Idag, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
... Bara en sån sak som att månen har ett vitare ljus än solen (vid fullmåne), tycker jag talar starkt för att månen har sitt eget ljus, och inte alls är en reflektion av solljuset, som vi får lära oss i skolan. Men vad vet jag. ...

Fast det är en synvilla att månens ljus är vitare. Det beror på att våra ögon tappar sitt färgseende i mörkret och blir mer känsliga för kalla färgtoner. Om du i stället tar ett fotografi på månen kommer den att se gul ut.

Om du mäter färgtemperaturen på ljusen så är ljuset från solen ungefär 5500 Kelvin och ljuset från månen 4100 Kelvin. Solen ljus är mao vitare och månens är gulare.
Senast redigerad av WilleGarvin Idag kl. 16:03.
Citera
Idag, 16:06
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Fast det är en synvilla att månens ljus är vitare. Det beror på att våra ögon tappar sitt färgseende i mörkret och blir mer känsliga för kalla färgtoner. Om du i stället tar ett fotografi på månen kommer den att se gul ut.

Om du mäter färgtemperaturen på ljusen så är ljuset från solen ungefär 5500 Kelvin och ljuset från månen 4100 Kelvin. Solen ljus är mao vitare och månens är gulare.

Tack då vet jag
Citera
Idag, 16:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Tackar, det var en rätt bra skiss och förklaring, trots den rudimentära grafiken. Då fattar jag din poäng och är åtminstone med på resonemanget.

Men enligt den skissen så borde selenelionerna alltid vara "felvända", alltså med skugga i månens överkant? För jag tror att dom bara är synliga då solen är på väg upp, och månen på väg ner.

(Förresten, det kanske dom är, för jag har bara sett en enda på youtube, och den var "felvänd", dvs hade skuggan i överkanten på månen.)

Men jag tycker ändå det blir svårt att föreställa sig hur det ser ut i verkligheten, med tanke på att avstånden och diametrarna blir så förvrängda.

En sak ang månförmörkelser i allmänhet, som jag har svårt för, är resonemanget att solen skulle vara så stor att den lyser "förbi" jorden på båda sidor. Så att månen skulle få lite ströljus fast den ligger i full jordskugga. För härifrån så ser solpricken ut att vara ungefär lika liten som månen själv.

Bara en sån sak som att månen har ett vitare ljus än solen (vid fullmåne), tycker jag talar starkt för att månen har sitt eget ljus, och inte alls är en reflektion av solljuset, som vi får lära oss i skolan. Men vad vet jag.

Tack igen, ha det fint
Varsågod! Jag tycker nog också att vi överlag i samhället kan vara lite snällare mot varandra. Dock är ju detta Flashback, där vi avreagerar oss och säger fula ord, så att vi kan fortsätta vara underbara och fina människor i vår vardag.

Rimligen finns det även selioner som är "rättvända" (i min bild då med månen en bit längre upp så det istället är den "nedre" delen som skuggas). Någon kanske kan hitta även ett sånt foto?

Enligt astronomiska mätningar är solen VÄLDIGT mycket större än jorden, men också väldigt långt bort, faktiskt så långt att solskivan bara upptar ca 0,5° sett från jorden. Månen är MYCKET mindre än solen, men också mycket närmare, och råkar också uppta ca 0,5° sett från jorden. Att saker ser mindre ut på större avstånd är ju knappast raketvetenskap.
Senast redigerad av nerdnerd Idag kl. 16:45.
Citera
Idag, 17:06
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Varsågod! Jag tycker nog också att vi överlag i samhället kan vara lite snällare mot varandra. Dock är ju detta Flashback, där vi avreagerar oss och säger fula ord, så att vi kan fortsätta vara underbara och fina människor i vår vardag.

Rimligen finns det även selioner som är "rättvända" (i min bild då med månen en bit längre upp så det istället är den "nedre" delen som skuggas). Någon kanske kan hitta även ett sånt foto?

Enligt astronomiska mätningar är solen VÄLDIGT mycket större än jorden, men också väldigt långt bort, faktiskt så långt att solskivan bara upptar ca 0,5° sett från jorden. Månen är MYCKET mindre än solen, men också mycket närmare, och råkar också uppta ca 0,5° sett från jorden. Att saker ser mindre ut på större avstånd är ju knappast raketvetenskap.

Haha vad kul att du blev glad. Men en skiss är knappast nåt bevis, och personligen tycker jag fortfarande att refraktionsförklaringen är en befängd övning i hjärnjympa, en efterhandskonstruktion som funkar dåligt även för att bortförklara varför man kan se saker som borde vara dolda bakom klotkrökningen.

Men nu vet jag åtminstone hur ni menar
Citera
Idag, 17:31
Medlem
Citat:
Haha vad kul att du blev glad. Men en skiss är knappast nåt bevis, och personligen tycker jag fortfarande att refraktionsförklaringen är en befängd övning i hjärnjympa, en efterhandskonstruktion som funkar dåligt även för att bortförklara varför man kan se saker som borde vara dolda bakom klotkrökningen.

