2007-03-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Nu blev jag jävligt rädd. Mesta symptomen stämmer ju för fan. Här ska drickas mjölk som fan! Hur kan det hjälpa vid inanding förresten?

Inandat Hg(g) oxideras till vattenlösligt Hg2+, som tas upp i blodet. Reagerar med svavel i proteinerna. (om jag nu minns min biokemi rätt... )

Men vilka symptom är det du tycker dig känna igen; akut eller kronisk?
I vilket fall som helst kan det förstås vara läge att besöka läkare om du på allvar misstänker Hg-förgiftning.

Det gjorde jag för en 30 år sedan. Och fick alltså av läkaren rådet att dricka mjölk och rå äggvita!

Citat:
Rummet är riktigt litet också om det spelar roll. Hur mycket hjälper vädring förresten? Om ajg vädrar i princip hela dagarna hur lång tid innan det har avdunstat? De få milligrammen som kan vara kvar i form av små, små droppar menar jag.

Svårt att säga, men det borde ju klinga av snabbt, inom några dagar - en vecka sådär. Men det är mycket vanskligt att göra uppskattningar sådär på rak arm.

Är det bara milligramkvantiteter så bör det inte vara någon fara, med duktig vädring + mjölk/äggvita så ska du klara dig.

Ärligt talat tror jag inte att en läkare kan ge så mycket mera exakta råd heller.
Citera
2007-03-12, 21:04
Medlem
West-ens avatar
Tack igen GaussBonnet! Och Puris!
Vettefan om jag ens känner av något, kan ju vara en förkylning och min nojja som spökar!
Jag har just druckit upp en hel liter mjölk nu iallafall. Ska köpa ägg imorrn (och vädra/städa rummet)! Bättre att vara på den säkra än den osäkra sidan.
Citera
2007-03-12, 21:08
Medlem
Ärligt talat...

Citat:
Tack igen GaussBonnet! Och Puris!
Vettefan om jag ens känner av något, kan ju vara en förkylning och min nojja som spökar!
Jag har just druckit upp en hel liter mjölk nu iallafall. Ska köpa ägg imorrn (och vädra/städa rummet)! Bättre att vara på den säkra än den osäkra sidan.

...tror jag faktisk att det är just nojan som spökar. Brukar vara det, och så jagar man upp sig själv.

Det skadar ju förstås inte att komplettera med vädring, mjölk och äggvita!

Men om du känner att situationen inte blir bättre, eller rentav försämras, ska du absolut söka läkare!

Och om du inte gjort det än, släng ut den gamla dammsugarpåsen fort som Fan!
Citera
2007-03-12, 21:17
Medlem
West-ens avatar
Hittade sida:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.malfall.se/kemi/syra-b12.html
2.2. Behandling av akut kvicksilverförgiftning
Vid akut kvicksilverförgiftning bör magsköljning genast företagas. Hönsäggvita, mjölk, tvål eller järnpulver kan ges den förgiftade att svälja. Koksalt bör undvikas.
Ska jag svälja tvål? Gäller inte detta bara svald?

Nej dammsugarpåsen var inte slängd, glömde den i all uppståndelse. Men nu är den definintivt slängd!
Citera
2007-03-12, 21:22
Medlem
Citat:
...
Ska jag svälja tvål? Gäller inte detta bara svald?

Nejdu, strunta i tvålen till att börja med. Det räcker långt med mjölk och äggvita.

Skulle nu mot förmodan inte det räcka (vilket är högst osannolikt), så är det hög tid för läkarbesök.

Mera avancerade metoder vid Hg-förgiftning är behandling med organiska kelatbildare (EDTA, BAL, penicillamin).
Något som enbart tillgrips vid allvarliga förgiftningsfall.

Det vågar jag påstå är knappast fallet för dig.

Citat:
Nej dammsugarpåsen var inte slängd, glömde den i all uppståndelse. Men nu är den definintivt slängd!

