2024-01-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag säger bara att när man färdas långa avstånd, kan man aldrig vara tvärsäker att man rört sig raka spåret hela tiden. Även om man tror det.

Varför inte då? Hävdar du att våra navigationssystem inte fungerar? Gyrokompasser, tröghetsnavigeringssystem och GPS är bara skit? Att vi 2024 inte kan plotta hur vi har färdats? Det är ett fullständigt absurt påstående, till och med en vanlig smartphone har vrålkoll på hur du har färdats.

Och du duckar min ursprungliga fråga: Hur förklarar du att ekvatorn är 4000 mil lång och att avståndet nordpolen - ekvatorn är 1000 mil?
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-01-18 kl. 19:42.
Citera
2024-01-18, 19:09
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jag säger bara att när man färdas långa avstånd, kan man aldrig vara tvärsäker att man rört sig raka spåret hela tiden. Även om man tror det.
Hur påvisar långfärder om jorden är platt eller sfärisk?
Citera
2024-01-18, 20:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Idag kan man allt vara säker på att åker man rakt så rör man sig knappast i kurvor. Tror du verkligen att vår navigation är så dålig?

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Och du duckar min ursprungliga fråga: Hur förklarar du att ekvatorn är 4000 mil lång och att avståndet nordpolen - ekvatorn är 1000 mil?
Det där har ingen plattis svarat på trotts att frågan ställts i decennier. Den frågan duckar de alltid.
Citera
2024-01-18, 22:55
Medlem
Fina bilder på globen när raketen med 5 pers till iss nu och solen.
Borde fl se nu
Senast redigerad av Eagle5555 2024-01-18 kl. 23:01.
Citera
2024-01-19, 12:00
Medlem
Citat:

Det roliga med det hela är att när vi färdas långa avstånd så åker vi inte "raka spåret" utan efter en storcirkel. Man kan ju undra varför...

Och ditt påstående om att vi idag 2024 inte skulle ha koll på vilken rutt vi färdats är ju bara löjlig. Nedan är ett exempel på en flight från Sydney till Johannesburg. Och som du kan se så kan vi se exakt hur planet färdades:
https://www.flightaware.com/live/flight/QFA63/history/20240117/2245Z/YSSY/FAOR

Och vi kan ju göra lite roliga observationer utifrån den faktiska rutten. Planet färdades i en sydlig storcirkel, avståndet var 6,912 NM och resan tog 13h 55min.

Att komma med påståendet att vi idag inte känner till hur jorden ser ut är ju extremt löjligt med tanke på att det dagligen flyger tiotusentals plan fram och tillbaka över jorden. Och de hittar fram varje gång. Vi kan navigera och vi känner till avstånd och riktningar - alltså vet vi hur jorden ser ut.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-01-19 kl. 12:06.
Citera
2024-01-19, 16:54
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Det är en hel del påståenden och argument för att jorden ska vara platt som jag inte tycker kan vara riktiga. Några av dem säger till och med emot varandra.
1. Det här med solens och månens form och dess avstånd till jorden. Att de skulle vara mycket närmare jorden än vad olika avståndsmätningar visar. Och att de skulle vara platta skivor.
2. Någon har med film visat att solen fungerar som något liknande en scenstrålkastare, som cirkulerar i ett komplicerat mönster och belyser en begränsad yta.
3. Tydligen har den platta jorden ingen kant. Det innebär då att jorden är oändlig.
4. Antarktis påstås vara en mur av is som omgärdar den kända delen av jorden. Bortom denna ismur påstås det finnas oupptäckta områden med värdefulla resurser. Men någon har presenterat en kartskiss som visar dessa okända områden.
5. Ekvatorns omkrets och dess avstånd till den geografiska nordpolen kan jag inte komma ihåg att plattjordsfanatikerna har presenterat några siffror om. Om man antar att det är ungefär samma avstånd från ekvatorn till Antarktis ismur. Ismuren måste då vara oerhört lång. Hur många soldater kan det behövas för att vakta den?
Anta att det är tre vaktlag per dygn och att de även byts ut helt någon gång per år. Hur många människor blir det totalt?