Men nu vet jag åtminstone hur ni menar

Du har inte lust att utveckla varför du anser att atmosfärisk refraktion är bluff?

Enligt mig är det självklart att refraktion finns. Vi vet att atmosfären har högst densitet vid marken för att därefter successivt avta - vi vet alltså att atmosfärens brytningsindex är högre vid marken än några hundra meter upp. Vilket i sin tur leder till att ljuset bryts ned mot marken.

Exakt vad är det du inte köper i ovan resonemang? Tror du inte att densiteten är som högst vid marken eller tror du inte att högre brytningsindex innebär större brytning?

Citat:
... en efterhandskonstruktion som funkar dåligt även för att bortförklara varför man kan se saker som borde vara dolda bakom klotkrökningen. ...

Varför anser du att refraktion är den dålig förklaring? Hur kan en hypotes att ljuset böjs nedåt vara en dålig förklaring till att vi ser längre? Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang så du behöver förtydliga.
Senast redigerad av WilleGarvin Idag kl. 17:39.
Citera
Idag, 17:53
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du har inte lust att utveckla varför du anser att atmosfärisk refraktion är bluff?

Enligt mig är det självklart att refraktion finns. Vi vet att atmosfären har högst densitet vid marken för att därefter successivt avta - vi vet alltså att atmosfärens brytningsindex är högre vid marken än några hundra meter upp. Vilket i sin tur leder till att ljuset bryts ned mot marken.

Exakt vad är det du inte köper i ovan resonemang? Tror du inte att densiteten är som högst vid marken eller tror du inte att högre brytningsindex innebär större brytning?

Varför anser du att refraktion är den dålig förklaring? Hur kan en hypotes att ljuset böjs nedåt vara en dålig förklaring till att vi ser längre? Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang så du behöver förtydliga.

Rent konkret så finns det ett kristallklart fotografi på Chicagos skyline, som är taget från andra sidan Lake Michigan. Alltså på ett avstånd som är för långt för att det skulle vara synligt, eftersom det borde vara dolt bakom klotkrökningen.

Då hävdar meteorologerna att Chicago är synligt pga atmosfäriska orsaker som orsakar en sk "mirage".

Det menar jag är intellektuellt oärligt, eftersom sk hägringar pga atmosfäriska störningar aldrig bildar skarpa och distrorsionsfria bilder.

Men då blir det väl samma svar som vanligt från dig. "Nej bilden är såklart inte distorsionsfri, det är bara för obildade ögon som det kan se så ut."

Ungefär som att "månen är gul fast den ser vit ut". Och "stjärnhimlen är inte alls fixerad, det är bara det att den morphar sig så långsamt att vi människor inte kan uppfatta det." Eller "polstjärnan är inte alls fixerad ovanför nordpolen, det bara ser så ut".

Vilket blir lite tröttsamt, och i mitt tycke inte så värst övertygande.
Senast redigerad av busy-signal Idag kl. 17:55.
Citera
Idag, 19:02
Medlem
Citat:
Rent konkret så finns det ett kristallklart fotografi på Chicagos skyline....

Ovan är ju ingen som helst förklaring till varför du anser att atmosfärisk refraktion är bluff

Varför kan du inte svara på min fråga?

Citat:
... eftersom det borde vara dolt bakom klotkrökningen. ...

Nej det är fel eftersom det finns refraktion. Geometrisk horisont är inte samma sak som optisk horisont, ljuset färdas inte efter en rät linje utan böjs svagt nedåt. Den optiska horisonten ligger längre bort än den geometriska.

Citat:

Nu vet jag inte riktigt vilket fotografi du talar om men jag kan nästan svära på att de nedre delarna av Chicago är dolda bakom något...

Är det måhända det här du syftar på?
https://www.mlive.com/life/2020/03/michigan-photographer-captures-breathtaking-image-of-chicago-skyline-50-miles-away.html

Eller den här:
https://www.reddit.com/r/skyscrapers/comments/1ar8ha4/chicago_skyline_visible_across_lake_michigan/

Citat:
.... som att "månen är gul fast den ser vit ut". ....

Nu kommer jag slänga ur mig saker som du säkert tycker är oförskämt:

Nej ditt pucko, om du faktiskt mäter färgtemperaturen i stället för att subjektivt försöka uppskatta ljuset så får du svart på vitt att solens ljus är vitare än månens. Vad du subjektivt "upplever" är inte samma sak som vad vi objektivt kan mäta.
Senast redigerad av WilleGarvin Idag kl. 19:13.
Citera
Idag, 20:13
Medlem
Citat:

För mig är det helt obegripligt att man kan titta på nedan fotografi och ändå tro att jorden är platt. Det är ju fullständigt uppenbart att 2/3 av staden ligger under horisonten.

https://www.reddit.com/r/skyscrapers/comments/1ar8ha4/chicago_skyline_visible_across_lake_michigan/

Citat:
... och personligen tycker jag fortfarande att refraktionsförklaringen är en befängd övning ....

Jaha? Och hur förklarar du att staden ser ut att ligga lägre än horisonten om du bortser från optiska fenomen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in