2024-05-02, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Homogeneous-Evil
Geostationära satelliter liger fortfarande för nära, trollet kan kolla på den länk jag gav dig och förklara hur du i princip dagligen får kompletta roterande bilder av jorden.

Där har du fel. Prova själv att mäta upp skalenligt avstånd till en jordglob eller basketboll, vad som finns till hands, och ta en bild.
Citera
2024-05-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
"Inte verkar vara hela sanningen" är verkligen ett understatement. Det är ren lögn!
Gravitation har en riktning, på jorden ner mot jordens medelpunkt. Densitet är en egenskap hos ämnet ifråga och har alltså ingen riktning.

Densitet har med saken att göra. Prova själv att släppa taget om dels en sten, dels en heliumballong så får du se. Flat earthers som Eric Dubay och Nathan Oakley säger att observerade fenomenet hänger ihop med relativ densitet. Vilket ju är sant. Men denna observation i sig förklarar inte varför det finns en densitetsgradient i vertikala riktningen.

Men även etablerade vetenskapen har väldiga problem med att förklara detta fenomen(densitetsgradienten alltså).
Citera
2024-05-02, 22:03
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Där har du fel. Prova själv att mäta upp skalenligt avstånd till en jordglob eller basketboll, vad som finns till hands, och ta en bild.
Jag har tillgång till en basketboll med omkretsen 725 mm.
Vad är det skalenliga avståndet jag ska ta bilden från och vad blir det skalenliga objektivstorleken?
Jag klarar inte av att räkna ut det själv, så du kanske vill vara snäll att hjälpa mig med det?
Citera
2024-05-02, 22:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Densitet har med saken att göra. Prova själv att släppa taget om dels en sten, dels en heliumballong så får du se. Flat earthers som Eric Dubay och Nathan Oakley säger att observerade fenomenet hänger ihop med relativ densitet. Vilket ju är sant. Men denna observation i sig förklarar inte varför det finns en densitetsgradient i vertikala riktningen.

Men även etablerade vetenskapen har väldiga problem med att förklara detta fenomen(densitetsgradienten alltså).
Nej, vi har inga problem alls att förklara detta. Vi förstår detta så bra att vi kan räkna ut exakt vad som händer och så när man sedan gör ett experiment på det så stämmer det precis.
Däremot har du stora problem med att förstå det.
Citera
2024-05-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vad är det skalenliga avståndet jag ska ta bilden från och vad blir det skalenliga objektivstorleken?
Jag klarar inte av att räkna ut det själv, så du kanske vill vara snäll att hjälpa mig med det?

Tja skalenliga avståndet blir väl 65 cm nånting, om du nu verkligen inte kan räkna ut det. Behövs inte ens ta en bild förresten. Man kan även använda gamla goda mk I Eyball-modellen, och bara titta på den. Ser du basketbollen, eller skulle du säga du befinner dig för nära?
Citera
2024-05-02, 23:06
Medlem
Citat:

Citat:
Tja skalenliga avståndet blir väl 65 cm nånting, om du nu verkligen inte kan räkna ut det. Behövs inte ens ta en bild förresten. Man kan även använda gamla goda mk I Eyball-modellen, och bara titta på den. Ser du basketbollen, eller skulle du säga du befinner dig för nära?

Du missade av någon anledning att svara på B.
Citera
2024-05-02, 23:07
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Du verkar bara ha höftat till på ett avstånd. Vad blir avståndet skalenligt?
Hur stor blir kameran och objektivet om du förminskar skalenligt?
Pupillen i mitt öga gissar jag är alldeles för stor i det här fallet.
Citera
2024-05-02, 23:10
Medlem
Citat:
Densitet har med saken att göra.

Nej. Kraften är proportionell mot massan, inte mot densiteten. Ett kilo bly har samma tyngd som ett kilo helium.

Dessutom är densitet en skalär, den saknar riktning.

Citat:
Prova själv att släppa taget om dels en sten, dels en heliumballong så får du se.

Om stenen och ballongen befinner sig i vakuum kommer båda att falla nedåt.

Citat:
Nej det är inte ett dugg svårt att förklara.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-05-02 kl. 23:15.
Citera
2024-05-02, 23:20
Medlem
Citat:
Du verkar bara ha höftat till på ett avstånd. Vad blir avståndet skalenligt?
Hur stor blir kameran och objektivet om du förminskar skalenligt?
Pupillen i mitt öga gissar jag är alldeles för stor i det här fallet.

3600 / 4000 = 0,9

72,5 x 0,9 = 65,25

Blue Marble togs officiellt på 4500 mils avstånd, inte så mycket längre bort.

I NE och i coffee table-böcker om astronomi från 80-talet, innan Blue Marble fick status som enda bilden mellan 1972 och 2015, så förekommer bilder som sägs vara från geostationära satelliter. Då var det tydligen möjligt men nu är det omöjligt. Mycket märkligt.
Citera
2024-05-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Du missade av någon anledning att svara på B.

Jag antar man skulle välja en sorts kamera som är lämplig.

Om vi tänker oss en astronaut som sitter i den geostationära satelliten, skulle denne inte klara av att se jorden då?
Citera
2024-05-02, 23:37
Medlem
Men snälla nån blue marble togs på 29000 kilometers avstånd inte 45000 var har du fått det ifrån ljug inte
Citera
2024-05-02, 23:38
Medlem
Citat:
Jag antar man skulle välja en sorts kamera som är lämplig.

Så avståndet var jättelätt att räkna ut men objektivet är görsvårt. På sin höjd kan du anta ett helt meninglöst nonsensvar. Vad har vi då för nytta av den där skalenliga basketbollen?

Och nej, du behöver inte ställa nya frågor innan du svarat på de gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in