Det var några av de saker som jag har mycket svårt att tro på.
Citera
2024-01-19, 18:30
Medlem
oceandrives avatar
Hur ser undersidan ut på den platta jorden?
Citera
2024-01-19, 18:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Hur påvisar långfärder om jorden är platt eller sfärisk?
Kanske för att dom avstånd och flygtider vi har inte skulle stämma alls på en platt jord? Att flyga Santiago-New Zeeland på 12-13 timmar skulle vara totalt omöjligt på ”Pizzan” om du inte har flygplan som går snabbare än Concorde.
Senast redigerad av Jonas1968 2024-01-19 kl. 19:00.
Citera
2024-01-19, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
På i stort sätt samma sätt som Cavendish

Du tror väl inte att de där labbvågarna är det bästa vi har idag för att mäta vikt?

För att ta det igen

Med anordningen med blykulorna kom Cavendish fram till att nånting vägde 0,0000177 gram. Och hamnade rätt inom en procent. Du anser fortfarande det är trovärdigt?

Och dessutom: även om nu anordningen faktiskt hade sån snuskigt fantastisk precision... med sådant obefintligt litet mätvärde, blir det inte extra fantastiskt också, att han mätte precis det han trodde han mätte, och i stort sett bara det(till minst 99%)?
Citera
2024-01-19, 23:56
Medlem
InformationWhores avatar
Citat:
För att ta det igen

Med anordningen med blykulorna kom Cavendish fram till att nånting vägde 0,0000177 gram. Och hamnade rätt inom en procent. Du anser fortfarande det är trovärdigt?

Och dessutom: även om nu anordningen faktiskt hade sån snuskigt fantastisk precision... med sådant obefintligt litet mätvärde, blir det inte extra fantastiskt också, att han mätte precis det han trodde han mätte, och i stort sett bara det(till minst 99%)?

Du förstår nog inte vad han gjorde eller hur experimentet utfördes.
Kan du redovisa för vart du får dina värden från och vad de skulle påvisa för felaktigheter?
Beskriv också kort hur han utförde sitt experiment samt om det var en gång eller flera och hur många i så fall. Sen vet du att han mätte vinklarna, vet du förmodligen eftersom du troligen försökt utföra det och falskförklara det utan att lyckas.

När du är klar med det kan du förklara för alla hur ditt trams har med sfärisk jord eller platt jord att göra.
Citera
2024-01-20, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Innan man hade satelliter eller andra moderna metoder triangulerade man mellan kullar och bergstoppar. Man tar tre toppar och ställer upp mätstickor. Sedan står man på en av dem och mäter vinkeln mellan de andra två. Sen gör man så för fler och fler toppar så man får ett nätverk av sådana här vinkelmått. Innan man hade bra avståndsmätare som idag med laser såg man sen till att mäta upp avståndet exakt mellan ett par toppar där det var lättast. Kombinationen av detta nätverka av vinklar och ett (eller hellre flera) avstånd gör att man entydigt kan rita upp en exakt karta.

Det som är intressant är att om man gör det här för större ytor går det inte ihop. Man kan inte rita upp ett nätverk med de uppmätta vinklarna på ett plant papper. Går bara inte. Däremot går det utmärkt på ett klot.
(Även sådana här mätningar har jag testat i liten skala).

Jo på land är det kanske möjligt att veta att man rör sig rakt. men över haven är det en annan sak, rimligen. Måste man inte i så fall vara nån sorts fjärrskådare/utanför kroppen typ, för att veta säkert?
Citera
2024-01-20, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InformationWhore
Du förstår nog inte vad han gjorde eller hur experimentet utfördes.
Kan du redovisa för vart du får dina värden från och vad de skulle påvisa för felaktigheter?
Beskriv också kort hur han utförde sitt experiment samt om det var en gång eller flera och hur många i så fall. Sen vet du att han mätte vinklarna, vet du förmodligen eftersom du troligen försökt utföra det och falskförklara det utan att lyckas.

När du är klar med det kan du förklara för alla hur ditt trams har med sfärisk jord eller platt jord att göra.

Jag har inga "egna värden". Cavendish-experimentet finns beskrivet på Wikipedia och många andra ställen. Frågan är bara om det är rimligt eller inte. Är inte rimligt anser jag

Och det har väldigt mycket med jordens form att göra. Om man hävdar det är möjligt att äta soppa från upp och nervänd sopptallrik, bara sopptallriken är tillräckligt stor, så gör man ett extraordinärt påstående. Då krävs det bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in