Citat:
Inte på rak arm. Kanske kan jag leta fram något, men i vilket syfte? Bibeln är ingen vetenskaplig auktoritet på detta område. Jag ville bara poängtera att kristna (och muslimer) inte har något problem med en sfärisk jord. Vad som står i bibeln är av mindre betydelse. Det finns ju inga bokstavstroende kristna ändå. Inte ens de ortodoxa är helt bokstavstroende. Jag har läst Genesis, Exodus och Leviticus. Ingen praktiserar det idag. Påven har ju t.o.m ställt sig bakom evolutionen och Big Bang. Det är inte särskilt kontroversiellt.
Även om det inte står i vare sig bibeln, koranen, mahabharata etc om planeter har vi fortfarande belägg för att de finns. Hade Venus och Mars varit stjärnor så hade vi inte funnits.
Det finns alltid en möjlighet. Å ena sidan har man denna möjlighet, å andra sidan har man överväldigande bevis för att jorden är rund. För min del var det aldrig svårt att välja sida i det här fallet.
Även om det inte står i vare sig bibeln, koranen, mahabharata etc om planeter har vi fortfarande belägg för att de finns. Hade Venus och Mars varit stjärnor så hade vi inte funnits.
Det finns alltid en möjlighet. Å ena sidan har man denna möjlighet, å andra sidan har man överväldigande bevis för att jorden är rund. För min del var det aldrig svårt att välja sida i det här fallet.
Frågade om exempel från dig eftersom att du ansåg att mina exempel som stödjer den platta stillastående Jorden inte var relevanta. Vi behöver inte uppehålla oss längre vid Bibeln, men hittar du senare några exempel på bibelverser som ger stöd åt den sfäriska Jorden så får du gärna dela med dig.
Att påven ställer sig bakom big bang och evolutionen tycker jag bara stärker misstankarna om att båda dessa teorier är lögner.
"Hade Venus och Mars varit stjärnor så hade vi inte funnits."
Varför inte?