2023-08-16, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaKnullberg
jo men de gör de ju, bara senaste 3 sidorna i tråden tar upp en del, ...

Som vadå? Att PrivatPiratPrimat inte förstår att avstånd på en sfär inte kan vara samma som på en platt yta?

Jag har läst i princip varenda FE-argument och det finns inget där att hämta. Men visst, vi tar det ett varv till. Vad är enligt dig det bästa argumentet för att jorden är platt?
Citera
2023-08-16, 12:00
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Som vadå? Att PrivatPiratPrimat inte förstår att avstånd på en sfär inte kan vara samma som på en platt yta?

Jag har läst i princip varenda FE-argument och det finns inget där att hämta. Men visst, vi tar det ett varv till. Vad är enligt dig det bästa argumentet för att jorden är platt?

min första tanke blir spontant att man kan zooma längre in o se saker som horisonten borde gömt
sen säger jag inte att det ÄR platt.. jag säger bara att jag inte vet om det är platt eller glob
Citera
2023-08-16, 12:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
oj ja, ja menade inte i mitten haha utan periferin som du sa. sa fel. ja det är antarktis men jag skriver på engelska 99% av tiden o är så van vid att trycka på ordet ovanför tangentbordet som är automat order när jag börjar skriva bokstäver (swiftkey android) att det ibland blir så.

jag har hört att om man kommer för nära så kommer det stora krigsskepp som skriker ut i megafonerna att man måste vända om
minns inte var jag hört de, kanske på youtub

Du vet, bara för att man ”hör” något betyder det inte att det måste vara sant.

Vad är rimligheten att polisen mördar folk som kommer nära Antarktis, är en fråga man kan ställa sig.

En annan är hur det kan komma sig att stjärnan Sigma Octantis kan ses nästan rakt i söder hela tiden. Om nu söder är längs hela periferin hur kan det komma sig?
Citera
2023-08-16, 12:06
Medlem
Citat:
min första tanke blir spontant att man kan zooma längre in o se saker som horisonten borde gömt

Förklaras med refraktion, felaktiga antaganden och inkompetens.

Det finns inte en enda vetenskaplig artikel som påvisar att man kan se längre än man borde. Det enda som finns är skakiga videos på YT där lekmän påstår olika saker utan att presentera fakta. Samtidigt finns det massor med observationer där objekt är delvis dolda under horisonten och oavsett hur mycket du zoomar så kan du aldrig få syn på den nedre delarna.
Citera
2023-08-16, 12:09
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Förklaras med refraktion, felaktiga antaganden och inkompetens.

Det finns inte en enda vetenskaplig artikel som påvisar att man kan se längre än man borde. Det enda som finns är skakiga videos på YT där lekmän påstår olika saker utan att presentera fakta. Samtidigt finns det massor med observationer där objekt är delvis dolda under horisonten och oavsett hur mycket du zoomar så kan du aldrig få syn på den nedre delarna.

ja men du tror vetenskapen blint utan att veta testmetoder o dylikt
bara för du hört det betyder inte att det är sant, folk ljuger
det är ju knappast bättre än folk som tror plattjordare? e ju samma argument fast på andra hållet

ja men dessa obeservationer kanske inte gjorts me tillräckligt bra kameror
Senast redigerad av GretaKnullberg 2023-08-16 kl. 12:11.
Citera
2023-08-16, 12:10
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du vet, bara för att man ”hör” något betyder det inte att det måste vara sant.

Vad är rimligheten att polisen mördar folk som kommer nära Antarktis, är en fråga man kan ställa sig.

En annan är hur det kan komma sig att stjärnan Sigma Octantis kan ses nästan rakt i söder hela tiden. Om nu söder är längs hela periferin hur kan det komma sig?

för att kommer man tillräckligt nära får man reda på sanningen

vem säger att den stjärnan en finns och vad den heter? jag vet inget om den stjärnan så kan inte uttala mig om det
Citera
2023-08-16, 12:20
Medlem
Citat:
ja men du tror vetenskapen blint utan att veta testmetoder o dylik ...

Du förstår inte ens vad vetskap är så det känns ganska meningslöst att diskutera det med dig.

Vetenskap är en metod, det är inte några människor som sitter och hittar på saker utan att granskas.

Citat:

Jo det har det.
Citera
2023-08-16, 12:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
för att kommer man tillräckligt nära får man reda på sanningen

vem säger att den stjärnan en finns och vad den heter? jag vet inget om den stjärnan så kan inte uttala mig om det

Tja, alla som befinner sig - eller har varit på södra halvklotet och velat se stjärnan har ju kunnat bekräfta det på egen hand. Några miljarder individer således. Att den heter något är relativt oviktigt, stjärnan fanns där långt innan den fick ett namn, och kommer finnas efter den saknar namn.

Jämför med vad ditt youtubeklipp påstår är stjärnans existens betydligt mer säkerställd.

Jag har själv sett Sigma Octantis när jag varit på södra halvklotet. Och den kunde bara ses på en enda plats, rakt i söder. Det verkade som söder bara var åt ett enda håll - när man var där. Men du har alltså youtubefilmer som du tror mer på?
Citera
2023-08-16, 12:26
Medlem
Citat:

Det finns en väldigt stark korrelation mellan att vara dåligt påläst och tro att jorden är platt. På samma sätt som det finns en direkt koppling mellan att ju mer påläst du är desto dummare framstår platt jord.

Inte för att vara taskig men den typiska plattisen är både korkad, obildad och väldigt dåligt påläst. Hur i helvete kan man få för sig att tro att jorden är platt när man inte ens orkar ta till sig ett så solklart bevis som Sigma Octantis?
Citera
2023-08-16, 12:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
ja men du tror vetenskapen blint utan att veta testmetoder o dylikt
bara för du hört det betyder inte att det är sant, folk ljuger
det är ju knappast bättre än folk som tror plattjordare? e ju samma argument fast på andra hållet

Finns massor med saker du själv kan observera som visar att jorden iaf inte är platt.

Varför kan du se längre bort över havet om du går upp i ett fyrtorn t ex?

Hur kan det vara natt på ett ställe på jorden men dag på ett annat?
Citera
2023-08-16, 12:30
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Tja, alla som befinner sig - eller har varit på södra halvklotet och velat se stjärnan har ju kunnat bekräfta det på egen hand. Några miljarder individer således. Att den heter något är relativt oviktigt, stjärnan fanns där långt innan den fick ett namn, och kommer finnas efter den saknar namn.

Jämför med vad ditt youtubeklipp påstår är stjärnans existens betydligt mer säkerställd.

Jag har själv sett Sigma Octantis när jag varit på södra halvklotet. Och den kunde bara ses på en enda plats, rakt i söder. Det verkade som söder bara var åt ett enda håll - när man var där. Men du har alltså youtubefilmer som du tror mer på?

nä jag har aldrig hört talas om den stjärnan därför har jag inget att säga om den
Citera
2023-08-16, 12:31
Medlem
GretaKnullbergs avatar
Citat:
Finns massor med saker du själv kan observera som visar att jorden iaf inte är platt.

Varför kan du se längre bort över havet om du går upp i ett fyrtorn t ex?

Hur kan det vara natt på ett ställe på jorden men dag på ett annat?

för att ju högre upp man är destu längre bort kan man se.

det är uppenbart natt och dag på 2 sidor av jorden samtidigt. detta vet vi ju , både plattjordare som globjordare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in