Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Ok, jag gör ett försök med en konceptualisering med en grov skiss, som iaf funkar på min smartphone. Ev behöver du luta mobilen 90° för att det ska se ut som (ungefär) som en lite större cirkel till vänster, och en lite mindre till höger, något lägre placerad.
Kod:
_A_
/ \#############################
| |############################
\ ___ /########################/==\#
\==/
Den större cirkeln representerar jorden och den mindre månen. Detta är inte till skala, månen ska ju vara ca 30 jorddiametrar bort, och månens diameter ska vara ca ¼ av jordens, men konceptet bör ändå framgå. Solen är väldigt mycket större och väldigt mycket längre bort, och i bilden ska vi nu anta att den är långt bort till vänster, med strålar som är parallella mot höger. Enligt bilden hamnar då ca hälften av månen i jordens skugga, representerad av "#", dvs månens "övre" hälft är i skugga. Bokstaven A i bilden representerar positionen för en människa (givetvis inte i skala) som ser solen i den "vänstra" horisonten, och pga refraktion även månen i den "högra". Men notera då att den skuggade delen hamnar "fel", dvs i månens "övre" del.
Liknande experiment kan man nog göra själv t ex utomhus en mörk natt på landet, med en stark lykta (t ex bilens strålkastare) som lyser upp sidan på ett skjul (= "jorden"), och t ex en skottkärra (= "månen") som står en ganska bra bit bakom skjulet, till hälften i skjulets skugga. Visst, om t ex den högra delen av skottkärran är upplyst, så är det lättare att se den om man tittar bredvid skjulets högra sida, men det GÅR ju att se den även om man tittar bredvid den vänstra sidan. Kom ihåg att skottkärran står en ganska bra bit bort.
Tackar, det var en rätt bra skiss och förklaring, trots den rudimentära grafiken. Då fattar jag din poäng och är åtminstone med på resonemanget.
Men enligt den skissen så borde selenionerna alltid vara "felvända", alltså med skugga i månens överkant? För jag tror att dom bara är synliga då solen är på väg upp, och månen på väg ner.
(Förresten, det kanske dom är, för jag har bara sett en enda på youtube, och den var "felvänd", dvs hade skuggan i överkanten på månen.)
Men jag tycker ändå det blir svårt att föreställa sig hur det ser ut i verkligheten, med tanke på att avstånden och diametrarna blir så förvrängda.
En sak ang månförmörkelser i allmänhet, som jag har svårt för, är resonemanget att solen skulle vara så stor att den lyser "förbi" jorden på båda sidor. Så att månen skulle få lite ströljus fast den ligger i full jordskugga. För härifrån så ser solpricken ut att vara ungefär lika liten som månen själv.
Bara en sån sak som att månen har ett vitare ljus än solen (vid fullmåne), tycker jag talar starkt för att månen har sitt eget ljus, och inte alls är en reflektion av solljuset, som vi får lära oss i skolan. Men vad vet jag.
Tack igen, ha det fint