2015-11-13, 15:06
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Nu orkade jag inte lägga 2 timmar på det där...

Okej...

Då bjuder jag på en mycket kortare video (17 min), väldigt kompakt och som ger dig 13 skäl att inte lita på NASA:s alla bluffar. Jag är tämligen säker på att du kommer finna den här videon mycket intressant, som samtidigt kommer få dig att börja tvivla allt du hittills hört från NASA...

NY VIDEO: 13 skäl att inte lita på NASA:

https://www.youtube.com/watch?v=XgoumLpLz0o

JAG BER ALLA HÄR I TRÅDEN ATT SE DETTA, MYCKET GIVANDE !!!

Lothbrok, skulle du vilja kommentera det du nu sett?

Börjar tvivla på den snurrande bollen nu?
Citera
2015-11-13, 15:10
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Du har säkert besvarat det här och då ber jag om ursäkt men, hur kommer det sig att alla planeter, de flesta större objekt i rymden är runda? Men att jorden är någonting annat?

Hur det kommer sig att alla planeter är runda?

Givetvis för att de kretsar och roterar i rymden!

Varför jorden är någonting annat?

Givetvis för att den är stationär, centrum i universum!

Jag rekommenderar dig att gå till min stora Geocentrism-tråd, och läs igenom Punkt 29, så klarnar det:

(FB) Moderna kosmologin vederläggs: Solen spiralkretsar - Jorden axelroterar 1 varv/år!

Okej?
Citera
2015-11-13, 15:55
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Okej...

Då bjuder jag på en mycket kortare video (17 min), väldigt kompakt och som ger dig 13 skäl att inte lita på NASA:s alla bluffar. Jag är tämligen säker på att du kommer finna den här videon mycket intressant, som samtidigt kommer få dig att börja tvivla allt du hittills hört från NASA...

NY VIDEO: 13 skäl att inte lita på NASA:

https://www.youtube.com/watch?v=XgoumLpLz0o

JAG BER ALLA HÄR I TRÅDEN ATT SE DETTA, MYCKET GIVANDE !!!

Lothbrok, skulle du vilja kommentera det du nu sett?

Börjar tvivla på den snurrande bollen nu?

Du är ju fullständigt hopplös människa.....Jag frågade inte om NASA:s trovärdighet

Jag bad dig besvara ett par enkla frågor och bad om att inte få youtubeklipp, driver du med mig eller kan du inte besvara dessa enkla frågor? Förstår verkligen inte vad problemet är...
Citera
2015-11-13, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Detta betyder ju då att man kan se 500 mil som mest genom atmosfären som sådan, men att se Danmark från Göteborg brukar inte gå, trots att det bara ligger 17 mil bort och är fasligt mycket större än solens diameter.

Hur förklarar man detta i plattjords-modellen?

Det finns många fall där man har sett städer som borde vara flera hundra meter om jorden var rund, till exempel här ser man Chicago från Michigan: https://www.youtube.com/watch?v=aLlNKy5j_O8

Atmosfären är tätare ju närmare man är jordens yta, därför kan man inte se Danmark från Göteborg.

Citat:
Ursprungligen postat av erak
Vilka metoder använder du för att avgöra vad som är "rätt"?

Man kollar om de stämmer överens med gamla böcker som har skrivits om den platta jorden.

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Hur fungerar geostationära satelliter i den här platta världen?

De flesta verkar anse att satelliter inte existerar. Det är en av de saker som gör det svårt att tro på den platta jorden, för det låter ju som en enorm konspiration.

De som tror på den platta jorden brukar till sitt försvar säga att ju större lögn, desto lättare är det att folk tror på den: https://en.wikipedia.org/wiki/Big_lie
Citera
2015-11-13, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Du har säkert besvarat det här och då ber jag om ursäkt men, hur kommer det sig att alla planeter, de flesta större objekt i rymden är runda? Men att jorden är någonting annat?

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hur det kommer sig att alla planeter är runda?

Givetvis för att de kretsar och roterar i rymden!

Enligt flera som tror på en platt jord tror faktiskt att även många himlakroppar är platta. Till exempel Eric Dubay (en av de största förespråkarna av den platta jorden) har sagt att månen, solen och planeter är platta. Det är ju lite intressant att månen alltid "råkar" visa samma sida mot jorden. Han hävdar också att om månen var rund så skulle den inte lysa uniformt, eftersom en sfär reflekterar ljus i sitt centrum.

Han tror inte heller att planeter är fysiska/hårda föremål där man kan landa, utan de är snarare "ljuskällor". Till sitt försvar har han sagt att man kan se den blåa himlen igenom månen, och man kan ibland se stjärnor igenom månen.

Varför är jorden annorlunda än "andra" föremål i rymden? Man brukar inte anse att jorden är ett föremål i rymden i den platta jord modellen; den svävar inte i rymden, utan rymden svävar runt jorden. För att visualisera det kan du se den här bilden som baseras på Biblisk kosmologi: https://farm5.staticflickr.com/4012/4376218443_2bed0a04aa_o.jpg

The Flat Moon Over the Flat Earth : https://www.youtube.com/watch?v=fH7BjIzXWOg
Stars are not suns: https://www.youtube.com/watch?v=PZLf52DQjPc
Senast redigerad av elsydeon 2015-11-13 kl. 16:54.
Citera
2015-11-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Klappmongo! Kolla din länkar innan du postar dem!
De säger ju redan i inledningen av videon att det handlar om sk. "Mirage".

