Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-03-12, 16:44
Medlem
LexComs avatar
Hej!

Är ganska grön på området. Jag har en Dell XPS och vill koppla datorn så att jag kan se filmer via datorn på TV skärmen. TV'n är en Sharp 42" LCD.

När jag kopplade testade att koppla med en s-videokabel kom bilden upp direkt (kass bild dock). Men när jag kopplar som rekommenderat i instruktionsboken till datorn, via komponent/vga så får jag inte upp någon bild.

Är det något som måste ändras eller justeras i datorn för att det ska fungera?

Grafikkortet är ett ATI mobility Radeon X1800.
Citera
2007-03-12, 17:10
Bannlyst
jag har samma grafikkort som du, och har problemet att när jag kopplar datorn till tvn med en tv-outsladd så blir bilden svartvit och för stor (kanterna ligger liksom utanför tv-rutan) om jag har upplösningen 1440x900 på datorn. ändrar jag upplösningen till tex 1024 så blir bilden på tvn istället ihoptryckt i mitten o fortfarande svartvit.

SKITIRRITERANDE! jag har testat både med en tv-outsladd med scart o en med den runda s-video(?) kontakten. samma resultat... har suttit skitlänge o testat varenda jävla inställning känns det som...

SNÄLLLA hjälp mig/oss nån.
Citera
2007-03-12, 18:21
Medlem
]vikhul]
Svartvit? får du alltid det eller bara ibland?, svartvitt bild brukar i värsta fall betyda att ens TV inte pallar TV out fast då måste den vara ganska gammal.

Tv out är fasen en historia för sig, kan inte ATI så bra men jag brukar köra "klona" sen visa helskärms video på TV, i nvidia finns det alternativet, rätt smidigt om man ska titta på video.
I dualview (nvidia) borde man väl kunna justera storlek per bildskärm?

[lexcom]
kolla dina inställningar i ATI programvara, finns det inte en möjlighet att välja vart signalen ska skickas ut Tex: DVi, s-video , känns som felet ligger i inställningarna men någon med mera kunskap om ATI får gärna svara på detta
Citera
2007-03-12, 21:38
Bannlyst
va färg första gången jag testade tv-outen. då funkade det perfekt!

har testat alla olika typer, klona, utökad o den tredje som finns...

vill fan inte riktigt gå med på att det är tvn som är för gammal då jag fick igång det första gången jag testade.

nån som har mer tips?
Citera
2007-03-12, 21:39
Medlem
LexComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r00p
]vikhul]Tv out är fasen en historia för sig, kan inte ATI så bra men jag brukar köra "klona" sen visa helskärms video på TV, i nvidia finns det alternativet, rätt smidigt om man ska titta på video.
I dualview (nvidia) borde man väl kunna justera storlek per bildskärm?

[lexcom]
kolla dina inställningar i ATI programvara, finns det inte en möjlighet att välja vart signalen ska skickas ut Tex: DVi, s-video , känns som felet ligger i inställningarna men någon med mera kunskap om ATI får gärna svara på detta

Ja, felet ligger säkert i inställningarna, men jag begriper mig inte riktigt på det. Hoppas någon med bättre kunskap om ATI kan guida mig
Citera
2007-04-08, 16:55
Medlem
pjtrs avatar
Det vore verkligen bra om någon kan berätta vad det är för inställning som gäller när det är svartvitt. Jag har också det problemet. Har ett geforce.
Citera
2007-05-13, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikhul
jag har samma grafikkort som du, och har problemet att när jag kopplar datorn till tvn med en tv-outsladd så blir bilden svartvit och för stor (kanterna ligger liksom utanför tv-rutan) om jag har upplösningen 1440x900 på datorn. ändrar jag upplösningen till tex 1024 så blir bilden på tvn istället ihoptryckt i mitten o fortfarande svartvit.

