2018-09-02, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du är mer än dum.

Gravitation är inte "massa i jorden". Gravitation är att massor attraherar varandra.

Och tråden innehåller ungefär 999 olika länkar runt detta. Allt från teoretiska förklaringar till faktiska experiment.
Ja, det innehåller indikationer, inget som bevisar gravitationen.
Så sluta upp med detta mantra "gravitationen är bevisat" för det är falskt.

Dessutom när jag säger neråt kraft så menar jag inte gravitationen, så sluta upprepa att gravitationen är nedåt kraften också är du snäll. Tack så mycket madtop.
Citera
2018-09-02, 00:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag håller med dig så långt att jag har en vikt och att den faller mot jordytan, eller att vikter attraherar varandra. Så långt håller jag med dig. Men att detta förfarande exempelvis skulle innebära att jorden är rund eller att universum består av roterande bollar betvivlar jag. Att någonting faller nedåt bevisar enbart att det faller nedåt, inget annat.

Härligt, du accepterar att det finns en nedåtriktad kraft som beror på att massor attraherar varandra. Bra. Och tillsvidare kan vi skita i om dess namn är nedkraften, massakraften eller gravitation.

Exakt vad detta innebär har du inte riktigt förstått. Men tro mig, med lite funderingar så kommer nog poleten att trilla ned.
Citera
2018-09-02, 00:09
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag håller med dig så långt att jag har en vikt och att den faller mot jordytan, eller att vikter attraherar varandra. Så långt håller jag med dig. Men att detta förfarande exempelvis skulle innebära att jorden är rund eller att universum består av roterande bollar betvivlar jag. Att någonting faller nedåt bevisar enbart att det faller nedåt, inget annat.

Det är väl ändå uppenbart att någon kraft påverkar objektet som faller, som får det att röra sig vertikalt?

Vad vill du kalla den kraften?
Citera
2018-09-02, 00:11
Medlem
Citat:
Härligt, du accepterar att det finns en nedåtriktad kraft som beror på att massor attraherar varandra. Bra. Och tillsvidare kan vi skita i om dess namn är nedkraften, massakraften eller gravitation.

Exakt vad detta innebär har du inte riktigt förstått. Men tro mig, med lite funderingar så kommer nog poleten att trilla ned.
Det är ett elektromagnet fält av något slag som gör det tror jag.
Men du verkar inte vilja ta in att elektriciteten aktiveras av objekt t.ex, du verkar tro att det är aktivt hela tiden vilket är fel.

Tycker detta känns mer logiskt än gravitationen.
Citera
2018-09-02, 00:13
Medlem
Citat:

Absolut. Saker faller mot marken.
Citera
2018-09-02, 00:13
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Så sluta upp med detta mantra "gravitationen är bevisat" för det är falskt.
.

Ja ja, saker faller ned och massor attraherar varandra oavsett vad du anser bevisat.

QUOTE=Kungadolf|65121712]
Dessutom när jag säger neråt kraft så menar jag inte gravitationen, så sluta upprepa att gravitationen är nedåt kraften också är du snäll. Tack så mycket madtop.[/quote]

Vad vill du kalla "neråt kraften"? Och hur anser du att den funkar?
Citera
2018-09-02, 00:14
Medlem
Citat:
Ja ja, saker faller ned och massor attraherar varandra oavsett vad du anser bevisat.

QUOTE=Kungadolf|65121712]
Dessutom när jag säger neråt kraft så menar jag inte gravitationen, så sluta upprepa att gravitationen är nedåt kraften också är du snäll. Tack så mycket madtop.

Vad vill du kalla "neråt kraften"? Och hur anser du att den funkar?[/quote]
elektromagnet fält
Citera
2018-09-02, 00:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
En kraft som verkar genom att att vikter attraherar varandra på en platt jord skulle bara vara riktad rakt ner i mitten av skivan men bli mer och mer snedriktad desto längre ut på skivan man kommer eftersom masscentrum då inte ligger rakt under dig. Alltså fungerar det inte på en platt jord. Den som befann sig Australien, långt från centrum skulle uppleva att hela jorden lutade då tyngdkraften skulle vara riktad snett där och vi vet att så inte är fallet utan saker faller rakt ner på marken oavsett om du står i Stockholm eller i Sydney.
Citera
2018-09-02, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är väl ändå uppenbart att någon kraft påverkar objektet som faller, som får det att röra sig vertikalt?

Vad vill du kalla den kraften?
Det spelar väl ingen roll vad vi kallar kraften. Huvudsaken är att den gör vad vi påstår. Om ett objekt faller betyder det att gravitationen existerar? Nej det betyder att objektet faller, det är allt. Det är inget bevis för gravitation.
Citera
2018-09-02, 00:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det spelar väl ingen roll vad vi kallar kraften. Huvudsaken är att den gör vad vi påstår. Om ett objekt faller betyder det att gravitationen existerar? Nej det betyder att objektet faller, det är allt. Det är inget bevis för gravitation.

Men något påverkar ju objektet att börja färdas mot golvet. Något osynligt drar objektet rakt nedåt.
Citera
2018-09-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
En kraft som verkar genom att att vikter attraherar varandra på en platt jord skulle bara vara riktad rakt ner i mitten av skivan men bli mer och mer snedriktad desto längre ut på skivan man kommer eftersom masscentrum då inte ligger rakt under dig. Alltså fungerar det inte på en platt jord. Den som befann sig Australien, långt från centrum skulle uppleva att hela jorden lutade då tyngdkraften skulle vara riktad snett där och vi vet att så inte är fallet utan saker faller rakt ner på marken oavsett om du står i Stockholm eller i Sydney.
Problemet för din teori är att ni inte kan bevisa detta förfarande. Du säger att jorden existerar i expanderande vakuum, men kan inget förklara hur. Så om något faller rakt ner bevisar det faktiskt ingenting för mig. Min avsikt är inte att vara en skitstövel.
Citera
2018-09-02, 00:36
Medlem
Om man utgår från att sfärisk trigonometri fungerar, och köper att det framgångsrikt har använts för navigation i hundratals år:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Navigational_triangle

Om man dessutom studerar funktionen hos en gyrokompass vilket finns pedagogiskt beskrivet här:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gyrocompass

Då finner man flera argument som talar för att jorden är sfärisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in