2016-04-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanbama
Det enda jag vill ha sagt är att jorden verkar betydligt plattare än man tidigare trott.

Ja, men du verkar inte vilja följa denna spekulation till dess logiska slutsatser.

Är Jorden 'betydligt plattare än man tidigare trott' har det konsekvenser för kartografin, fysiken, geografin, astronomin, geologin och dussintals andra fält.
Du vill stanna vid denna ensamma spekulation utan att behöva ta ansvar för dess implikationer.
Citera
2016-04-02, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Ja, men du verkar inte vilja följa denna spekulation till dess logiska slutsatser.

Är Jorden 'betydligt plattare än man tidigare trott' har det konsekvenser för kartografin, fysiken, geografin, astronomin, geologin och dussintals andra fält.
Du vill stanna vid denna ensamma spekulation utan att behöva ta ansvar för dess implikationer.
Naturligtvis får det konsekvenser, men jag kan inte överblicka dom.
Citera
2016-04-02, 22:59
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det enda jag vill ha sagt är att jorden verkar betydligt plattare än man tidigare trott.
Jasså, hur hänger det ihop med avsaknad av sydpol vars existens enbart kan bevisas genom att flyga över hela Antarktis längs en longitud?
Citera
2016-04-02, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jasså, hur hänger det ihop med avsaknad av sydpol vars existens enbart kan bevisas genom att flyga över den längs en longitud?
Det skulle i alla fall bevisa att den vanligaste flatearth-modellen är felaktig.
Citera
2016-04-02, 23:10
Medlem
Citat:
Naturligtvis får det konsekvenser, men jag kan inte överblicka dom.

Hur kan du hålla denna spekulation för sanning i något avseende om du inte också inser dess konsekvenser för andra områden?

Det är lika absurt som min nu hållna spekulation att vatten vid 1psi förångas redan vid 10 grader Celsius.
Detta har implikationer för världshaven som just nu i denna hypotetiska värld förångas.
Klimatet förändras fullständigt, Sverige är nu en regnskog.
Vattenledningar världen över exploderar av övertryck.
En miljard människor vaknar och ser att deras vattenförråd förångats. De törstar ihjäl om en vecka.

Men i verkligheten ser jag att så förstås inte alls är fallet, jag inser att denna spekulations logiska konsekvenser skulle förändra allt på ett mycket praktiskt plan.
Jag kan inte stanna vid "Jag tror att vatten förångas vid 10c" och nöja mig med det.
Citera
2016-04-02, 23:13
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Det skulle i alla fall bevisa att den vanligaste flatearth-modellen är felaktig.
Varför skulle det vara ett bättre bevis än alla andra bevis? För att överhuvudtaget kunna tillverka det beviset så måste man luta sig mot andra bevis som du redan förkastat för att du inte vill tro på dom. Varför skulle du inte bara flytta målstolpen igen och säga att longituden är felräknad utifrån en sfär? Eller att man måste åka runt hela klotet i en rak linje via både nord och sydpolen trots att den ena inte existerar?

Din teori om att jorden är mycket större än man tidigare trott innebär ju redan att jorden är rund och att det finns en sydpol. Du vill alltså sparka in en öppen dörr för att vara extra säker på att den inte är stängd?
Citera
2016-04-02, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Hur kan du hålla denna spekulation för sanning i något avseende om du inte också inser dess konsekvenser för andra områden?

Det är lika absurt som min nu hållna spekulation att vatten vid 1psi förångas redan vid 10 grader Celsius.
Detta har implikationer för världshaven som just nu i denna hypotetiska värld förångas.
Klimatet förändras fullständigt, Sverige är nu en regnskog.
Vattenledningar världen över exploderar av övertryck.
En miljard människor vaknar och ser att deras vattenförråd förångats. De törstar ihjäl om en vecka.

Men i verkligheten ser jag att så förstås inte alls är fallet, jag inser att denna spekulations logiska konsekvenser skulle förändra allt på ett mycket praktiskt plan.
Jag kan inte stanna vid "Jag tror att vatten förångas vid 10c" och nöja mig med det.
Jag har inga problem med det.
Citera
2016-04-02, 23:15
Bannlyst
Citat:
Varför skulle det vara ett bättre bevis än alla andra bevis? För att överhuvudtaget kunna tillverka det beviset så måste man luta sig mot andra bevis som du redan förkastat för att du inte vill tro på dom. Varför skulle du inte bara flytta målstolpen igen och säga att longituden är felräknad utifrån en sfär? Eller att man måste åka runt hela klotet i en rak linje via både nord och sydpolen trots att den ena inte existerar?

Din teori om att jorden är mycket större än man tidigare trott innebär ju redan att jorden är rund och att det finns en sydpol. Du vill alltså sparka in en öppen dörr för att vara extra säker på att den inte är stängd?
Som sagt, jorden kan lika gärna vara platt enligt mig.
Citera
2016-04-02, 23:22
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Som sagt, jorden kan lika gärna vara platt enligt mig.
Så om man sammanfattar din idioti så kan jorden ha vilken form eller storlek som helst utom just den form och storlek som all tillgänglig forskning visat?
Och dina belägg för detta är att du inte förstår saker?
Citera
2016-04-02, 23:27
Bannlyst
Citat:
Så om man sammanfattar din idioti så kan jorden ha vilken form eller storlek som helst utom just den form och storlek som all tillgänglig forskning visat?
Och dina belägg för detta är att du inte förstår saker?
Mina belägg är att man kan se båtar minst 3 mil bort, och att militären villigt erkänner det.
Citera
2016-04-02, 23:31
Medlem
erp.bs avatar
Jag har en stark känsla av att allanbama försöker driva med oss, eller som en i bastugänget i min hemstad (på den tiden Moses gick i kortbyxor) till (nästan) varje pris ville hålla diskussionen vid liv.
Citera
2016-04-02, 23:38
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Mina belägg är att man kan se båtar minst 3 mil bort, och att militären villigt erkänner det.
Och varför kan man inte se dom längre bort då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in