2017-02-10, 23:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nej, någon sådan kunskap finns inte. Detta beror på människors blinda tro på auktoriteter så att människor manipuleras att tro att jorden är rund. Det handlar om en rädsla att gå mot strömmen. Tänk lite som "Kejsarens nya kläder". Folk vill/vågar inte se det uppenbara och lita på sina sinnesuttryck av rädsla att uppfattas som onormala.

Du har totalt missuppfattat hur det ligger till. Jag är auktoriteten följdaktligen är jag varken blind eller manipulerad. Jag känner till sanningen och det är jag som har kunskapen: Jorden är en sfär.

Det är du - och dina hjärntvättade bibeltroende kompisar - som inte vågar se det uppenbara, det är du som är blind. Det är ni som är rädda att gå emot den kristna fundamentalismen och som är rädda för det faktum att det som står i bibeln är osant.

Tillbaka till ämnet: Varför flyger plan utefter en storcirkel?
Citera
2017-02-10, 23:29
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du har totalt missuppfattat hur det ligger till. Jag är auktoriteten följdaktligen är jag varken blind eller manipulerad. Jag känner till sanningen och det är jag som har kunskapen: Jorden är en sfär.

Det är du - och dina hjärntvättade bibeltroende kompisar - som inte vågar se det uppenbara, det är du som är blind. Det är ni som är rädda att gå emot den kristna fundamentalismen och som är rädda för det faktum att det som står i bibeln är osant.

Tillbaka till ämnet: Varför flyger plan utefter en storcirkel?

Jag tycker snarare att det är du om uppträder om en förvirrad frikyrkopastor, och är hjärntvättad. Lyfter du lite på blicken är det helt uppenbart att jorden är platt. Du blir fullständigt förvirrad när din indoktrinerade världsbild ifrågasätts. Du nämner dig själv som auktoritet. På vilket sätt då?

Jag har inte dragit in bibeln i denna tråd alls då jag är sekulariserad.

Allvarligt talat: Om jorden nu rent hypotetiskt var en sfär. Hur skulle det då vara för våra vänner på Nya Zeeland? Tror du på fullt allvar att de går med någon sorts sugkoppar på fötterna för att inte slungas ut i universum? Skulle inte tro det!

Flygplan åker ibland omvägar i syfte att utnyttja luftströmmarna på samma sätt som exempelvis fartyg åker omvägar för att utnyttja passadvindarna för att spar tid och bränsle.
Citera
2017-02-10, 23:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Allvarligt talat: Om jorden nu rent hypotetiskt var en sfär. Hur skulle det då vara för våra vänner på Nya Zeeland? Tror du på fullt allvar att de går med någon sorts sugkoppar på fötterna för att inte slungas ut i universum? Skulle inte tro det!

Allvarligt talat: Tyngdkraften är riktad mot jordens mittpunkt.

Citat:
Flygplan åker ibland omvägar i syfte att utnyttja luftströmmarna på samma sätt som exempelvis fartyg åker omvägar för att utnyttja passadvindarna för att spar tid och bränsle.

Flygplan flyger alltid utefter en storcirkel av den enkla anledning att det är den närmaste vägen på en sfär. Flygplan flyger aldrig utefter - på en platt jord - rätt linje.

Förklara hur flygplan kan åka mellan Sydney och Johannesburg på 11 timmar. Förklara varför rutten inte passerar Japan och Indien.

Och en helt annan sak: varför faller en sten nedåt?
Citera
2017-02-10, 23:57
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Allvarligt talat: Tyngdkraften är riktad mot jordens mittpunkt.

Flygplan flyger alltid utefter en storcirkel av den enkla anledning att det är den närmaste vägen på en sfär. Flygplan flyger aldrig utefter - på en platt jord - rätt linje.

Förklara hur flygplan kan åka mellan Sydney och Johannesburg på 11 timmar. Förklara varför rutten inte passerar Japan och Indien.

Och en helt annan sak: varför faller en sten nedåt?

Nu känner jag mig visserligen lite elak när jag ger mig in i en hjärnornas kamp med någon som är obeväpnad, men:

Nu är jag inte så insatt i aviation, men efter en enkel titt på världskartan i min gamla skolatlas inser jag det uppenbara i att man inte passerar vare sig Indien eller Japan om man skall flyga mellan Sydney och Johannesburg. Det oaktat luftströmmarna.

Om inte stenen faller nedåt? Vilket annat håll skulle den falla åt? Det vore ju mot naturlagarna. Levitation är jag mycket skeptisk till.

Här kan du lära dig lite mer: tfes.org
Senast redigerad av ekerilar 2017-02-11 kl. 00:13.
Citera
2017-02-11, 01:16
Medlem
Citat:

Nu är jag inte så insatt i aviation, men efter en enkel titt på världskartan i min gamla skolatlas inser jag det uppenbara i att man inte passerar vare sig Indien eller Japan om man skall flyga mellan Sydney och Johannesburg. Det oaktat luftströmmarna.

