2019-11-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Parallella ljusstrålar eller inte. Det är där skon klämmer för mig.
Vad menar du med parallella ljusstrålar?
Solen är EN ljuskälla, inte flera.
Här finns lite fakta om varför solens vinklar inte fungerar om jorden var platt. Se gärna hela serien då den är mycket informativ.
https://youtu.be/EJ0EKJWyl_g
Citera
2019-11-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vad menar du med parallella ljusstrålar?
Solen är EN ljuskälla, inte flera.
Här finns lite fakta om varför solens vinklar inte fungerar om jorden var platt. Se gärna hela serien då den är mycket informativ.
https://youtu.be/EJ0EKJWyl_g

Precis, en ljuskälla. Faller ljuset som träffar stolparna parallellt dvs från en ljuskälla många gånger större än jorden och långt bort, eller utgår de från en ljuskälla som befinner sig nära oss? Tänk typ "God Rays".

Är väl en ganska enkel fundering att förstå sig på?
Citera
2019-11-08, 19:24
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Du förstår inte frågan! Enligt den officiella doktrinen så krävs 1 miljon jordglob för att fylla solens volym. Varför har solen samma storlek som månen om solljuset är parallellt.
För att solen befinner sig så långt bort att den ser ut att vara lika stor som månen (vilket är en ren slump). Med det enorma avståndet blir ljuset parallellt (inom 0,5 grader om man ska vara petnoga).
Citera
2019-11-08, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
För att solen befinner sig så långt bort att den ser ut att vara lika stor som månen (vilket är en ren slump). Med det enorma avståndet blir ljuset parallellt (inom 0,5 grader om man ska vara petnoga).

Vad säger dig att din tes är korrekt och inte den som säger att de är lika stora? Det här med slumpen känns... Långsökt.
Citera
2019-11-08, 19:52
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Experimentet har för mig ingenting med någon matte att göra, det har med ljusets vinkel från sol till jord att göra. Faller det parallellt så håller jag med om att det bevisar jordens runda form.

Men, faller det verkligen parallellt? Eller är det ett antagande baserat på solens påstådda storlek och avstånd från jorden?

Förstår inte problemet folk har med att ifrågasätta något som verkar grundas i osäkerhet. Mycket märkligt.

Citat:
Finns ett experiment med betydligt fler än tre punkter. Sly Sparkane har samlat in data och skapat en visuell representation av all data. https://www.youtube.com/watch?v=V03eF0bcYno&t=24s

Att solens ljus är parallellt kan enkelt visas på annat sätt, t.ex. med ett förstoringsglas.

Citat:
Baserat på att man använder sig av ett experiment med två punkter istället för tre, så vill jag påstå att så visst är fallet. Men vi kan väl bara vara oense i den frågan.

Citat:
Parallella ljusstrålar eller inte. Det är där skon klämmer för mig.

Citat:
Orkar inte. Finns gott om annat folk som gjort det dock, förlitar mig på deras ork. 👍

Varför låter ni Dendummasillen dribbla med er? RostigHink ger exakt det Dendimmasillen efterfrågar men skiter fullständigt att besvara inlägget.

Sluta att låta plattskallarna gång på gång dribbla bort er.

Till Dendummasillen: Du efterfråga mätningar på mer än 2 platsen. Här fick du ett 10-tal platser som bevisar det omöjliga med en platt jord. Samt bevisar en klotformad jord. Ska du kanske komma med någon reaktion?
Citera
2019-11-08, 20:00
Medlem
Citat:
Precis, en ljuskälla. Faller ljuset som träffar stolparna parallellt dvs från en ljuskälla många gånger större än jorden och långt bort, eller utgår de från en ljuskälla som befinner sig nära oss? Tänk typ "God Rays".

Är väl en ganska enkel fundering att förstå sig på?
Såg du filmen? Tog du till dig faktan?
Citera
2019-11-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Varför låter ni Dendummasillen dribbla med er? RostigHink ger exakt det Dendimmasillen efterfrågar men skiter fullständigt att besvara inlägget.

Sluta att låta plattskallarna gång på gång dribbla bort er.

Till Dendummasillen: Du efterfråga mätningar på mer än 2 platsen. Här fick du ett 10-tal platser som bevisar det omöjliga med en platt jord. Samt bevisar en klotformad jord. Ska du kanske komma med någon reaktion?

Du länkar en video som utgår från att jag skulle ha en bestämd siffra på hur långt bort solen befinner sig. Den utgår också från att jag har en FE-karta som jag anser vara korrekt.

Inget av dessa två antaganden stämmer.

Förlåt men din video är meningslös.
Citera
2019-11-08, 20:17
Medlem
Citat:
Har du nu hittat svaret på Kosherpedia? Så ljuset är inte parallellt, om jag nu har tolkat dig rätt.
Vad är det som fokuserar solljuset, så att solen visuellt får samma storlek som månen?
Citera
2019-11-08, 20:24
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Förstår inte vad du menar med vinklarna, kan du förklara? Förutsatt att vi ej vet solens avstånd/storlek, alltså.

Ta en referensvinkel mot tex Polaris och rör dig söderut och gör nya vinkelmätningar varje 50-100 mil eller nåt sånt. Antar att det är nåt i den stilen.
Citera
2019-11-08, 20:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vad säger dig att din tes är korrekt och inte den som säger att de är lika stora? Det här med slumpen känns... Långsökt.

Du vet vad vi säger om känsloargument?
Citera
2019-11-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du vet vad vi säger om känsloargument?

Förlåt, era trobaserade argument passar mig inte. Det känns långsökt, så är det bara. 😚
Citera
2019-11-08, 20:33
Medlem
Citat:
Förlåt, era trobaserade argument passar mig inte. Det känns långsökt, så är det bara. 😚
Det handlar inte om tro när det gäller att mäta sig fram till faktan att jorden är rund, det gör det däremot gällande platt jord.
Sett filmen än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in