Citat:
Ursprungligen postat av
WilleGarvin
Tror aldrig jag har fått något vettigt svar från dig så jag frågar väl igen.
Vilken plattmodell syftar du på? Jag har aldrig sett någon modell som t.ex förklarar att solen i januari går upp i sydöst i t.ex Melbourne. Inte heller sett någon modell som förklarar solens rörelse på vår- och höstdagjämningen.
Är det så illa att du inte kan presentera någon fungerande modell utan bara ljuger och hoppas att vi andra inte ska begripa att du är full av skit?
Jösses vad du försöker slingra dig. Pinsamt.
Självklart är inte bristen på förklarande FE-modeller en ickefråga.
På tal om Melbourne. Klockan 20:00 den 21 december är solen på väg att gå ner i väst-sydvästlig riktning.
Samtidigt står solen högt på himlen i Cape Town i riktining öst-nordost, och samtidigt har solen precis gått upp i Ushuaia i öst-sydost. Solen är därför synlig på alla tre kontinenter samtidigt, trots att Melbourne och Ushuaia ligger på motsatta sidor av plattjordspizzan. Däremellan är solen aldrig uppe i Kiruna, halvvägs mellan Ushuaia och Melbourne.
Solen är synlig i Ushuaia i 17 timmar och lite mindre i de andra två, eftersom de ligger lite längre norrut. Om man reser söderut från Ushuaia blir dagarna längre och längre ju längre söderut man kommer. Något för plattjordingar att tänka på?
Det är en ny fråga som plattjordsanhängare vägrar att besvara.