom när jag tänker efter.. hmmm även om det var 15 år sen...

Appropå det. En bekant till mig jobbade för länge sen på ett verk som framställde NaOH (toro det vad det i alla fall). Det skedde genom elektrolys. Elektrodena bestod då av flytande kvicksilver och då var det hinkvis av varan. Han berättade att dom ibland roade sig med att pressa ner en näve (med gummihandske på) ner i kar fyllda med kvicksilver.
Citera
2007-03-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
...
Appropå det. En bekant till mig jobbade för länge sen på ett verk som framställde NaOH (toro det vad det i alla fall). Det skedde genom elektrolys. Elektrodena bestod då av flytande kvicksilver och då var det hinkvis av varan. Han berättade att dom ibland roade sig med att pressa ner en näve (med gummihandske på) ner i kar fyllda med kvicksilver.

Jo, det var saftigt värre, minsann!
Så länge metallen förblir just metall i flytande fas, så är den så minimalt vådlig den nu kan bli.

Sidospår:
Hur illa det kan gå vid oavsiktliga Hg-utsläpp i industriell skala fick världen erfara vid den ohyggliga Minamata-katastrofen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Minamata_disease

Det ruskiga är att oorganiska Hg-föreningar i naturen metaboliseras (av anaeroba bakterier) till metylkvicksilverjon, (CH3Hg+)-jon, och i slutänden till det oerhört farliga dimetylkvicksilvret, (CH3)2Hg.
Om sistnämnda, se:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethylmercury
http://en.wikipedia.org/wiki/Karen_Wetterhahn

Men det är en helt annan historia!
Citera
2007-03-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Jag vet inte, var påverkad och hade tråkigt när jag såg den gamla termometern...
Låter som du knarkar!? I så fall spelar väl lite kvicksilver ingen större roll!
Citera
2007-03-12, 23:09
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Låter som du knarkar!? I så fall spelar väl lite kvicksilver ingen större roll!
Men skärp dig! Knarkar gör jag inte...bara tar lagligt då och då!
Nu var det faktiskt muskotnöt, bara för att jag ville veta hur fjortisar verkligen kan knarka på det!
Aja nog om det, nu känner jag mig ganska sjuk, har feber och allt. Det var kanske bara en förkylning? Iallafall så köper jag en massa ägg i morgon, men har apoteket selentabletter eller något mot kvicksilverförgiftning?
Citera
2007-03-12, 23:16
Medlem
Giftinformationscentralens...

...digra lunta:
http://www.giftinformationscentralen...%20ur%20LB.pdf

DMSA är dimerkaptobärnstenssyra (dimercapto succinic acid). Observera att använda kelatbildare lämpliga för Hg i samtliga fall är organiska svavelföreningar (tioler).

EDTA är väldigt ospecifik, fungerar på i princip alla metalljoner utom alkalimetallerna.

"Merkapto" kommer f.ö. från "mercurio captum" = kvicksilverfångande. Om jag nu minns rätt.

Men selentabletter säljs väl inte på Apoteket, bara i hälsokostbutiker?
Citera
2007-03-13, 00:18
Medlem
West-ens avatar
Happ då funkar inte DMSA...enligt din länk skall det ges vid riktigt allvarliga fall och inom 3timmar! Har ju gått dagar för mig...
Får klara mig på råa ägg och mjölk då.

EDIT: Perfekt! Jag kom på att jag hade några gamla allt-i-allo tabletter. På innehållsförteckningen längst ner står det 50µg Selen! Tog två stycken, det bör räcka eller? 200%RDI?
Citera
2007-03-13, 00:23
Medlem
woofers avatar
Tuggade sönder en kvicksilver thermometer när jag var liten, fick allt i munnen men min vid tillfället något skärrade mor tvingade mig att spotta ut så mycket som bara gick. Jag fick inga märkbara förgiftingssymptom och dagarna efter var jag ute och lekt i regnet från tjernobyl. Detta var över 20 år sedan och jag lever och mår alldeles utmärkt fortfarande.
Citera
2007-03-13, 01:16
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Tuggade sönder en kvicksilver thermometer när jag var liten, fick allt i munnen men min vid tillfället något skärrade mor tvingade mig att spotta ut så mycket som bara gick. Jag fick inga märkbara förgiftingssymptom och dagarna efter var jag ute och lekt i regnet från tjernobyl. Detta var över 20 år sedan och jag lever och mår alldeles utmärkt fortfarande.

