2016-04-20, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Inte på rak arm. Kanske kan jag leta fram något, men i vilket syfte? Bibeln är ingen vetenskaplig auktoritet på detta område. Jag ville bara poängtera att kristna (och muslimer) inte har något problem med en sfärisk jord. Vad som står i bibeln är av mindre betydelse. Det finns ju inga bokstavstroende kristna ändå. Inte ens de ortodoxa är helt bokstavstroende. Jag har läst Genesis, Exodus och Leviticus. Ingen praktiserar det idag. Påven har ju t.o.m ställt sig bakom evolutionen och Big Bang. Det är inte särskilt kontroversiellt.

Även om det inte står i vare sig bibeln, koranen, mahabharata etc om planeter har vi fortfarande belägg för att de finns. Hade Venus och Mars varit stjärnor så hade vi inte funnits.

Det finns alltid en möjlighet. Å ena sidan har man denna möjlighet, å andra sidan har man överväldigande bevis för att jorden är rund. För min del var det aldrig svårt att välja sida i det här fallet.

Frågade om exempel från dig eftersom att du ansåg att mina exempel som stödjer den platta stillastående Jorden inte var relevanta. Vi behöver inte uppehålla oss längre vid Bibeln, men hittar du senare några exempel på bibelverser som ger stöd åt den sfäriska Jorden så får du gärna dela med dig.

Att påven ställer sig bakom big bang och evolutionen tycker jag bara stärker misstankarna om att båda dessa teorier är lögner.

"Hade Venus och Mars varit stjärnor så hade vi inte funnits."

Varför inte?
Citera
2016-04-20, 20:51
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalotus
Det har varit en lång process som har pågått i flera år för mig. Det hela började med att jag fick en stark intuitiv känsla, kanske runt 2010 eller däromkring, som sa mig att Jorden inte alls snurrar.
Finns det verkligen ingen tråd i drog eller psykologi-forumen där du kan diskutera dina uppenbarelser?

Bara för att någon knarkar och tror att bebisen är en kall pizza som behöver värmas i ugnen så betyder det inte att personen har rätt, varken om formen på bebisen eller lämpligheten att placera den i ugnen.

Om du hade fått känslan av att jorden var rosa, hade du envisats med att jorden var både platt och rosa då?
Citera
2016-04-20, 21:37
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
"Nej det finns det inte."

Om vi säger så här då: Kan du ge exempel på någon eller några bibelverser som säger att Jorden är en snurrande sfär? Jag tror inte ens att ordet planet förekommer i Bibeln överhuvudtaget, men jag är inte helt säker. Om det är sant att ordet planet inte finns i Bibeln så kan det bero på att Jorden inte är en planet, utan en unik skapelse och att de andra "planeterna" är nånting annat (vandrande stjärnor). Min gissning är att det finns helt enkelt inga planeter på det sättet som astronomerna och NASA beskriver dem.

Jag håller dock med dig när du säger att andligheten som sådan inte dör om Jorden skulle vara en rund sfär. Andligheten bär vi ju på inom oss, inom hela vårt väsen.

"Många av de äldre befolkningarna ägnade sig också åt häxjakt, kannibalism, gravskändning osv. Man åt lik och offrade flickor till gudar. Det är blott argumentum ad antiquitatem."

Jo, så kan det nog ha varit, men mycket barbarism, häxjakt och liknande beteenden förekommer även i dagens samhälle. Det sägs ju t o m att vissa högt upp i makteliten ägnar sig åt barnoffer och liknande på sina hemliga träffar. Det är ju förstås bara rykten och går inte att verifiera helt säkert.

Jäklar. Du är lika rabiat som Islamisterna nu. Som påstår att embryologin var helig kunskap given i Koranen. Ska du hävda att Bibeln besitter vetenskaplig sanning större än dagens VETENSKAP den som du väljer att använda men förvränga till ditt ändamål.

Du får ju göra ett val här. Är det så att du tror jorden är platt för du är kristen och det säger dig genom tron. Eller är du övertygad pga av vetenskapliga argument?
Citera
2016-04-20, 23:17
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Frågade om exempel från dig eftersom att du ansåg att mina exempel som stödjer den platta stillastående Jorden inte var relevanta.

Jo precis. Bibelverser som säger att jorden är rund är inte heller relevanta. Varken du eller jag kan åberopa bibeln som en vetenskaplig auktoritet.

Citat:
Att påven ställer sig bakom big bang och evolutionen tycker jag bara stärker misstankarna om att båda dessa teorier är lögner.

Oavsett så har det inte skadat kristendomen. Att jorden är rund har inte skadat världsreligionerna, därför är det än mindre troligt att det skulle finnas en konspiration som skulle ljuga om jordens form i syfte att erodera folks andlighet. Det går alldeles utmärkt med sex, drugs 'n rock 'n roll så att säga.

Citat:
"Hade Venus och Mars varit stjärnor så hade vi inte funnits."

Varför inte?

Två stjärnor närmare oss än solen. Vi hade bokstavligt talat badat i eld och svavel.

