• 1
  • 2
2007-03-12, 13:10
Medlem
puberts avatar
P.g.a. kommande jobb kommer jag troligtvis inte hinna träna både styrketräning och kampsport som jag gör nu, utan måste välja en sak att satsa på. Jag har helt sjuk beslutsångest då både delarna ligger mig väldigt varmt om hjärtat.

Så jag tänkte försöka göra en liten lista med för- och nackdelar med dom olika alternativen för att göra det enklare. Här är de saker jag kommit på än så länge:

Kampsport (Thaiboxning, BJJ) fördelar:

Självförsvar.
Man får riktigt bra kondis.
Man behöver inte vara lika nogrann med kost, sömn och alkohol som i styrketräning.

Kampsport nackdelar:

Hög skaderisk.
Sliter hårt på kroppen.
Man ser ut som en sparris muskelmässigt efter ett tag.
Fasta tider och fast lokal, alltså inte särskilt flexibelt.

Styrketräning, fördelar:

Hälsosamt.
Man har stor nytta av att vara stark i vardagen.
Efter en viss massa är det inte ofta man behöver försvara sig ()
Väldigt flexibelt, man kan träna nästan var och när som helst.

Styrketräning, nackdelar:

Man måste vara ganska nogrann med livet runt om gymet för att få önskade resultat.

Detta är vad jag har kommit fram till hittils. Nu vill jag ha er hjälp att komma på argument för och emot alternativen.
Citera
2007-03-12, 13:39
Medlem
ColtrasteNs avatar
Jag hade valt styrketräningen. Mest för att det är så flexibelt. Andra fördelar är ju att jag ibland jobbar på flyttfirma. Kan vara bättre att orka lyfta ett skåp och flytta det. Än att om man gått kampsport, sparka ned det i 10 bitar och bära var för sig.
Citera
2007-03-12, 13:42
Medlem
Skaderisken är inte så hög, beror på om du klappar av tidigt eller sent.

Spriten måste man ändå hålla sig borta från om du vill bevara kondition och muskler.

Sliter inte hårdare på kroppen än vad du gör det.

Man ser inte fullt ut som en sparris, har blivit rätt grov sen jag började.

Tiderna är ett helvete, det vet jag, mina träning ligger 19.30-22.00 månd tisd, fred 18.30-19.30, lörd-sönd 10-12 på morronen.

Du bör ändå tänka på kosten om du vill gå upp osv precis som i styrketräning. Kampsport är väldigt roligt när man kommer in i det.

Gym sliter även på kroppen och man KAN skada sig, musklerna kan slita ut sig om man gör fel osv.
Citera
2007-03-12, 13:49
Medlem
Shadors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pubert
Kampsport nackdelar:

Man ser ut som en sparris muskelmässigt efter ett tag.

Säg det till Bolo Yeung om du vågar

Själv har jag valt att prioritera kampsporten mellan dessa två. Tycker helt enkelt att det är roligare, och ger mig den fysiken jag alltid har velat ha. Sen tycker jag att du överdriver lite med att man inte behöver sköta kosten på kampsporten faktiskt. Vill du ha bra resultat och få ut det mesta ut träningen kan man knappast vara ute och supa samt tugga McDonalds varje dag liksom. Hur ofta tränar du Muay Thai? Det jag gör är att jag slänger i lite gymmande på de dagarna då jag inte har kampsportsträning. Det är ju inte 100% optimalt men jag tycker att det fungerar hyfsat ändå.

Du får helt enkelt ta och välja själv ändå. Det åste vara något av de intressen som du gillar mer än det andra. Kör då mest på det och försök så gott som möjligt att hänga med det andra om du inte kan skippa ett av dem.
Citera
2007-03-12, 13:49
Bannlyst
Kampsport om du frågar mig. Boxning kan vara hemskt skojigt. Dessutom får man kondis, vilket man inte får om man gymmar (nu generaliserar jag). Sen är det roligare att träna med andra.
Citera
2007-03-12, 14:02
Bannlyst
Man blir snyggare av att träna kampsport än att gymma tycker jag

Man blir liksom biff men ser ändå smidig ut..

Gym-biffar ser mest stora och stela ut

Om man kollar på steriotyperna iaf
Citera
2007-03-12, 14:04
Medlem
puberts avatar
Okej, några klargöranden: Jag menade inte att man helt och hållet kan skita i kosthållningen om man tränar kampsport. Men det är knappast något nyhet att det är viktigare inom styrketräning än kampsport eftersom att kampsportsresultaten inte är direkt avhängiga hur man äter.

Citat:
Ursprungligen postat av godhell
Skaderisken är inte så hög, beror på om du klappar av tidigt eller sent.

Spriten måste man ändå hålla sig borta från om du vill bevara kondition och muskler.

Sliter inte hårdare på kroppen än vad du gör det.

Man ser inte fullt ut som en sparris, har blivit rätt grov sen jag började.