Självklart har de som tror på den runda jorden sin förklaring på det också, men poängen är att anhängare av den platta jorden använder det som argument, och det är upp till varje person att bestämma vilken förklaring man anser är mer rationell: 1. att Chicago syns från Michigan, för att Chicago verkligen syns där, eller 2. att det är en illusion.

Citat:
Men du tycker fortfarande att det vore helt normalt att kunna se Chicago från Michigan.
Är atmosfären inte lika tät i USA som den är i Sverige menar du?

Distansen är mycket längre mellan Danmark och Göteborg.
Citera
2015-11-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Enligt flera som tror på en platt jord tror faktiskt att även många himlakroppar är platta. Till exempel Eric Dubay (en av de största förespråkarna av den platta jorden) har sagt att månen, solen och planeter är platta. Det är ju lite intressant att månen alltid "råkar" visa samma sida mot jorden.

Fast vår måne ser vi mer än 50% av, och Solen ser vi 100% av under en månad (och ja, Solen har också landmärken)..
Menar du att de är plattor som roterar med oss så att den platta sidan alltid riktas mot Jorden?
Citera
2015-11-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Fast vår måne ser vi mer än 50% av, och Solen ser vi 100% av under en månad (och ja, Solen har också landmärken)..
Menar du att de är plattor som roterar med oss så att den platta sidan alltid riktas mot Jorden?

Jag tror du har ett missförstånd om hur de snurrar runt jorden. De snurrar alltså jorden, som du kan se i den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=R52_PdZlSq8

Sen det där att man kan se mer än 50% av månen baseras på NASAs information, och man litar inte på NASA och statlig information i den platta jord teorin. Det skulle behövas amatörastronomer som bevisar det.
Senast redigerad av elsydeon 2015-11-13 kl. 16:49.
Citera
2015-11-13, 16:49
Medlem
Citat:
Jag tror du har ett missförstånd om hur de snurrar runt jorden. De snurrar alltså jorden, som du kan se i den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=R52_PdZlSq8

Sen det där att man kan se mer än 50% av månen baseras på NASAs och myndigheternas information, och man litar inte på NASA i den platta jord teorin. Det skulle behövas amatörastronomer som bevisar det.

Jag har inte 15 minuter att lägga på en förvirrad YouTube-film.
Du menar att solen, månen och övriga planeter överhuvudtaget inte är bortom, säg, Jordens magnetfält - Jorden är ensam i Universum?

(Och alla med ett 10 000-kronors teleskop och pengar för flygbiljetter kan själva observera mer än 50% av Månen)
Citera
2015-11-13, 17:01
Medlem
Citat:
Du behöver bara se 1 sekund av videon för att förstå hur det fungerar, om du skippar några sekunder framåt, förbi introduktionstexten.

Kan du inte förklara teorin du prenumererar på med egna ord ställer jag mig frågande till om du överhuvudtaget förstår den och vet vad du tror på.
Mina frågor är mycket enkla, jag kan besvara dem med med några få meningar - utan filmklipp - enligt den 'vanliga' världsbilden.
Citera
2015-11-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Kan du inte förklara teorin du prenumererar på med egna ord ställer jag mig frågande till om du överhuvudtaget förstår den och vet vad du tror på.
Mina frågor är mycket enkla, jag kan besvara dem med med några få meningar - utan filmklipp - enligt den 'vanliga' världsbilden.

Okej, jag kan försöka förklara det med ord: månen och solen svävar i cirklar jorden. De går alltså aldrig under jorden, för man vet inte om det ens finns något under jorden.
Citera
2015-11-13, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Jag har en fråga till dig som du gärna får svara på. Om nu jorden är som en platta. Hur kan man då komma till samma punkt om du bara åker t.ex västerut ? Är jorden platt kan du inte komma tillbaks till samma punkt, då borde du komma till ett stup eller en kant, förklaring på det tack. Har du provat tänka lite logiskt någonsin i ditt annorlunda tänkande?

Förklara gärna hur solen lyser upp jorden och hur natt/dag fungerar om jorden skulle vara platt. Jag får inte ihop det riktigt

Såg att elsydeon hade hunnit posta en video som illustrerar solens och månens bana ovanför solen medan jag själv höll på att förbereda ett svar, så nu blir det delvis lite dubbelt.

Svaret på din första fråga är att på en platt jord så kan man resa "jorden runt" genom att åka åt samma håll (västerut eller österut) i en cirkel och alltså till slut komma tillbaka till den punkt där man startade. Det finns inte något stup att trilla över eftersom att den platta jorden omringas 360 grader av Antarktis som också håller haven på plats.

Svaret på din andra fråga:

Detta är vad som sägs om solen över en platt jord:

Solens storlek är väldigt mycket mindre än vad vetenskapen hävdar. Den är cirka 50 km i diameter (och alltså inte 1,4 miljoner km). Solen befinner sig cirka 5000 km ovanför jorden (och alltså inte 150 miljoner km bort).

Här är en visuell presentation av hur man tror att det fungerar: https://www.youtube.com/watch?v=VyyNZXskwa8

Både solen och månen roterar alltså ovanför den platta jorden och solen går aldrig upp (soluppgång) eller ner (solnedgång). Istället rör den sig bara in i vårt synfält och bort från vårt synfält vilket skapar illusionen av att den går upp och ner. Gällande detta kan du kolla upp begreppet vanishing point. Jämför också med yin yang-symbolen:

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=136 6&bih=673&q=yin+yang&oq=yin+&gs_l=img.1.0.0l10.197 1.2875.0.4345.4.4.0.0.0.0.140.514.0j4.4.0....0...1 ac.1.64.img..0.4.507.Vay7Oo7J pzQ#imgrc=OVLgep_nse32IM%3A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in