Citat:
Så du är 'team atmosfär'?
Nu gör du det nog lite svårt för dig. Ni har sagt att jag har en hastighet på 1600km/h när jag lämnar jordytan. Det behövs en kraft för att stoppa den farten. Säg då att jag kolliderar med ett rymdskepp från någon annan galax som kommit till jorden som kolliderar med mig i 1600km/h. stoppar det min rörelseenergi från jorden då? För det skeppet är väl inte i relation till jordens rotation?
För allt handlar ju tydligen om att jag lämnar jordytan och den farten upphör aldrig.
Nu gör du det nog lite svårt för dig. Ni har sagt att jag har en hastighet på 1600km/h när jag lämnar jordytan. Det behövs en kraft för att stoppa den farten. Säg då att jag kolliderar med ett rymdskepp från någon annan galax som kommit till jorden som kolliderar med mig i 1600km/h. stoppar det min rörelseenergi från jorden då? För det skeppet är väl inte i relation till jordens rotation?
För allt handlar ju tydligen om att jag lämnar jordytan och den farten upphör aldrig.
Det som händer här ligger långt utanför det område man normalt diskuterar inom någon form av jordbeskrivning, oavsett om man utgår från en globulär modell eller föreställer sig att jorden är platt. Om man tar en flat earth-ideologi på fullaste allvar, tänker man sig ofta att jorden inte roterar alls, utan är statisk. I ett sådant tankeexperiment skulle en kollision med ett föremål som inte delar den egna rörelsebanan inte tolkas i termer av en jordrotation, eftersom någon sådan inte erkänns. Själva grundfrågan förlorar sin innebörd eftersom det inte finns någon integrerad förklaringsmodell för hur rörelseenergin från en hypotetisk rotation skulle kunna överföras eller upphöra. Med andra ord rör vi oss här på ett forskningsfält som förnekar det underliggande fenomenet man försöker beskriva, vilket gör analysen meningslös ur den perspektivramen. Det spelar ingen roll om du utgår från en roterande glob eller en platt, orörlig jord, den extrema kollisionen med ett främmande rymdskepp förändrar inte det faktum att hela problemet är konstruerat på felaktiga premisser.