Den minsta stjärnan som upptäckts är en röd dvärg med en diameter på 167 000 km. Dess diameter är fortfarande ca 20 000 km längre än Jupiters. Jupiter ligger på ett avstånd av ca 628,730,000 km från Jorden. Venus och Mars ligger på ett avstånd av ca 41,400,000- resp. 78,340,000 km från Jorden. Avsevärt kortare med andra ord. Med den minsta stjärnans mått mätt skulle både Venus och Mars fortfarande vara större än Jupiter. Venus och Mars skulle också inte bara reflektera ljus som Jupiter gör, utan lysa själva. Jupiter kan ses genom ett tillräckligt bra amatörteleskop. Tro mig, hade dessa varit stjärnor så hade vi inte behövt några teleskop för att märka det.

EDIT: Det ska också nämnas att den minst massiva stjärnan som hittats är 79 ggr mer massiv än Jupiter. Min okvalificerade gissning (kan någon göra matematiken?) är att om inte stjärnorna Venus och Mars skulle slunga ut oss i rymden så skulle de slita oss i stycken.
Senast redigerad av EddieCabot 2016-04-20 kl. 23:27.
Citera
2016-04-20, 23:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nix inte nödvändigtvis, endast de i den absoluta toppen håller det hemligt. Alla andra agerar utifrån god tro och/eller har blivit indoktrinerade med en felaktig lära som de för vidare.

Men det här har vi pratat om minst sjuttioelva gånger - varför väljer du att inte lyssna?

Det handlar inte om "god tro". Jag vet - mycket bättre än dina frimurare - att jorden är rund. Det är jag och andra vanliga människor som talat om för "makteliten" hur jorden ser ut.
Citera
2016-04-21, 09:43
Medlem
Citat:
Många av de äldre befolkningarna beskriver Jorden som ett slutet system med en platt jord och med en himmel som är uppspänd som en baldakin/ett tält/en kupol över oss där solen, månen och stjärnorna befinner sig. Här är några exempel:

HEBREISK ILLUSTRATION

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=9cUDfzvpQ0iPGM%3A

MAYAN COSMOS

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=Xm7_wch0_YaVXM%3A

PRE-COPERNICAN ANCIENT COSMOLOGY

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=tFtxrIr9jRTDHM%3A

EGYPTIEN

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=ancient+dipictions+of+t he+earth+flat+hebrew&imgrc=Pr9q9ANYzseY1M%3A

INCA COSMOS

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=flat+earth+inca&imgrc=H geLawRBy5RbuM%3A

THE ANCIENT CELTS

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=130 1&bih=641&q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&o q=ancient+dipictions+of+the+earth+flat&gs_l=img.3. ..1327.15476.0.16237.36.10.0.26.2.0.232.1338.2j7j1 .10.0....0...1ac.1.64.img..0.11.1273.X0 UGvzPz0eQ#hl=sv&tbm=isch&q=flat+earth+inca&imgrc=f domqgOnVBUNwM%3A

Ett tillägg till detta:

Frimurarna vet säkert att Jorden är platt. Detta är en frimurarbild:

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=136 6&bih=673&q=freemason+checkered+floor&oq=freemason +checkered+floor&gs_l=img.3...1950.10853.0.11494.2 5.7.0.18.18.0.210.970.1j5j1.7.0....0...1ac.1.64.im g..0.10.1033.DITA 1m4ptc4#imgrc=B4pm9028GpY3VM%3A

Illustrationen liknar de illustrationer av världen som de äldre civilisationerna hade. Man ser en himlakupol ovanför det schackrutiga golvet. Det svarta och vita golvet representerar den platta Jorden och den dualitet som existerar här med gott och ont, ljus och mörker etc. Man ser solen, månen och stjärnorna på himlakupolen, men inga planeter. Man ser också ett allseende öga högst upp vilket troligtvis representerar Skaparen/Gud. Frimurarna har också en kompass med i deras symbolik; en kompass används för att rita en cirkel på en plan yta, inte för att forma en sfär.
Citera
2016-04-21, 09:52
Medlem
Citat:
Två stjärnor närmare oss än solen. Vi hade bokstavligt talat badat i eld och svavel.

Den minsta stjärnan som upptäckts är en röd dvärg med en diameter på 167 000 km. Dess diameter är fortfarande ca 20 000 km längre än Jupiters. Jupiter ligger på ett avstånd av ca 628,730,000 km från Jorden. Venus och Mars ligger på ett avstånd av ca 41,400,000- resp. 78,340,000 km från Jorden. Avsevärt kortare med andra ord. Med den minsta stjärnans mått mätt skulle både Venus och Mars fortfarande vara större än Jupiter. Venus och Mars skulle också inte bara reflektera ljus som Jupiter gör, utan lysa själva. Jupiter kan ses genom ett tillräckligt bra amatörteleskop. Tro mig, hade dessa varit stjärnor så hade vi inte behövt några teleskop för att märka det.

EDIT: Det ska också nämnas att den minst massiva stjärnan som hittats är 79 ggr mer massiv än Jupiter. Min okvalificerade gissning (kan någon göra matematiken?) är att om inte stjärnorna Venus och Mars skulle slunga ut oss i rymden så skulle de slita oss i stycken.