SKITIRRITERANDE! jag har testat både med en tv-outsladd med scart o en med den runda s-video(?) kontakten. samma resultat... har suttit skitlänge o testat varenda jävla inställning känns det som...

SNÄLLLA hjälp mig/oss nån.

jag hade samma problem förut men för mej va det så enkelt att ett av scart uttagen bak i tvn gav svartvit bild och den andra fick jag färg med så det va bara byta.
Citera
2007-05-13, 19:38
Medlem
DennisOlofs avatar
Då ska vi se.

Oftast när man får svart/vitt är det fel på kontakterna alltså något i anslutningens väg till TVn som inte stämmer, man får alltså inte över färgen.

De har inget med datorn att göra. Problemet är att många TV-out utgångar på grafikkort är special numera, det är viktigt att man använder den sladd som följer med. Förut på äldre kort var det standard s-video out utgång men så är det inte numera.

http://en.wikipedia.org/wiki/S-video

http://en.wikipedia.org/wiki/Mini-DIN

När det gäller krånglet med själva upplösningen löste jag det på enklaste sättet genom att INTE köra dual view osv. Utan att man växlar mellan monitor / TV då kan man välja vilken upplösning man vill ha på respektive enhet.

Man ska kunna göra det i dual view också har jag för mig, men det har inte fungerat stabilt för min del så jag skippade detta. Då kan man välja den upplösning som passar TV man kör mot.

LexCom om du kopplar via VGA ingång måste du konsultera manualen för att se vilka inställningar eller vilken form av signal TV vill ha, upplösning, Hertz osv.

vikhul det kan vara så att du har en äldre TV, det kan vara så att på din TV fungerar inte Multi-AV SCART adaptern (se wikipedia länken) Man snålar snålar och har inte med alla ledare i kabeln därav du inte får över färgsignalen. Då kanske du måste köpa en kabel. Finns en bild på wikipedia också. Eller så kan det vara så som jag skrev ovan att du försöker använda en standard S-video adapter och inte kör med kabeln som följde med kortet.

Det är nästan alltidå så när man har problem med TV bilden att det är själva överföringen, kabeln som inte är rätt variant. Det är ju viktigt att färg går ut från tv-out till rätt pinne in i scart kontakten, annars händer det inget.

Jag kör själv med komponent, dvs Mini-Din på grafikkortet, RCA kontakten (video) ut på kabeln, in i en koax video kabel för bra kvalitets överföring, in i en scart sladd som kopplas till TVn. Blir riktigt bra bild.

S-Video kabel ska ju ge bättre bild men eftersom jag inte överför ljud tycker jag det är onödigt, bättre och stabilare bild med skärmad kvalitets koax kabel istället.

Hoppas det hjälpte lite med informationen
Citera
2007-05-15, 17:01
Medlem
Maxzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Då ska vi se.

Oftast när man får svart/vitt är det fel på kontakterna alltså något i anslutningens väg till TVn som inte stämmer, man får alltså inte över färgen.

De har inget med datorn att göra. Problemet är att många TV-out utgångar på grafikkort är special numera, det är viktigt att man använder den sladd som följer med. Förut på äldre kort var det standard s-video out utgång men så är det inte numera.

http://en.wikipedia.org/wiki/S-video

http://en.wikipedia.org/wiki/Mini-DIN

När det gäller krånglet med själva upplösningen löste jag det på enklaste sättet genom att INTE köra dual view osv. Utan att man växlar mellan monitor / TV då kan man välja vilken upplösning man vill ha på respektive enhet.

Man ska kunna göra det i dual view också har jag för mig, men det har inte fungerat stabilt för min del så jag skippade detta. Då kan man välja den upplösning som passar TV man kör mot.

