Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Nu blev jag jävligt rädd. Mesta symptomen stämmer ju för fan. Här ska drickas mjölk som fan! Hur kan det hjälpa vid inanding förresten?
Inandat Hg(g) oxideras till vattenlösligt Hg2+, som tas upp i blodet. Reagerar med svavel i proteinerna. (om jag nu minns min biokemi rätt...

)
Men vilka symptom är det du tycker dig känna igen; akut eller kronisk?
I vilket fall som helst kan det förstås vara läge att besöka läkare om du på allvar misstänker Hg-förgiftning.
Det gjorde jag för en 30 år sedan. Och fick alltså av läkaren rådet att dricka mjölk och rå äggvita!
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Rummet är riktigt litet också om det spelar roll. Hur mycket hjälper vädring förresten? Om ajg vädrar i princip hela dagarna hur lång tid innan det har avdunstat? De få milligrammen som kan vara kvar i form av små, små droppar menar jag.
Svårt att säga, men det borde ju klinga av snabbt, inom några dagar - en vecka sådär. Men det är mycket vanskligt att göra uppskattningar sådär på rak arm.
Är det bara milligramkvantiteter så bör det inte vara någon fara, med duktig vädring + mjölk/äggvita så ska du klara dig.
Ärligt talat tror jag inte att en läkare kan ge så mycket mera exakta råd heller.