Bra början.
Citera
2007-03-12, 21:33
Medlem
silbersteins avatar
Kvicksilvers giftighet kan inte underskattas. Du bör nog sanera rummet på något sätt, annars finns risken att du kommer andas in större delen av de kvicksilver som återstår då det som sagt sakta förångas. Selen har en skyddande verkan, så köp selentabletter och ät minst 10 stycken om dagen till en början. Efter någon vecka kanske du kan trappa ner lite på dosen, förutsatt att du kvicksilvret är borta från rummet. Äggvita och mjölk är nog bra initiellt, men du bör nog komplettera med mer potenta preparat. DMSA binder mycket starkt till kvicksilver, jag skulle verkligen rekommendera dig att köpa ett par burkar: http://www.supersmart.com/article.pl?id=0248

/Mvh
Citera
2007-03-12, 21:37
Medlem
raskenss avatar
Asså lugna ner er lite nu tror jag. Man blir inte förgiftad av en sprucken termometer. Mängden kvicksilverånga är försvinnande liten åtminstone om du inte ligger med näsan tryckt mot en kvicksilverkula.

Tror du får i dig mer kvicksilver från dina amalgamfyllningar.

Tror du kan vara lugn. Jag har själv slabbat ganska rejält med kvicksilver i mina dar och då menar jag kilovis av varan. Dom var och mätte på labbet en gång och det var hur grönt som helst. Kan vara lite klurigt om kulorna trillar ner i golvspringorna. Men jag skulle föreslå att du strör ut zinkpulver och sen låter det suga upp i zinkpulvret och sen borsta up det.
Citera
2007-03-12, 21:41
Medlem
silbersteins avatar
Jo, det kan hända att jag tog i för mycket.. Men better safe then sorry. Kanske skulle du endå uppsöka läkare och ta ett blodprov? Man behöver väl knappast få fysiska symptom för att ha fått i sig skadliga mängder kvicksilver. Dessutom lagras ju en stor del i kroppen, så den sammanlagda skadeverkan måste kanske slås ut på 20-30 år. Bättre att rensa ut skiten med en gång, så slipper man den extra belastningen.
Citera
2007-03-12, 21:43
Medlem
Instämmer!

Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Asså lugna ner er lite nu tror jag. Man blir inte förgiftad av en sprucken termometer. Mängden kvicksilverånga är försvinnande liten åtminstone om du inte ligger med näsan tryckt mot en kvicksilverkula.

Även kvicksilverförgiftning är dosberoende, precis som all annan förgiftning! Man ska inte bli hysterisk för en pytteliten kvicksilverdroppe.

Citat:
...Tror du kan vara lugn. Jag har själv slabbat ganska rejält med kvicksilver i mina dar och då menar jag kilovis av varan. Dom var och mätte på labbet en gång och det var hur grönt som helst. Kan vara lite klurigt om kulorna trillar ner i golvspringorna. Men jag skulle föreslå att du strör ut zinkpulver och sen låter det suga upp i zinkpulvret och sen borsta up det.

Kilovis??!! Va i hela fridens dar har du pysslat med?! Som mest har jag slabbat med ett par hekto i stöten, och då kändes det rätt så olustigt.

Men kilovis?! Det var rediga grejer, det!
Citera
2007-03-12, 21:52
Medlem
West-ens avatar
Okej, selentabletter, finns de på apoteket?
DMSA då? Det finns inte på apotek eller någon svensk butik?
Citera
2007-03-12, 21:54
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet

Kilovis??!! Va i hela fridens dar har du pysslat med?! Som mest har jag slabbat med ett par hekto i stöten, och då kändes det rätt så olustigt.

Men kilovis?! Det var rediga grejer, det!

Nja,,okejdå kanske överdrev litegrann, men det var då i alla fall ett par hekto. Hade det till vacuum-diffusionspumpar. och vacuumelektroder.
Citera
2007-03-12, 21:55
Medlem
Öh...

Citat:
Nja,,okejdå kanske överdrev litegrann, men det var då i alla fall ett par hekto. Hade det till vacuum-diffusionspumpar. och vacuumelektroder.

...urk. Nu börjar jag känna mig dålig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in