Tiderna är ett helvete, det vet jag, mina träning ligger 19.30-22.00 månd tisd, fred 18.30-19.30, lörd-sönd 10-12 på morronen.

Du bör ändå tänka på kosten om du vill gå upp osv precis som i styrketräning. Kampsport är väldigt roligt när man kommer in i det.

Gym sliter även på kroppen och man KAN skada sig, musklerna kan slita ut sig om man gör fel osv.

Inom BJJ kan jag hålla med dig om att skaderisken inte är särskilt hög, men i thaiboxningen är det långt värre.

Och jo, det sliter ganska bra på kroppen. Vet massvis med folk som ha kassa knän efter mångårigt kampsportande.

I mina ögon ser man ut som en sparris, kampsport är ingen muskelbyggande aktivitet.

Och ja, självklart kan man skada sig på gymet med, men risken är inte alls lika stor. Jag har pysslat på med styrketräning och kampsport i många år och jag vet vart majoriteten av mina skador har kommit ifrån.
Citera
2007-03-12, 14:06
Medlem
puberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xami

Man blir liksom biff men ser ändå smidig ut..

Gym-biffar ser mest stora och stela ut

Om man kollar på steriotyperna iaf

Då har vi olika åsikter. Tar man den stereotypiske thaiboxaren som thaiboxas kanske 5 pass i veckan och inget annat så har inte han några nämnvärda muskler och jag föraktar det nya kvinnoidealet bland samhällets "män" där alla vill se ut som anorektiska flickor.
Citera
2007-03-12, 14:06
Medlem
papa_ogens avatar
Du verkar ju gilla båda så förstår om det är svårt att välja. Personligen tycker jag gym är otroligt tråkigt och känns som man bara står och pumpar muskler, vilket är just det man gör.

Började med Muay Thai vid årskiftet och det är jävligt kul än så länge. Fördelarna tycker jag är smidigheten, jag är får mycket bättre och mer träning nu. Passen är jävligt hårda.
Hade väl inte motivationen att träna skiten ur mig på gymmet antar jag.

Rent utseende-mässigt så får man knappast dålig kropp av kampsort och den allsidiga träningen gör så att man inte slarvar med tex. ben som många gör på gym.

Jag anser dock inte att det jag tränar har någon som helst betydelse för om jag kan försvara mig eller ej vid bråk. Man får ju upp ganska hårda sparkar efter ett tag men är nog ingen höjdare att pröva på nån som muckar bråk.

Vad tränar du för typ av kampsport föresten? Kan säga att skaderisken på det jag tränar verkar inte speciellt hög. Man får blåmärken som mest. Det känns som det är så överlag, kolla bara UFC etc.

Jag skulle även vilja påstå att kampsportare som inte är sofflock är jävligt starka, men har senigare muskler. Man gör ju en jävla massa situps, nackövningar, armhävningar och sjuka benpass där jag tränar iaf och har fått bredare axlar och mer deffade muskler på bara 2 månader efter lite lätt gymmande senaste halvåret.

Du kanske förstår vad jag tycker du ska välja.
Citera
2007-03-12, 14:09
Medlem
papa_ogens avatar
Citat:
Då har vi olika åsikter. Tar man den stereotypiske thaiboxaren som thaiboxas kanske 5 pass i veckan och inget annat så har inte han några nämnvärda muskler och jag föraktar det nya kvinnoidealet bland samhällets "män" där alla vill se ut som anorektiska flickor.

Kan iof hålla med om att en del Thai boxare är spinkiga/seniga, så kombinationen med att gymma kan ju vara bra. Vilket inte är något du kan göra som det verkar.
Citera
2007-03-12, 14:12
Medlem
freyas avatar
Citat:
text.

Det är en grymt svår fråga. Jag vet för jag är i en aningens liknande situation, som gjort mig nästan helt jävla handlingsförlamad av beslutsångest. Men nu gällde det ju dig:

Vad satsar du mest på? Är det kampsporten, som att tävla lite mer målriktat etc, så ska du skippa gymmet. Det är ingen större förlust för dina kampsortsskills om du gymmar eller inte, visst det är en fördel, men inget avgörande på det sättet. Om du prioriterar båda lika och mer på "hobbynivå", och detta rör sig om en begränsad period, skulle jag säga att du bara gymmar (och underhåller konditionen hyfsat). Du kan ta en paus från kampsorten och komma tillbaka och ligga på i stort sett samma nivå (ja, uthålligheten kommer vara lite sämre, men det är ju ingenting), eller det går rätt snabt att komma in i gamet igen. Men ett år (eller så) borta från gymmet är rätt segt att ta igen - speciellt då man antagligen är rätt knäckt för man tappat så mkt kropp och styrka.

Annars har jag ett tredje alternativ; välj en av kampsporterna och kombinera med gymmet. Eller börja med mma, så får du både stående + mark på samma pass.
Citera
2007-03-12, 14:15
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xami

Dom kampsportare som har en grövre, muskulösare kropp har det för att dom kombinerar med gym. Kampsport bygger ingen nämnvärd massa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in