Citat:
Ursprungligen postat av
Lothbrok
Jag har en fråga till dig som du gärna får svara på. Om nu jorden är som en platta. Hur kan man då komma till samma punkt om du bara åker t.ex västerut ? Är jorden platt kan du inte komma tillbaks till samma punkt, då borde du komma till ett stup eller en kant, förklaring på det tack. Har du provat tänka lite logiskt någonsin i ditt annorlunda tänkande?
Förklara gärna hur solen lyser upp jorden och hur natt/dag fungerar om jorden skulle vara platt. Jag får inte ihop det riktigt

Såg att
elsydeon hade hunnit posta en video som illustrerar solens och månens bana ovanför solen medan jag själv höll på att förbereda ett svar, så nu blir det delvis lite dubbelt.
Svaret på din första fråga är att på en platt jord så kan man resa "jorden runt" genom att åka åt samma håll (västerut eller österut) i en cirkel och alltså till slut komma tillbaka till den punkt där man startade. Det finns inte något stup att trilla över eftersom att den platta jorden omringas 360 grader av Antarktis som också håller haven på plats.
Svaret på din andra fråga:
Detta är vad som sägs om solen över en platt jord:
Solens storlek är väldigt mycket mindre än vad vetenskapen hävdar. Den är cirka 50 km i diameter (och alltså inte 1,4 miljoner km). Solen befinner sig cirka 5000 km ovanför jorden (och alltså inte 150 miljoner km bort).
Här är en visuell presentation av hur man tror att det fungerar:
https://www.youtube.com/watch?v=VyyNZXskwa8
Både solen och månen roterar alltså ovanför den platta jorden och solen går aldrig upp (soluppgång) eller ner (solnedgång). Istället rör den sig bara in i vårt synfält och bort från vårt synfält vilket skapar illusionen av att den går upp och ner. Gällande detta kan du kolla upp begreppet
vanishing point. Jämför också med
yin yang-symbolen:
https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=136 6&bih=673&q=yin+yang&oq=yin+&gs_l=img.1.0.0l10.197 1.2875.0.4345.4.4.0.0.0.0.140.514.0j4.4.0....0...1 ac.1.64.img..0.4.507.Vay7Oo7J pzQ#imgrc=OVLgep_nse32IM%3A