2026-09-19, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nu ljuger du igen Wille. För du är mycket väl medveten om att jag gärna diskuterar ...

Nej varken du eller andra plattisar vill diskutera uppenbara bevis för att jorden inte är platt, ni skyr dessa som pesten och duckar diskussioner om och om igen.

Ta södra korset som exempel - du har aldrig vågat diskutera det och detta oavsett vem som ställer frågan till dig. Det närmaste "diskussion" du har kommit är nedan

Citat:
... Men jag har inte sett några runt det motsvarande södra korset (eller vad det sägs heta), så jag kan inte uttala mig om den saken. ...

Ett väldigt tydligt exempel på att du och alla andra plattisar har beröringsskräck för alla konkreta och enkla bevis.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-19 kl. 15:28.
Citera
2026-09-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Jag har länkat till flera YT-videos som visar hur stjärnhimlen roterar på respektive halvklot. Varför låtsas du som att du inte har fått dessa länkar?
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Jag kan länka en gång till. I nedan klipp så ser du att stjärnhimlen på södra halvklotet roterar medurs och runt södra himmelspolen. Ett solklart bevis för att jorden inte är platt
https://www.youtube.com/watch?v=UNiNJC3UHIo

Citat:
.... Men tack för att du skickade en länk igen, jag ska kolla på den

Har du kollat på länken ännu?

Att stjärnhimlen på södra halvklotet roterar medurs runt stjärnan Sigma Octanis och att den ligger rakt söderut i såväl Australien, Afrika samt Sydamerika är minst sagt svårförklarligt på FE.

Ska du förtränga detta ännu en gång?
Citera
2026-09-19, 18:36
Medlem
Citat:
Solens rörelser förklaras lika bra av både platt- och klotmodellerna, så jag tycker det är en ickefråga, på gränsen till OT ärligt talat

Tror aldrig jag har fått något vettigt svar från dig så jag frågar väl igen.

Vilken plattmodell syftar du på? Jag har aldrig sett någon modell som t.ex förklarar att solen i januari går upp i sydöst i t.ex Melbourne. Inte heller sett någon modell som förklarar solens rörelse på vår- och höstdagjämningen.

Är det så illa att du inte kan presentera någon fungerande modell utan bara ljuger och hoppas att vi andra inte ska begripa att du är full av skit?

Citat:
... en ickefråga ...

Jösses vad du försöker slingra dig. Pinsamt.

Självklart är inte bristen på förklarande FE-modeller en ickefråga.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-19 kl. 18:46.
Citera
2026-09-19, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Tror aldrig jag har fått något vettigt svar från dig så jag frågar väl igen.

Vilken plattmodell syftar du på? Jag har aldrig sett någon modell som t.ex förklarar att solen i januari går upp i sydöst i t.ex Melbourne. Inte heller sett någon modell som förklarar solens rörelse på vår- och höstdagjämningen.

Är det så illa att du inte kan presentera någon fungerande modell utan bara ljuger och hoppas att vi andra inte ska begripa att du är full av skit?

Jösses vad du försöker slingra dig. Pinsamt.

Självklart är inte bristen på förklarande FE-modeller en ickefråga.
På tal om Melbourne. Klockan 20:00 den 21 december är solen på väg att gå ner i väst-sydvästlig riktning.
Samtidigt står solen högt på himlen i Cape Town i riktining öst-nordost, och samtidigt har solen precis gått upp i Ushuaia i öst-sydost. Solen är därför synlig på alla tre kontinenter samtidigt, trots att Melbourne och Ushuaia ligger på motsatta sidor av plattjordspizzan. Däremellan är solen aldrig uppe i Kiruna, halvvägs mellan Ushuaia och Melbourne.

Solen är synlig i Ushuaia i 17 timmar och lite mindre i de andra två, eftersom de ligger lite längre norrut. Om man reser söderut från Ushuaia blir dagarna längre och längre ju längre söderut man kommer. Något för plattjordingar att tänka på?

Det är en ny fråga som plattjordsanhängare vägrar att besvara.
Citera
2026-09-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
På tal om Melbourne. Klockan 20:00 den 21 december är solen på väg att gå ner i väst-sydvästlig riktning.
Samtidigt står solen högt på himlen i Cape Town i riktining öst-nordost, och samtidigt har solen precis gått upp i Ushuaia i öst-sydost. Solen är därför synlig på alla tre kontinenter samtidigt, trots att Melbourne och Ushuaia ligger på motsatta sidor av plattjordspizzan. Däremellan är solen aldrig uppe i Kiruna, halvvägs mellan Ushuaia och Melbourne.

