2018-06-02, 11:25
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
För att gravitationen ska vara sann/bevisad. Krävs det vetenskap på detta, alltså, ord har ingen betydelse när det kommer till vetenskap - ni verkar inte fatta detta.

Så istället för att bolla runt med ord som ni är mycket duktiga på, ge mig demonstrationerna, ge mig vetenskapen på gravitationen och alla alternativ ideer.
1. Vetenskapen på gravitationen borde det flockas av. Men i verkligheten är det tvärtom. Sedan så känns några tester av detta inte riktigt helt pålitligt, dvs slutsatsen etc kanske är lite för vag.
2. Vetenskapen på alternativ ideerna borde det också flockas av, det gör det inte. Det är exakt så man gör vetenskap, man låter datan/testerna/demonstrationerna tala för sig - Åsikter har noll mening.

Så visa mig detta om gravitationen, istället för att ge mig tomma ord som har noll betydelse i vetenskap.

OCh för att vara tydlig, det madtop skickar som "vetenskap" är långt ifrån tillräckligt. Cavendish-experimentent gjort av amatörer som inte kan tänka kritiskt. Som inte gör testet 1-1.
Dessa test är inte vetenskapsbaserade i sig, för det krävs fler kvalitets tester på gravitationen, inte bara så nära 1-1 av cavendish som möjligt utan även fler varianter på det. Också krävs det massvis av vetenskap på alternativ ideerna. Quantity och kvalitet. Snackar inte om ypperlilga 2-3 tester som ni tror räcker.

Men det var ett ohyggligt tjat om demonstrationer.

Vad du inte verkar begripa är att hela din omgivning är full av demonstrationer av gravitation. Att vågen ger utslag är en demonstration. Att vågen ger samma utslag i en skärmbur är en annan demonstration.

Din massiva okunskap om såväl elektricitet som krafter innebär inte att det inte finns några demonstrationer, det innebär bara att du inte begriper att hela din omgivning är full av demonstrationer.
Senast redigerad av madtop 2018-06-02 kl. 11:29.
Citera
2018-06-02, 13:04
Medlem
Nähe! Jag tror inte att jorden är platt. Ifrågesätter fortfarande NASA och deras månlandningar. Samt allt annat regeringar säger
Senast redigerad av boubeb 2018-06-02 kl. 13:50.
Citera
2018-06-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Går det bara från en dag till nästa så flyttar sig ju punkten där solen går ner väldigt lite så det ser då garanterat ut som att den går ner på samma ställe om man bara följer den ett antal dagar men den går ju knappast ner på samma ställe i december jämfört med vad den gör i juni någonstans.

Nej, nu hsr du missuppfattat. Menar att solen går upp på ett ställe på morgonen, och går sedan ner på ungefär samma ställe på kvällen. Ska se om jag kan hitta timelapse video
Citera
2018-06-02, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vad Eric Dubay är för en charlatan framgår bäst av hans 200 så kallade bevis, http://www.atlanteanconspiracy.com/2015/08/200-proofs-earth-is-not-spinning-ball.html. Rappakalja alltihop.
Aaarghhhh !!! Lästen hyffsat mycket av det!
Hans avsnitt om flygresor är helt åt helskotta.
Jag kunde hitta direktflyg, medan Dubay har de flygandes överallt...
Som bara ett litet exempel.
Citera
2018-06-02, 13:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Aaarghhhh !!! Lästen hyffsat mycket av det!
Hans avsnitt om flygresor är helt åt helskotta.
Jag kunde hitta direktflyg, medan Dubay har de flygandes överallt...
Som bara ett litet exempel.