Den vanligaste bilden av den platta jorden har nordpolen i centrum och Antarktis som en isvall runt jorden. Hur anser du att den platta jorden ser ut?
Citera
2017-02-11, 09:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nu är jag inte så insatt i aviation, men efter en enkel titt på världskartan i min gamla skolatlas inser jag det uppenbara i att man inte passerar vare sig Indien eller Japan om man skall flyga mellan Sydney och Johannesburg.

Det beror på vilken karta man tittar på.
http://wiki.tfes.org/File:Map.png

Citat:

Aha - du är en sådan. Det finns två olika falanger som snackar om den platta jorden. Dels har vi de bibeltroende som verkligen tror att jorden är platt och dels har vi "flat earth society" som mer får anses som en humorsida.
Senast redigerad av madtop 2017-02-11 kl. 09:31.
Citera
2017-02-11, 14:12
Medlem
Citat:
Det beror på vilken karta man tittar på.
http://wiki.tfes.org/File:Map.png
Aha - du är en sådan. Det finns två olika falanger som snackar om den platta jorden. Dels har vi de bibeltroende som verkligen tror att jorden är platt och dels har vi "flat earth society" som mer får anses som en humorsida.

Det finns väl snarare tre falanger
1) Bibeltroende
2) Korantroende
3) Vedaskrift troende
På vilket sätt passar inte flat earth society in i någon av dessa. På vad sätt är dom en humor sida ? Menar du att organisationen inte själva tror på vad dom hävdar ?
Citera
2017-02-11, 14:17
Medlem
Citat:
Om inte stenen faller nedåt? Vilket annat håll skulle den falla åt? Det vore ju mot naturlagarna. Levitation är jag mycket skeptisk till.

Enligt naturlagarna faller inte stenen åt något håll utan förblir i vila om den inte påverkas av någon kraft. Nu faller den mot Jordens medelpunkt då den påverkas av en gravitationskraft.
Citera
2017-02-11, 14:53
Medlem
Citat:
Nej, någon sådan kunskap finns inte. Detta beror på människors blinda tro på auktoriteter så att människor manipuleras att tro att jorden är rund. Det handlar om en rädsla att gå mot strömmen. Folk vill/vågar inte se det uppenbara och lita på sina sinnesuttryck av rädsla att uppfattas som onormala.

Jag har absolut ingen blind tro på auktoriteter och har ingen rädsla att gå mot strömmen, framförallt inte den "ström" som du representerar. Jag både vågar se det uppenbara och tänka kring det. Slutsatsen blir att jorden är en sfär.

Hypotesen att jorden är platt leder genast till motsättningar mot verkligheten och mot mänskliga erfarenheter sedan tusen år. Den ger också upphov till en rad relevanta frågor som ingen FE-kramare har gett ett enda svar på. Under tio år i den här tråden har en låååång rad sådana frågor ställts - varsågod, välj, vraka vilka av dem du vill svara på! Själv har frågat så många gånger utan att få svar att jag tycker det räcker för nu.

Citat:
Det behövs inte, inte för dem och inte för oss heller. Gravitationen är tillräckligt stark och den verkar mot jordklotets mittpunkt.

Citat:

V g specificera vad du vill säga med detta.
Citera
2017-02-11, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
flat earth society - På vad sätt är dom en humor sida ? Menar du att organisationen inte själva tror på vad dom hävdar ?
Madtop får svara för sig själv. Jag har dock gått runt på sällskapets hemsida, läst stolligheter och även rena osanningar. Tror absolut inte att alla deras supportrar/medlemmar anser att jorden är platt.
Citera
2017-02-11, 15:28
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det finns väl snarare tre falanger
1) Bibeltroende
2) Korantroende
3) Vedaskrift troende
På vilket sätt passar inte flat earth society in i någon av dessa. På vad sätt är dom en humor sida ? Menar du att organisationen inte själva tror på vad dom hävdar ?

Ja jag anser att medlemmarna i Flat Earth Society inte själva tror att jorden är platt. Utan de sysslar med en form av humoristisk ironi. De som skriver på hemsidan är alldeles för kunniga och bildade för att tro på något så dumt som FE.

Dessutom anser de som verkligen tror på FE att TFES är en del av konspirationen:
Citat:
FE-society anses av de flesta vara skapat av nasa eller deras allierade för att få folk som tar en titt att skratta åt det hela i stället för att ta reda på mer
Citat:
Flat Earth Society anses av "riktiga" flat earthers vara kontrollerad opposition pga det felaktiga påståendet om att Jorden skulle röra sig uppåt.

(FB) Flat Earth--Jorden är platt
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Citat:
Enligt naturlagarna faller inte stenen åt något håll utan förblir i vila om den inte påverkas av någon kraft. Nu faller den mot Jordens medelpunkt då den påverkas av en gravitationskraft.
Enligt TFES så accelererar jorden med 9,8 m/s^2, det handlar mao (enlig dem) inte om gravitation.
Citera
2017-02-11, 19:45
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Den vanligaste bilden av den platta jorden har nordpolen i centrum och Antarktis som en isvall runt jorden. Hur anser du att den platta jorden ser ut?

Eftersom den styrande eliten varit mycket framgångsrika i sina försök att dölja sanningen för oss, är den även dold för mig. Världen är sannolikt betydligt större än makthavarna vill få oss att tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in