Solen är synlig i Ushuaia i 17 timmar och lite mindre i de andra två, eftersom de ligger lite längre norrut. Om man reser söderut från Ushuaia blir dagarna längre och längre ju längre söderut man kommer. Något för plattjordingar att tänka på?

Ja det är fullständigt uppenbart att plattisar duckar enkla och konkreta bevis.

Och det är väl därför den här tråden är lite fascinerande. Rent krasst är det inget att diskutera men trots detta så finns det individer som inte kan ta till sig det uppenbara. Så vad som egentligen vore intressant att diskutera hur de hamnade där, varför kan vissa människor bli så ohyggligt frånkopplade?
Citera
2026-09-19, 21:28
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge

Fleuch har gett svaret på det: ”Jag vet inte vad solen är”

Mycket uttömmande

😂
Citera
2026-09-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Fleuch har gett svaret på det: ”Jag vet inte vad solen är”

Mycket uttömmande

😂
Jag minns det. När man inte vet vad solen är är det säkrast att vända sig till relativitetsteorin.
Citera
2026-09-20, 03:15
Medlem
kansascityshuffles avatar
Skulle jorden vara platt så hade idioterna sagt att jorden var rund.
Om jorden är platt, skulle inte man tjäna mycket pengar på att kunna se jordens ände?
Citat:
Nu ljuger du igen Wille. För du är mycket väl medveten om att jag gärna diskuterar, men att jag drar mig ur när du ljuger och vänder på mina ord.

Jag gav dig ett par småkommentarer för att se om du möjligtvis skulle uppvisa ett bättre beteende än förra gången jag avslutade våran diskussion. Men det gjorde du inte, så varför skulle jag vilja diskutera med dig nu?

Har inte träffat en person som tror att jorden är platt. Berätta om dig själv.
Senast redigerad av kansascityshuffle 2026-09-20 kl. 03:18.
Citera
2026-09-20, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Skulle jorden vara platt så hade idioterna sagt att jorden var rund.
Om jorden är platt, skulle inte man tjäna mycket pengar på att kunna se jordens ände?

Har inte träffat en person som tror att jorden är platt. Berätta om dig själv.
Varför skulle han vilja berätta om sig själv för dig efter en så nedlåtande kommentar...

Så Flat Earthers är idioter? Det betyder alltså att du vet vad vi menar? Kan du steelmanna Flat Earth för mig då? Varför menar folk jorden är platt?
Citera
2026-09-20, 12:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers-n-Jews
Varför skulle han vilja berätta om sig själv för dig efter en så nedlåtande kommentar...

Så Flat Earthers är idioter? Det betyder alltså att du vet vad vi menar? Kan du steelmanna Flat Earth för mig då? Varför menar folk jorden är platt?
Ja, alla plattjordare är antingen totala obildade och outbildade idioter ELLER troll med en underlig sorts humor. Frågor på det i min undervisning till dig?
Citera
2026-09-20, 13:00
Medlem
Citat:

Det beror väl på hur man definierar idiot men att det handlar om massiv okunskap och bristande intellektuell förmåga råder det inga tvivel om.

Citat:
... Varför menar folk jorden är platt?

Ja du, vad vi vet är att det i alla fall inte handlar om kunskap och något intellektuellt resonemang. Utan snarast handlar det väl om känslostyrda människor med bristfällig utbildning inom naturvetenskap. Och så finns det ju även någon slags mental blockering som gör att de inte är mottagliga för alla bevis som tydligt visar att jorden inte är platt. De är helt enkelt obildade och obildbara.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-20 kl. 13:04.
Citera
2026-09-20, 13:17
Medlem
Citat:
Så Flat Earthers är idioter?

Ja, det är idiotiskt att vara ett troll.

Citat:
Varför menar folk jorden är platt?

Tycker det är roligt att driva med folk. Vara udda. Att sticka ut. Få se hur andra reagerar. Finns ett flertal faktorer varför folk tycker det är roligt att vara troll.

Vi andra hoppas innerligt att ingen är så mycket idiot att han verkligen anser att jorden är platt på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in