Faktum är att samtliga av Dubays "200 proofs" har blivit debunkade. Här är en av många sammanställningar.
http://200proofsearthisnotflat.blogspot.com/2016/02/debunking-dubay-1-7200.html
Citera
2018-06-02, 13:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boubeb
Nej, nu hsr du missuppfattat. Menar att solen går upp på ett ställe på morgonen, och går sedan ner på ungefär samma ställe på kvällen. Ska se om jag kan hitta timelapse video

Det kan solen göra om du är nära polcirkeln vid sommarsolståndet.
I t.ex Luleå den 20 juni går solen upp inte långt ifrån där den gick ned.
http://suncalc.net/#/65.5848,22.1567,11/2018.06.20/13:32
Citera
2018-06-02, 13:51
Medlem
Citat:
Lite information om navigationshistoria https://www.youtube.com/watch?v=4DlNhbkPiYY
Återigen. Plattjordare säger att inget avstånd till Polaris går att mäta och använder således inte avståndet. Gör skillnad på vinkel och avstånd. Jag avser avstånd från jordytan till stjärnan, vilket utgör en sida i en triangel.

Globjordare säger att avståndet till Polaris är fastställt men väljer att inte använda det, men menar samtidigt att på plattjorden måste man göra det och att det motbevisar plattjorden. Att samma metod motbevisar globjorden det väljer ni bekvämt att bortse ifrån för att bevisa er modell. Metoden motbevisar båda modeller men du och andra väljer att enbart applicera den på plattjorden. Det kallas för dubbla måttstockar.

Citat:
Plattjordare kan visst bestämma avståndet till Polstjärnan:
http://earthmeasured.com/polaris-proves-earth-not-globe/
Igen. Då hade navigatörer kunnat fastställa position med att ta ut bäring och vinkel till Polaris men det går inte. Se videon du länkade en gång till, det förklaras där.

https://wiki.tfes.org/Shifting_Constellations[/quote]

Citat:
Varför Polstjärnan syns och inte syns:
https://www.youtube.com/watch?v=S2subVaRUfk
Nu länkar du till Eric Dubay som är känd plattjordare och videon går ut på att förklara Polaris på plattjorden. Jag har inte sett hela videon och kan inget om hans resonemang i frågan.
Citera
2018-06-02, 14:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Återigen. Plattjordare säger att inget avstånd till Polaris går att mäta och använder således inte avståndet. Gör skillnad på vinkel och avstånd. Jag avser avstånd från jordytan till stjärnan, vilket utgör en sida i en triangel.

Globjordare säger att avståndet till Polaris är fastställt men väljer att inte använda det, men menar samtidigt att på plattjorden måste man göra det och att det motbevisar plattjorden. Att samma metod motbevisar globjorden det väljer ni bekvämt att bortse ifrån för att bevisa er modell. Metoden motbevisar båda modeller men du och andra väljer att enbart applicera den på plattjorden. Det kallas för dubbla måttstockar.
Nej, det är inte dubbla måttstockar. Polaris vinkel över horisonten förklaras enkelt av jordens krökning, oavsett avståndet. Det som gäller är att avståndet är så stort att triangeln i praktiken är en linje. Polaris höjd över horisonten på en platt jord är omöjlig att förklara utan magi.
Citera
2018-06-02, 14:36
Medlem
Citat:
Nu länkar du till Eric Dubay som är känd plattjordare och videon går ut på att förklara Polaris på plattjorden. Jag har inte sett hela videon och kan inget om hans resonemang i frågan.

Jag vet att jag länkade en plattjordare.
Citera
2018-06-02, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Faktum är att samtliga av Dubays "200 proofs" har blivit debunkade. Här är en av många sammanställningar.
http://200proofsearthisnotflat.blogspot.com/2016/02/debunking-dubay-1-7200.html
Stort tack
Citera
2018-06-02, 19:57
Medlem
Citat:
Stort tack
Men nu var ju frågan om avståndet till Polstjärnan, som du nu undviker, och användning inom navigation. Argumenten du framförde motbevisade dig själv och nu försöker du avleda ifrån det.
Citera
2018-06-02, 20:39
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men nu var ju frågan om avståndet till Polstjärnan, som du nu undviker, och användning inom navigation. Argumenten du framförde motbevisade dig själv och nu försöker du avleda ifrån det.
Avståndet till Polstjärnan är irrelevant, eftersom avståndet är så stort. Förklara hur polstjärnans vinkel över horisonten fungerar på en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in