Jo, förstår då hur du menar enligt den modellen av universum som du förespråkar, för om stjärnorna är så oändligt mycket större än Jorden så ser jag logiken i ditt resonemang.

Enligt den platta-jorden-modellen så är stjärnorna däremot mycket mindre än själva Jorden och inte solar i sina egna solsystem på ett oändligt avstånd ifrån Jorden, så den problematiken uppstår inte då.
Citera
2016-04-21, 09:58
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ett tillägg till detta:

Frimurarna vet säkert att Jorden är platt. Detta är en frimurarbild:

https://www.google.se/search?hl=sv&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=136 6&bih=673&q=freemason+checkered+floor&oq=freemason +checkered+floor&gs_l=img.3...1950.10853.0.11494.2 5.7.0.18.18.0.210.970.1j5j1.7.0....0...1ac.1.64.im g..0.10.1033.DITA 1m4ptc4#imgrc=B4pm9028GpY3VM%3A

Illustrationen liknar de illustrationer av världen som de äldre civilisationerna hade. Man ser en himlakupol ovanför det schackrutiga golvet. Det svarta och vita golvet representerar den platta Jorden och den dualitet som existerar här med gott och ont, ljus och mörker etc. Man ser solen, månen och stjärnorna på himlakupolen, men inga planeter. Man ser också ett allseende öga högst upp vilket troligtvis representerar Skaparen/Gud. Frimurarna har också en kompass med i deras symbolik; en kompass används för att rita en cirkel på en plan yta, inte för att forma en sfär.

Förstår att det är svårt att skaffa sig kunskap om vår och andra planeters form då man inte kan hålla isär att en kompass är för att ta ut riktning med utgångspunkt mot norr och passare kan användas till att skapa cirklar!

En fråga jag fortfarande inte fått något svar på är varför jorden är platt men inte resten av. de himlakroppar vi kan observera???
Citera
2016-04-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Förstår att det är svårt att skaffa sig kunskap om vår och andra planeters form då man inte kan hålla isär att en kompass är för att ta ut riktning med utgångspunkt mot norr och passare kan användas till att skapa cirklar!

En fråga jag fortfarande inte fått något svar på är varför jorden är platt men inte resten av. de himlakroppar vi kan observera???

Du har så klart helt rätt. Översätter man ordet passare till engelska så heter det compass. "The Square and compass" brukar man ju tala om. Nu gjorde jag misstaget att använda det engelska ordet i försvenskad form. Det jag menade var förstås att de har en passare med i deras symbolik som ju används för att rita en cirkel på en plan yta, så argumentet blir detsamma trots min felöversättning.

Din andra fråga har redan besvarats ett flertal gånger i tråden.
Citera
2016-04-21, 10:12
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Du har så klart helt rätt. Översätter man ordet passare till engelska så heter det compass. "The Square and compass" brukar man ju tala om. Nu gjorde jag misstaget att använda det engelska ordet i försvenskad form. Det jag menade var förstås att de har en passare med i deras symbolik som ju används för att rita en cirkel på en plan yta, så argumentet blir detsamma trots min felöversättning.

Din andra fråga har redan besvarats ett flertal gånger i tråden.

öh och relevansen med passare är vaddå?? Den används för cirklar mm på tvådimensionell papper vilket inte säger ett skit om vår planet!

Nej den har inte besvarats med mer än svammel om att personerna inte vet att andra himmlakroppar är sfäriska, så ge oss en lysande förklaring, även om jag tvivlar detta kommer ske!
Citera
2016-04-21, 11:19
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Enligt den platta-jorden-modellen så är stjärnorna däremot mycket mindre än själva Jorden och inte solar i sina egna solsystem på ett oändligt avstånd ifrån Jorden, så den problematiken uppstår inte då.

Jo, det är ju därför FE-are har hittat på den. Det är bara efterhandskonstruktioner man gör för att försöka gå runt bristerna i sin egen modell. Det finns fortfarande inga bevis. Att stjärnor (med undantag för typ neutronstjärnor och vita dvärgar - som inte är stjärnor "egentligen") skulle vara mindre än jorden är bara det ett sensationellt påstående. Det måste bevisas.
Citera
2016-04-21, 11:31
Medlem
Citat:
Jo, det är ju därför FE-are har hittat på den. Det är bara efterhandskonstruktioner man gör för att försöka gå runt bristerna i sin egen modell. Det finns fortfarande inga bevis. Att stjärnor (med undantag för typ neutronstjärnor och vita dvärgar - som inte är stjärnor "egentligen") skulle vara mindre än jorden är bara det ett sensationellt påstående. Det måste bevisas.

Helt ok. Våra världsbilder skiljer sig åt. Bilder och filmer som visar en platt horisont som alltid stiger upp i ögonhöjd skulle man trots allt kunna kalla för en slags bevis för en platt jord. Men man får göra sin egen bedömning av vad det är som man ser och hur man väljer att tolka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in