2018-05-03, 18:44
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du säger att himlen är tredimensionell men vi kan inte se det.

Jodå, vi kan både se och mäta det.

Vi är t.ex några miljoner som har mätt avståndet till månen, det är faktiskt ganska enkelt.
Därefter är det inga större problem att räkna ut andra avstånd som till t.ex solen.
Citera
2018-05-03, 18:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja, det ser ut så. Och om månen var synlig skulle den lysa upp molnen närmast den, och en annan person i en annan eka i en annan sjö skulle kunna se samma måne lysa upp andra moln närmast den. Inte ett spår av den tredimensionella rymden skulle någon av personer i ekorna bevittna.

Jag har läst din text 3 ggr och jag förstår faktiskt inte vad du vill säga.
Att månen lyser upp moln på olika platser funkar hur bra som helst om rymden är tredimensionell.

Citat:
Men på din inverterade globjord är inget vad det ser ut att vara. Upp och ner.

Det är din subjektiva åsikt.
Personligen tycker jag det mesta ser ut att vara exakt såsom det borde.
Citera
2018-05-03, 18:52
Medlem
Citat:
Presentera beviset för att solen är ett klot! Presentera beviset där gravitationen gjorde solen till ett klot.

Men visst, brännpunkten är en tes. Jag har indikationer för den tesen men inga bevis, men det har inte du heller.

Lite bilder tagna av en amatörastronom. http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2198117/Stunning-close-images-solar-flares-erupting-suns-surface---taken-little-garden-Dover.html
Ser detta ut som ljus från en lins?
Varför kan man observera solfläckar som förflyttar sig mot kanten och försvinner för att sedan komma tillbaks på den andra kanten?
Citera
2018-05-03, 18:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Presentera beviset för att solen är ett klot! Presentera beviset där gravitationen gjorde solen till ett klot.
Jag repeterar gärna bevisen, det gläder mig att du är intresserad av vetenskapliga bevis!
Att saker faller nedåt påvisar gravitationen.
Cavendish-experimentet bevisar att gravitationen är konstant och mätbar.

Citat:
Men visst, brännpunkten är en tes. Jag har indikationer för den tesen men inga bevis, men det har inte du heller.
Vilka är indikationerna?
Jag refererar till allmänt accepterad vetenskap, där finns massor med bevis.
Citera
2018-05-03, 18:56
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag har svarat dig på dessa frågor, antingen så vet jag inte eller så är du inte nöjd med svaren förrän de överensstämmer med din världsbild. Meningslös diskussion. Avslutad för min del.
Ok, skygglappar på som vanligt.
Jag frågade vad du tror om dessa punkter, inte om du vet eller inte.
Citera
2018-05-03, 18:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, det ser ut så. Och om månen var synlig skulle den lysa upp molnen närmast den, och en annan person i en annan eka i en annan sjö skulle kunna se samma måne lysa upp andra moln närmast den. Inte ett spår av den tredimensionella rymden skulle någon av personer i ekorna bevittna. Men på din inverterade globjord är inget vad det ser ut att vara. Upp och ner.
Inget av der där relaterar till mitt inlägg.
Att folk har olika upplevelser av samma observation av månen gör inte själva månen till en personlig upplevelse.
Citera
2018-05-03, 20:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Lite bilder tagna av en amatörastronom. http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2198117/Stunning-close-images-solar-flares-erupting-suns-surface---taken-little-garden-Dover.html
Varför kan man observera solfläckar som förflyttar sig mot kanten och försvinner för att sedan komma tillbaks på den andra kanten?

Nä det ser varken ut som en lins eller en "personlig upplevelse". Det ser faktiskt ut som en sol.

Tack för länken, otroligt läckra bilder på stjärnan solen.
Citera
2018-05-03, 20:31
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
I mitt inlägg.
https://www.flashback.org/sp63944291

Nej, din inlägg förklarar inte hur det är möjligt för skuggan att röra sig i en exakt rak bana över hela jordklotet om solen roterar runt en platt jord... Du kan testa själv kära Boldogg. Ta en penna och sätt fast den på golvet med lite kludd. Rotera sedan en lampa runt denna penna.
Försök komma på hur du måste röra lampan för att du ska kunna få en exakt rak bana för skuggan.

Citat:
Nej, man utgår ifrån att att himlen är en sfär med himlakroppar som man inte har något avstånd till. Man mäter vinkeln till dem i horisontalplan, observatörens horisontalplan. Det är en platt konstruktion.

Men nej, du har ju helt fel...

Du står på jorden och mäter upp att polstjärnan är i 45 graders höjd, sedan flyttar du dig 2500 mil söderut vilken höjd kommer då polstjärna ha? Räkna ut detta på din platta jord så får vi se om det stämmer med verkligheten.
Citera
2018-05-04, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Du kanske kunde tillföra tråden någonting och förklara varför det inte ser ut som ljuset genom lins?
Varför menar du att solfläckarnas återkommande betyder att solen är ett klot?
Citera
2018-05-04, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag repeterar gärna bevisen, det gläder mig att du är intresserad av vetenskapliga bevis!
Att saker faller nedåt påvisar gravitationen.
Cavendish-experimentet bevisar att gravitationen är konstant och mätbar.

Vilka är indikationerna?
Jag refererar till allmänt accepterad vetenskap, där finns massor med bevis.
"Att saker faller nedåt påvisar gravitationen." Och detta bevisar att solen är ett klot hur då?

I mitt inlägg om höst och vårdagjämning, se nedan länk, ger jag exempel på sådana indikationer.

Citera
2018-05-04, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Nej, din inlägg förklarar inte hur det är möjligt för skuggan att röra sig i en exakt rak bana över hela jordklotet om solen roterar runt en platt jord... Du kan testa själv kära Boldogg. Ta en penna och sätt fast den på golvet med lite kludd. Rotera sedan en lampa runt denna penna.
Försök komma på hur du måste röra lampan för att du ska kunna få en exakt rak bana för skuggan.
Om den ska simulera värdagjämning, där solen inte är i zenit, måste jag röra den i en välvd bana över det platta golvet. Ditt test ger bara utslaget en rak linje om underlaget är plant. Se exempel nedan som du tidigare länkade till.
https://www.youtube.com/watch?v=G-6rDa5lmFQ

Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Men nej, du har ju helt fel...

Du står på jorden och mäter upp att polstjärnan är i 45 graders höjd, sedan flyttar du dig 2500 mil söderut vilken höjd kommer då polstjärna ha? Räkna ut detta på din platta jord så får vi se om det stämmer med verkligheten.
22,5 grader.
Citera
2018-05-04, 07:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
"Att saker faller nedåt påvisar gravitationen." Och detta bevisar att solen är ett klot hur då?
Gravitstionens riktning är mot masscentrum. Altltså kommer all massa at sträva efter att vara så nära centrum som möjligt. Vilket leder till att massa blir klotformad om de inte påverkas av någon annan kraft. Simpel fysik.
Du är förvånansvärt okunnig om den modell som du så ihärdigt försöker hitta alternativ till.

Citat:
I mitt inlägg om höst och vårdagjämning, se nedan länk, ger jag exempel på sådana indikationer.

Nej det gjorde du inte, du svarade inte ens på frågan om du tror att brännpunkten cirkulerar över den platta jorden. Om den gör det kan skugglinjerna inte bli spikraka på vårdagjämningen.

Rör sig brännpunkten in någon förusägbar bana ovanför jorden? Är banan plan och parallell med den platta jorden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in