Beviset för att man inte ska noja allt för mycket om det bara är enstaka exponering (Jag säger för allt i värden inte att man ska skita i sin säkerhet men... oro kan skapa psykosomatiska problem saker som skapar mer oro som skapar... ja du ser cirkeln).

Jag minns att jag var lite orolig när jag gjorde fotospektrometiska analyser och körde med pulveriserat kadmium utan att vara så försiktig, soppade t.om undan lite pulver med näven. Då fick jag för mig att jag var grovt kadmiumförgiftad efter att ha läst och lekt med symptom. En annan gång måde jag lite dåligt efter lite oförsiktigt svampätande av den psykadeliska skolan.. eller tja. Kollade upp det värsta som kunde hända och vips satt jag där med serogent syndrom! HAHA! Av två gram svamp!

Oro och hypokondri har lurat mången människa.

När jag läste här fick jag också lite förgiftningssymptom ett kort ögonblick, även om jag inte rört kvicksilver i hela mitt liv

Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethylmercury
http://en.wikipedia.org/wiki/Karen_Wetterhahn

Men det är en helt annan historia!

Å fy satan. En så "enkel" molekyl och... ämnet från helvetet!
Citera
2007-03-13, 02:07
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Men skärp dig! Knarkar gör jag inte...bara tar lagligt då och då!
Nu var det faktiskt muskotnöt, bara för att jag ville veta hur fjortisar verkligen kan knarka på det!
Aja nog om det, nu känner jag mig ganska sjuk, har feber och allt. Det var kanske bara en förkylning? Iallafall så köper jag en massa ägg i morgon, men har apoteket selentabletter eller något mot kvicksilverförgiftning?
Har du inte läst tripprapporten här på flashback som rörde muskotnöt? Inte så konstigt att du känner dig sjuk om du dragit i dig muskotnöt!
Citera
2007-03-13, 07:38
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Har du inte läst tripprapporten här på flashback som rörde muskotnöt? Inte så konstigt att du känner dig sjuk om du dragit i dig muskotnöt!
Det var dagar sedan, det är inte det. Fick en AT bestående av trötthet och uttorkning, sen mådde jag prima!
Nu har jag iaf en sprängande huvudvärk, 39graders feber, nackvärk, typ bihåleinflammation (gör ont att vrida ögonen), och en hosta. Känner mig inte särskilt trevlig, men jag tror och hoppas på att det är en förkylning!
Annars har jag tagit 100µg Selen till, ska dricka rikligt med mjölk och ägg. Och jag ska städa rummet ingående när jag mår lite bättre!
Citera
2007-03-13, 12:58
Medlem
silbersteins avatar
DMSA går bra att ta även efter 3 timmar, det kommer till skillnad från ägg och mjölk även att binda till sig kvicksilver i vävnad och organ. Även hjärnan då det kan ta sig förbi blod-hjärnbarriären. Dock är det av någon anledning receptbelagt i sverige, så man får köpa via utlandet. Innom EU är det så vitt jag vet helt lagligt att importera receptbelagda medel. Selentabletter finns så vitt jag vet att köpa i hälsokostbutiker och de flesta större snabbköp. Om du är orolig för kvicksilvret, ta gärna ganska stora mängder. Att överskrida RDI med några hundra (kanske tom tusen) procent är ingenting i sammanhanget.
Citera
2007-03-13, 13:40
Medlem
West-ens avatar
Det verkar inte som om det var något. Nu mår jag precis som vanligt igen!
Antingen fick jag någon liten akut förgiftning, eller så var det bara förkylningen som spökade tillsammans med hypokondri.
Dock synd det här med DMSA! Att det måste beställas från utlandet. Vad är det för skit? Varför i helvete göra något sådant receptbelagt!? Det är ju knappast något man kan missbruka! Och till doktorn går jag inte utan riktigt, riktigt allvarliga symptom.
Ingen på FB som har en gammal burk med kapslar som inte används? Kan vara bra att ha om man får nåt symptom senare...
Tack alla iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in