Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Problemet är att du säger att det är simpel fysik och att jag är väldigt okunnig osv., men du visar fortfarande inte upp dina klot. Vi får ju aldrig se dem.
Det är bara ett problem om man bortser från fakta. Der jag menar med okunnighet i det är egentligen om din fråga var en dumfråga. Vet du verkligen inte att enligt allmänt känd vetenskap så formas massor till klot för att det är den form då jämvikt uppstår? Det är den effektivaste formen vad gäller yta i förhållande till volym.
Genom ett teleskop syns det tydligt att solen är ett klot. Att Venus och Merkurius ibland befinner sig framför och ibland bakom solen tyder på att de roterar runt solen. De har också faser, precis som månen, vilket tyder på att de alltid är belysta av solen oavsett vilken sida de är på. Alltså är solen ett klot.
Kan du med liknande verifierbara observationer påvida domen och ljuskällan som skapar brännpunkten? (Retorisk fråga).
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Banan är förutsägbar, den är ju det idag och detta har jag svarat på tidigare. Vad är poängen med att upprepa samma fråga om och om igen? Hoppas du på ett annat svar?
Fasr förutsägelsen är gjord enligt globmodellen, den förklara varför solen kommer att vara på ett visst ställe vid en viss tidpunkt. Du konstaterar bara att det råkar stämma med globmodellen och försöker i efterhand hitta ”indikationer” som stämmer med din på förhand bestämda uppfattning.
Poängen är att få svar. Förhoppningen är att du tänkt till lite sedan förra gången och insett art ditt hittepå inte är svar.
Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Om den är parallell med jorden vet jag inte.
Men du vet att den är beskaffad på så sätt att den kan kasta skuggor som exakt stämmer med globmodellen. Märkligt.