Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Det stämmer ju, vi vet inte vad solen är över en teoretiskt platt jord. Så är det bara. Finns inget skämmigt i det, och ingen anledning för dig att tycka det är roligt. Att se hur "kaffekoppsteorin" åtminstone liknar en teoretisk förklaring till dag och natt över en teoretiskt platt jord, är väldigt intressant. Ett steg i rätt riktning. Totalt irrelevant och våldsamt ointressant om du vill förminska det bara för att få hålla hårt i din boll.
Jag undviker dina frågor om Söderkorset för jag saknar förklaring till det. Witsit var inne på något i videon, det kanske är något att gå på. Jag vet inte. Till skillnad från dig tycker jag inte det är särskilt jobbigt att inte veta något kring en teoretiskt platt jord. Förstått? Glad midsommar på dig!
Jag har varit med i den här diskussionen i flera år, bara för skojs skull, och tidigare måste vi lita på våra egna ögon. Det sa alla FE-are. Jag har gjort det i flera år och jag har rest över stora delar av världen. Tyvärr finns det inget som tyder på att jorden är platt, och det finns inget som tyder på att solen på något sätt är mystisk. Nu har FE-are fått komma med konstiga förklaringar, och det vi ser med egna ögon har de glömt, för de har upptäckt att det inte stämmer med den platta jorden.
Det finns ingen förklaring till det där med avstånd och Söderkorset på en platt jord. Är det inte konstigt att inga FE-personer kan förklara hur det hela hänger ihop? Inte ens efter många år har de hittat någon förklaring. Jag har sett det med magnetisk deklination ett par gånger. Förlåt, det är bara nonsens. Har inget med verkligheten att göra. Jag har också sett Flat Earth Banjo med stora ord (typiskt FE) komma med en förklaring, där han glömde att enligt honom skulle folk i Brasilien se Southern Cross i nordost!!
När det gäller avstånd har vi rest över hela världen, och alla seglare och piloter känner förstås till avstånden. Och flygtiderna har man försökt bortförklara med att det inte finns några direkta rutter, t.ex. mellan Australien och Sydamerika. De finns, och det är helt omöjligt att få detta att fungera på en platt jord.
Jag har följt med länge, och jag tror att jag kan en del om platt jord. Tillräckligt för att veta att ingenting stämmer med den teorin. Däremot ser jag att absolut allt stämmer överens med en rund jord. Ingen av er har kommit med motbevis som håller.
Glad midsommar till dig också.