LexCom om du kopplar via VGA ingång måste du konsultera manualen för att se vilka inställningar eller vilken form av signal TV vill ha, upplösning, Hertz osv.

vikhul det kan vara så att du har en äldre TV, det kan vara så att på din TV fungerar inte Multi-AV SCART adaptern (se wikipedia länken) Man snålar snålar och har inte med alla ledare i kabeln därav du inte får över färgsignalen. Då kanske du måste köpa en kabel. Finns en bild på wikipedia också. Eller så kan det vara så som jag skrev ovan att du försöker använda en standard S-video adapter och inte kör med kabeln som följde med kortet.

Det är nästan alltidå så när man har problem med TV bilden att det är själva överföringen, kabeln som inte är rätt variant. Det är ju viktigt att färg går ut från tv-out till rätt pinne in i scart kontakten, annars händer det inget.

Jag kör själv med komponent, dvs Mini-Din på grafikkortet, RCA kontakten (video) ut på kabeln, in i en koax video kabel för bra kvalitets överföring, in i en scart sladd som kopplas till TVn. Blir riktigt bra bild.

S-Video kabel ska ju ge bättre bild men eftersom jag inte överför ljud tycker jag det är onödigt, bättre och stabilare bild med skärmad kvalitets koax kabel istället.

Hoppas det hjälpte lite med informationen

Mitt problem är liknande, men jag har det lite lustigare. När jag använder en av mina guider i nVidia blir det en bild, men en väldigt ful sådan. Där färgerna bli oerhört suddiga. När jag använder den andra blir bilden vacker (dock lite stor som du redan påpekat kan hända) MEN svartvit! Gemensamt är att båda gångerna ser man allt jag gör på datorn, men inte när jag t.ex. sätter på en film, då syns allt FÖRUTOM filmen. Jag blir grymt förvirrad...
Citera
2007-05-16, 13:34
Medlem
DennisOlofs avatar
Maxzzz hmm.

Prova att inte köra dual view, om du har möjlighet ?

Det kanske funkar då, TV-out är ganska jobbigt då det kan krågla som tusan, jag får ju problem ibland med flimmer och saker inte funkar som det ska.

Drivrutinerna och kanske WinXP är inte så stabilt, det funkar dock oftast men kan bli knas.

Sedan upptäckte jag en sak som gjorde mig tokig, jag fick också det där problemet att bilden på TVn blir "zoomad" dvs kör man fullskärm så syns inte 2-3cm av skärmen, ligger utanför TVn.

Jag upptäckte att detta var en bugg eller liknande i drivrutinerna, och i BSPlayer löste det sig genom att välja VRM9 (istället för Internal Render Overlay som är default). Tog ju en bra stund komma på att detta var ett problem. För inte tala om hur jobbigt det har blivit att konfigurera video-out tjaffset.

Maxzzz, ett sätt kan vara att växla över till TV och försöka göra inställningarna där, då brukar det fixa sig. Tror att inställnigarna lagras på olika sätt beroende på vilken view inställningar man har, vet inte så noga.

Det bästa är att först köra utan dual view, växla över till TVn, göra
Jag tror detta problem kan vara rellaterat till andra produkter också, man blir helt störd när TVn blir knas och nvidia drivrutinerna zoomar in bilden
Citera
2007-05-29, 19:18
Bannlyst
finns det inget annat program som man kan styra sådant med än det som följer med ? för har problem med det som förjer med...
Citera
2007-05-29, 20:05
Medlem
Yosarians avatar
Jag hade samma problem en gång med en S-video-scart koppling jag köpt på clas-ohlsons. Sökte på nätet och kom fram till att det berodde på att S-video-scart på något sätt separerar kontrasten från färgen i överföringen. (Kan inget om detta egentligen så det låter säkert helt idiotiskt). Hittade en sida där dom visade hur kopplade om "pins" i scartkontakten, och det fungerade! Hittar inte den sidan nu, men kolla på:http://rock2000.com/faq.php
Sök på sidan efter "hack". På wikipedia kan du hitta ett schema över vilka pins i scarten som har vilka nummer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in