2007-03-12, 15:03
Medlem
TiniZs avatar
God middag! Jag har precis fått reda på att jag fick "underkänt" på ett arbete om Isaac Newton. Arbetet gällde hans upptäckter och hans liv, den enda uppgiften som inte var med, enligt min lärare, var hans allra viktigaste upptäckt och det var just den som var mest betygsgrundande. Jag skrev endast nån rad om det och blev därför uppmanad att göra om arbetet för att få mitt MVG jag förtjänar.

Just därför behöver jag lite hjälp ang. hans viktigaste upptäckter. Vad var hans viktigast? Varför? Vad gjorde han?

PS. Jag själv skrev något om differentialkalkylen med endast en kort motivering. Därför behövs längre motiveringar osv. DS.

Tacksam för hjälp!

//M
Citera
2007-03-12, 15:38
Medlem
Stockos avatar
Newtons rörelselagar får väl anses vara ganska viktiga.
Citera
2007-03-12, 16:15
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocko
Newtons rörelselagar får väl anses vara ganska viktiga.

Jovisst, det har jag också skrivit lite om men inte just att det är det viktigaste. Tycker faktiskt(?) att differentialkalkylen är desto viktigare.
Citera
2007-03-12, 16:59
Medlem
evolutes avatar
Om du skulle gjort en enda enkel googling eller petat in hans namn på Wikipedia skulle du direkt finna hans största upptäckter. Jag tycker kanske att man kan nämna följande som de tre största.

Matematik: Differential- och integralkalkyl.
Optik: Visade att vitt ljus består av flera olika färger, visade detta med prismat
Mekanik: De tre rörelselagarna samt gravitationslagen.
Citera
2007-03-12, 17:45
Medlem
Du kan även ta upp dispyten mellan Newton och Leibniz angående differential- och integralkalkylen.
Citera
2007-03-12, 18:09
Medlem
vongörans avatar
tror du hittar det mesta du behöver på www.mimersbrunn.se
Citera
2007-03-12, 18:30
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Om du skulle gjort en enda enkel googling eller petat in hans namn på Wikipedia skulle du direkt finna hans största upptäckter. Jag tycker kanske att man kan nämna följande som de tre största.

Matematik: Differential- och integralkalkyl.
Optik: Visade att vitt ljus består av flera olika färger, visade detta med prismat
Mekanik: De tre rörelselagarna samt gravitationslagen.

Har jag redan gjort. Har läst mig på detta och skrivit med optikens prisma, mekanikens rörelselagarna och matematikens kalkyler. Men just det viktigaste har jag inte riktigt fått kläm på.
Citera
2007-03-12, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiniZ
Har jag redan gjort. Har läst mig på detta och skrivit med optikens prisma, mekanikens rörelselagarna och matematikens kalkyler. Men just det viktigaste har jag inte riktigt fått kläm på.
Gravitationen också?
Citera
2007-03-12, 19:34
Medlem
D'mons avatar
Differential kalkylen är nog den som jag skulle värdera som hans viktigaste upptäckt även om leibniz notation är överlägsen.

Newtons spegelteleskop.

Oändliga serier för att beräkna logaritmer.

tredjegradsekvationer, lösningar och klassificeringar.

En rolig sak med newton är väl främst hans motvilja att dela med sig av sina upptäckter. Han lät ju (medvetet) fel vara kvar när han korrekturläste manuscript eftersom han inte ville dela med sig av sina upptäcker.

En stor man, men det jag har läst om honom så verkar han ganska paranoid och tjurig.
Citera
2007-03-12, 21:32
Medlem
Han uppfann också spegelteleskopet. Tidigare använde man bara linser. Med speglar kan bygga mycket större teleskop.
Citera
2007-03-12, 21:45
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D'mon
Differential kalkylen är nog den som jag skulle värdera som hans viktigaste upptäckt även om leibniz notation är överlägsen.

Newtons spegelteleskop.

Oändliga serier för att beräkna logaritmer.

tredjegradsekvationer, lösningar och klassificeringar.

En rolig sak med newton är väl främst hans motvilja att dela med sig av sina upptäckter. Han lät ju (medvetet) fel vara kvar när han korrekturläste manuscript eftersom han inte ville dela med sig av sina upptäcker.

En stor man, men det jag har läst om honom så verkar han ganska paranoid och tjurig.

Just varför tycker du differentialkalkylen är viktigast då?

Hehe, roliga noteringar man för nu. Låter jävligt lustigt men ändå jävla klurigt med just manuscriptet. Trevlig fakta du kom med!
Citera
2007-03-13, 12:21
Medlem
D'mons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TiniZ
Just varför tycker du differentialkalkylen är viktigast då?

Hehe, roliga noteringar man för nu. Låter jävligt lustigt men ändå jävla klurigt med just manuscriptet. Trevlig fakta du kom med!

Eftersom den har visat sig vara så otroligt användbar. Newton använde den främst för sina studier av mekanik. Är väl därför den fungerar så elegant just där. Men inom andra områden har den visat sig fungerar väldigt bra. Termodynik är ett strålande exempel som inte är alldeles närbesläktat med mekaniken.

I princip alla områden av fysiken beskrivs genom förändringar av något slag, det är då som differentialkalkylen skiner med sin styrka eftersom det är just förändringarnas mattematik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in