2024-01-18, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Ja, det är sådant man räknar på i reseplaneringen.
Avstånden skulle varit andra, för varje ben, och jag hade hamnat på ett annat ställe, vore jorden platt.

Jag använder mig även av astronomisk navigation för att fastställa att jag färdas i den cirkel jag räknat ut att jag vill färdas i, för att nå målet med minsta distans.

Men du vet ändå inte hur färdvägen ser ut sett uppifrån, eller hur?

T. ex: Låt säga jag befinner mig några kilometer eller kanske några mil från nordpolen. För resonemangets skull spelar ingen roll nu om vi snackar nordpolen på runda jorden, eller platta, eller whatever.

Vi säger att jag rör mig i en kompassriktning hela tiden, låt säga väst.

Kommer det inte finnas en skillnad då mellan vad jag upplever, och vad en observatör långt upp himlen faktiskt kan se att jag gör? Alltså, jag upplever att jag rör mig rakt, i en riktning, medans observatören ser att jag i själva verket svänger?
Citera
2024-01-18, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Att någon tycker det är "ofattbart" hur någon någonsin skulle kunna ifrågasätta påståendet "jag bor på en snurrande boll", är i sig ganska ofattbart.

Fascinerande hur tvärsäkra alla är på att de bor på en snurrande boll.

Det beror ju på att de flesta av oss har lärt oss grundläggande fysik (inklusive empiriska bevis), kan tänka logisk samt har en förmåga att studera verkligheten.

Det finns massor med enkla observationer som tydligt visar att jorden inte är platt.
Citera
2024-01-18, 17:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Hur bar du dig åt då, när du vägde nåt med 100-tals gånger bättre precision än bästa labbvågen?
På i stort sätt samma sätt som Cavendish

Du tror väl inte att de där labbvågarna är det bästa vi har idag för att mäta vikt?
Citera
2024-01-18, 17:43
Medlem
Citat:
Men du vet ändå inte hur färdvägen ser ut sett uppifrån, eller hur?

T. ex: Låt säga jag befinner mig några kilometer eller kanske några mil från nordpolen. För resonemangets skull spelar ingen roll nu om vi snackar nordpolen på runda jorden, eller platta, eller whatever.

Vi säger att jag rör mig i en kompassriktning hela tiden, låt säga väst.

Kommer det inte finnas en skillnad då mellan vad jag upplever, och vad en observatör långt upp himlen faktiskt kan se att jag gör? Alltså, jag upplever att jag rör mig rakt, i en riktning, medans observatören ser att jag i själva verket svänger?

Nordpolen säger du... hur hittar du dit och hur förklarar du att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn samtidigt som ekvatorn är 4000 mil lång?

Om man inte förstår att det faktum att vi hittar på jorden även implicit betyder att vi vet hur jorden ser ut har man inte tänkt speciellt långt.
Citera
2024-01-18, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nordpolen säger du... hur hittar du dit och hur förklarar du att det är 1000 mil från nordpolen till ekvatorn samtidigt som ekvatorn är 4000 mil lång?

Om man inte förstår att det faktum att vi hittar på jorden även implicit betyder att vi vet hur jorden ser ut har man inte tänkt speciellt långt.

Jag säger bara att när man färdas långa avstånd, kan man aldrig vara tvärsäker att man rört sig raka spåret hela tiden. Även om man tror det.
Citera
2024-01-18, 17:53
Medlem
Citat:
Jag säger bara att när man färdas långa avstånd, kan man aldrig vara tvärsäker att man rört sig raka spåret hela tiden. Även om man tror det.
Då kollar man på kartor om man gjort det. De stämmer. Annars hade alla åkt vilse.
Citera
2024-01-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Då kollar man på kartor om man gjort det. De stämmer. Annars hade alla åkt vilse.

Inte säkert det heller. eftersom det inte är Gud som framställt kartorna.

Personer som framställer kartorna kanske också tror de rör sig rakt när de i själva verket svänger. Att navigera är nåt praktiskt man gör som handlar om att ta sig från A till B.
Citera
2024-01-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
På i stort sätt samma sätt som Cavendish

Du tror väl inte att de där labbvågarna är det bästa vi har idag för att mäta vikt?

En sån våg du använde, hur ser den ut då?
Citera
2024-01-18, 18:03
Medlem
Citat:

Personer som framställer kartorna kanske också tror de rör sig rakt när de i själva verket svänger. Att navigera är nåt praktiskt man gör som handlar om att ta sig från A till B.
Där kom den igen. Alla korkade plattjordare är "religiösa", dvs indoktrinerat korkade. Hörrö din late jävel, gör nåt själv, din Mållgan gör inget för dig, varför ska du sitta med dina ostbågsstinkande fingrar och begära att någon annan ska göra ditt jobb? Patetiska undervarelse! Tvi!

OnT. Gud finns inte. Kreativa människor har mätt jordens form. Gilla läget eller f.o.
Citera
2024-01-18, 18:05
Medlem
Citat:

Det är inte svårt att hitta den kortaste vägen och navigera efter den om man vet hur, och vad har det med platt kontra rund jord att göra?
Citera
2024-01-18, 18:12
Medlem
Citat:

Vad har Gud med kartor att göra hahaha

Ut och rör på dig och titta på naturen istället framför massa youtube klick
Senast redigerad av Eagle5555 2024-01-18 kl. 18:22.
Citera
2024-01-18, 18:14
Avstängd
Citat:
En sån våg du använde, hur ser den ut då?
Det var en torsionsvåg. Så här såg Cavendish ut, den vi använde hade samma princip:
https://en.wikipedia.org/wiki/Cavendish_experiment
(Nackdelen som gör att man inte använder en sådan här i normala labb är att den är oerhört långsam)

Citat:
Personer som framställer kartorna kanske också tror de rör sig rakt när de i själva verket svänger.
Innan man hade satelliter eller andra moderna metoder triangulerade man mellan kullar och bergstoppar. Man tar tre toppar och ställer upp mätstickor. Sedan står man på en av dem och mäter vinkeln mellan de andra två. Sen gör man så för fler och fler toppar så man får ett nätverk av sådana här vinkelmått. Innan man hade bra avståndsmätare som idag med laser såg man sen till att mäta upp avståndet exakt mellan ett par toppar där det var lättast. Kombinationen av detta nätverka av vinklar och ett (eller hellre flera) avstånd gör att man entydigt kan rita upp en exakt karta.

Det som är intressant är att om man gör det här för större ytor går det inte ihop. Man kan inte rita upp ett nätverk med de uppmätta vinklarna på ett plant papper. Går bara inte. Däremot går det utmärkt på ett klot.
(Även sådana här mätningar har jag testat i liten skala).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in