2025-04-17, 22:49
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej. Den mest uppenbara och logiska slutsatsen är att jorden inte är klotformad. Svårare än så är det inte.
Ändå har ni inte kunnat bevisa det. Hur är det möjligt?

En platt yta måste vara det enklaste som finns att bevisa.
Citera
2025-04-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
De flyger inte parallellt.

Hur ska de "visa kurvan" menar du? Jag begriper faktiskt inte din poäng.

Nej det kan du inte.

Vi tänker oss en tvådimensionell bild, där du ritar ett flygplan flygandes åt vänster och ett åt höger, de flyger på samma höjd över marken. Avståndet mellan dem är 10 km. Du tar fram en linjal och ritar ett streck roder till roder, och ser att strecket är horisontellt.

Det är vår verklighet. Inte att strecket dras med en sned vinkel mellan planen.

Blev det lättare att förstå?
Citera
2025-04-17, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Om ett plan befinner sig 10km framför det andra planet, så ska självklart det mellan dem finnas en kurva som gör att de inte flyger parallellt med varandra, förutsatt att de flyger på samma höjd.

Problemet för dig och dina gelikar i den här tråden, är att flygplanen inte tycks visa upp den här kurvan. Ändå fortsätter ni att tillskriva observationer som teoretiskt kan förklaras med kurva, med kurva.

Liksom, du kan lägga en spikrak 10km lång planka mellan rodret på ena planet och nosen på andra. Var någonstans är din älskade kurva?

Om man lägger en sådan teoretisk planka kommer mitten att vara närmare marken än vid flygplanen.

Flygplanen följer givetvis jordens krökning och har en inbördes skillnad i lutning, men horisontella jämfört med marken.

VAD exakt i de här självklarheterna är det ni inte förstår?

Fan vad pinsamma nu är.
Citera
2025-04-17, 23:03
Medlem
Citat:
Vi tänker oss en tvådimensionell bild, där du ritar ett flygplan flygandes åt vänster och ett åt höger, de flyger på samma höjd över marken. Avståndet mellan dem är 10 km. Du tar fram en linjal och ritar ett streck roder till roder, och ser att strecket är horisontellt.

Jag har svårt att se kopplingen mellan en tvådimisionell bild och en tredimensionell verklighet

Och nej, ditt svammel är inte lätt att förstå. Det är faktiskt helt obegripligt.
Citera
2025-04-17, 23:08
Medlem
Citat:

Hela ditt resonemang är ju bara fria fantasier och har ingen koppling till verkligheten.

Du försöker bevisa att jorden är platt genom att utgå ifrån att den är platt....
Citera
2025-04-17, 23:08
Medlem
Citat:
Jag har svårt att se kopplingen mellan en tvådimisionell bild och en tredimensionell verklighet

Och nej, ditt svammel är inte lätt att förstå. Det är faktiskt helt obegripligt.

Nej, det är mycket enkelt att förstå. Du gör dig bara svår. Sluta med det är du snäll.

Om vi gör om den tvådimensionella bilden till vår tredimensionella verklighet, så stämmer det horisontella strecket med vad vi kan observera. Alltså finns det ingen kurva mellan planen. Därför existerar ingen kurva.
Citera
2025-04-17, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Hela ditt resonemang är ju bara fria fantasier och har ingen koppling till verkligheten.

Du försöker bevisa att jorden är platt genom att utgå ifrån att den är platt....

Nej, jag utgår från att ett flygplan som flyger bakom ett annat flygplan på samma höjd gör så enligt vår tvådimensionella ritning. Inte att det mellan dem finns en imaginär kurva.
Citera
2025-04-17, 23:18
Medlem
Citat:
Nej, det är mycket enkelt att förstå. Du gör dig bara svår. Sluta med det är du snäll.

Om vi gör om den tvådimensionella bilden till vår tredimensionella verklighet, så stämmer det horisontella strecket med vad vi kan observera. Alltså finns det ingen kurva mellan planen. Därför existerar ingen kurva.
Jag förstår vad du menar, men jag förstår inte hur du kan veta att det inte finns en kurva mellan planen. Detta är ren plattjordsteori och har ingenting med verkligheten att göra.
Citera
2025-04-17, 23:19
Medlem
Citat:
Du är uppenbarligen inte läskunnig. Jag skriver inte att ett flygplans vinkel mot jorden/luften bestäms av tyngdkraften.

Lyftkraft och tyngdkraft inverkar inte på lutningen. Lutningen avgörs av bland annat höjdrodret.

Och din fråga om vad det är som tvingar planet att anpassa sin lutning efter sfären är samma sak som vad det är som tvingar flygplanet att flyga horisontellt: Det är flygplanets kontrollytor, bla höjdroder.

Det han menar med tiltar är hur planet följer jordens krökning, och inte tiltar i den egentliga betydelsen att rikta planets nos mot marken. Han tror att flygplanet flyger ut i rymden om inte piloten aktivt styr nosen neråt.

Den lutning han pratar om är om man tittar på planet utifrån, tex ifrån månen. Och det har jag redan förklarat för honom hur det fungerar, men hans förmåga att ta in fakta är på en skrämmande låg nivå.

Han tror alltså att vi i Sverige lever på en sluttande yta där neråt är någonstans "under" jorden, ungefär som man tittar på en jordglob som står på ett skrivbord.

Det är den oförmågan att tänka 3-dimensionellt och förstå skalan på jorden, samt total brist på basala fysikkunskaper som gör att vi hamnar i de här bizarra diskussioner om tex lutningar på flygplan som inte finns.
Citera
2025-04-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag förstår vad du menar, men jag förstår inte hur du kan veta att det inte finns en kurva mellan planen. Detta är ren plattjordsteori och har ingenting med verkligheten att göra.

Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte vet, för jag har aldrig utfört en flygning där jag sitter i cockpit och tittar framåt mot ett annat flygplan som flyger på samma höjd och sett att jag tittar det rätt i röven, men jag måste verkligen säga att det låter rätt. Att flygplanet framför mig skulle ha en lätt lutning nedåt relativt mig, och dessutom se ut att ligga nedanför mig i höjd, låter fel. Och jag tror att du innerst inne håller med mig.
Citera
2025-04-17, 23:26
Medlem
Citat:

Nej jag har aldrig observerat att två flygplan flyger parallellt på det sättet du beskriver.

Citat:
Jag ska vara helt ärlig och säga att jag inte vet, för jag har aldrig utfört en flygning där jag sitter i cockpit och tittar framåt mot ett annat flygplan som flyger på samma höjd och sett att jag tittar det rätt i röven,

Att du kan titta någon i röven betyder ju inte att ni har samma riktning eller att du och röven färdas parallellt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-17 kl. 23:28.
Citera
2025-04-17, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Ändå har ni inte kunnat bevisa det. Hur är det möjligt?

En platt yta måste vara det enklaste som finns att bevisa.

Nej det är svårt att bevisa vad världen är. Men betydligt enklare att bevisa vad den inte är. Och mycket tyder faktiskt på att jorden inte är ett klot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in