Citat:
Men jag vet att du har fel, och jag har varit där du är. Jag undrar varför du inte vill se lögnerna. Det blir ju ett moment 22 här, jag ser lögner och du ser sanning. Jag förstår vad du säger om seglats kring Antarktis och du har en poäng, men jag har också en poäng när midnattssol på samma plats fejkas.
Jag tror inte att du har varit där jag är eftersom jag har läst teknisk fysik och är yrkesverksam civilingenjör. Jag menar inte att medvetet missförstå din poäng utan vi är helt enkelt väldigt olika. Varje gång jag ställs inför ett frågetecken gällande världen omkring mig så söker jag efter en förklaring som följer vetenskapliga principer. Om jag inte förstår förklaringen så utbildar jag mig själv tills jag kan förstå den eller samtalar med personer som gör det. Hur menar du att midnattssol på samma plats fejkas? Jag skulle råda dig att besöka Nordkapp i Juni - midnattssol är den främsta anledningen till insomnia hos säsongsarbetare eller de som fågelskådar under längre perioder.
Citat:
Men ditt svar kan ju tolkas som "eftersom jag har en teori så måste du hålla dig till den annars kan du slänga din mobil i sjön". Argumentet att jag måste ha en fullständig modell innan jag kan misstro den runda modellen är olustig, den är utformad så att jag ska vara tyst. Jag fick nyss i denna tråd en lista på saker jag måste ha svar på och innan dess ska jag hålla käften. Varför måste jag ha alla svaren innan jag kan kritisera den runda modellen?
Ah, jag förstår vad du menar. Det är inte det jag säger. Däremot är det så att vetenskapliga modeller hänger ihop då det finns ett mycket intrikat samspel mellan discipliner och områden. Nanoteknik som bygger på fasta tillståndets fysik och kvantmekanik vilket sedan bygger vidare till fysikalisk elektronik vilket lägger grunden för avancerad transistor-fysik. Om teoretiska ramverket för någon av dessa modeller ska kastas i papperskorgen krackelerar hela systemet. Många har ingen aning om att deras smartphones inte skulle fungera om kvantfysik bara var trams men går runt med den villfarelsen likförbannat. En av de största misslyckanden hos etablerade vetenskapsmän genom tiderna var då de envist ville erhålla en praktisk intuition kring kvantfysik. Detta har gjort att disciplinen fortfarande dras med allmänna uppfattningen att det bara är någon slags märklig magi som vi inte förstår oss på.
Ovan är bara ett av miljoner exempel på fungerande, kraftfulla modeller med hög förutsägbarhet som fungerar i praktiken. Du måste absolut inte ha en fullständig modell men det blir inget annat än mental gymnastik om du inte har ett bättre alternativ. Det är hela poängen med vetenskap. Absolut finns det gamla gubbar som är konservativa och inte vill acceptera en ny modell bara för att men det är inte vetenskap. Det är gamla konservativa gubbar. Om du ska bevisa en negativ tes, alltså att globmodellen är falsk, har du ett livsverk framför dig och inte ens då har du skrapat på ytan av allt du måste falsifiera. Det är en av anledningarna till att den här tråden har fortsatt i 1400 sidor utan att komma någonstans.
Citat:
Fenomenet svarta hål handlar inte om hålen i sig, det handlar om att detta är spekulation. Det är lika mycket spekulation som domen på den platta jorden. Det ni globjordare inte ser är att alla dessa teorier om svarta hål, svart materia, avstånd till himlakroppar och annat har en gemensam nämnare. Det går aldrig verifiera, det är för långt bort, för stort, för litet, för långt fram i tiden. Inget av det här kommer någonsin att bevisas. Varför är det oärligt att påpeka det?
Hur vet du att det är spekulation? Hur vet du att det är lika mycket spekulation som domen? Påstår du dig vara på samma nivå som Stephen Hawking var? Du bör öva på lite ödmjukhet inför mycket intelligenta personer som dedikerar hela sina liv till att studera mycket komplexa saker. Det du skrev tar oss till nyckeln i frågeställningen; varför inte respektera den vetenskapliga metoden som har lyft mänskligheten ut ur medeltiden och exponentiellt ökat vår förmåga att leva bra liv? Jag misstänker nämligen att du respekterar vetenskapen när en läkare hjälper dig med en sjukdom, varför inte respektera en fysiker som berättar för dig hur världen fungerar? Vad är skillnaden? I mina ögon finns ingen skillnad.
Förövrigt går det absolut att verifiera avstånd till himlakroppar Varför påstår du att det inte går? Det är skillnad på vad astronomer kan göra och vad du kan göra. Eller vad menar du att verifiera betyder?
För att återgå till plattjord; jag har sett många artiklar som försöker jämlika den förhållandevis stora ökningen av plattjordare i Storbrittanien under våren/sommaren med resultatet i Brexit-omröstningen. Att det skulle vara något slags bevis på att det som förr var förnuftets metropol nu blivit en dumskallarnas hemvist. Jag tror att den stora konspirationen måste ha möjlighet att styra både journalister och tidningar, är dylik rapportering ett tecken på rädsla för att sanningen sprider sig?
Senast redigerad av Jinxes 2018-09-21 kl. 02:06.
Senast redigerad av Jinxes 2018-09-21 kl. 02:06.