2018-04-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Kopiera QUOTE och /QUOTE -taggarna, se till att få med parenteserna []

Om jorden vore platt skulle det bli en rät linje inte en kurva.
Om jorden vore platt skulle det betee sig exakt som det beteer sig.
Sätt likalånga tändstickor på 1-2 meters bord, titta på sidan på tändstickorna. Dom ser mindre och mindre ut exakt som den där kraftledningen. Bordet är rakt, stenrakt, ingen kurva på bordet.
Citera
2018-04-02, 11:01
Medlem
Citat:
Så om jag är 100 meter upp då är mittpunkten 100 m ovanför båten?
Om jag tittar på horisonten så är väl det mittpunkten, oavsett var båten är?
I annat fall blir det ju konstigt om jag ser två båtar samtidigt, blir det två mittpunkter då?

Var går skarven? Låt mig gissa, vid 5 km på 2 m höjd?

Det håller jag med om.
Mittpunkten=ögonnivå. Vart du tittar.
Om du tittar rakt fram hela tiden, medans du åker uppåt. Desto högre och högre blir din mittpunkt.

tittar du något ner, så borde mittpunkten sjunka något, ja.

Skarven? Vet ej. Du menar kurvan? Vet ej.
Citera
2018-04-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Här är solen på 39 km höjd.
Valet är efter balongrekordet på 39.000 meters höjd: https://www.freeride.se/baumgartners-lyckade-hopp-fran-39-000-meters-hojd/

Klockan är 00:00.
Jag står i England ungefär.
Jag ser solen: http://imgbox.com/eT42JAqe
Förstår inte hur ballongrekordet är relevant här? Ser man solen när man klickar på videon menar du, när han åker upp 39,000 meter?

Angående din bild, vad är det röda strecket? Jag antar den lilasaken är solen? Det är jävligt långt i så fall.
Citera
2018-04-02, 11:33
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Förstår inte hur ballongrekordet är relevant här? Ser man solen när man klickar på videon menar du, när han åker upp 39,000 meter?

Hmmm, måste man förklara allt.
Det är relevant för om en person kan åka upp 39 km upp i en balong så bör solen så klart inte ha den höjden. Eller hur?
I så fall kan vi ju resa till solen och t.o.m ta på den.

Sätter jag då solen på 39 km höjd och ÄNDÅ så kan solen synas kl 00:00 i England så är det väl ett bra sätt att visa att den platta modellen inte håller? Detta nonsens att ta upp perspektiv hela tiden.

Nu ser du att perspektivet inte kan göra så solen döljs av något. LightWave fungerar exakt hur verklighetens perspektiv fungerar.

Citat:
Angående din bild, vad är det röda strecket? Jag antar den lilasaken är solen? Det är jävligt långt i så fall.

Vilket röda streck? Syftar du på pilarna man använder för att styra objektens position och vinklar?
Vad är långt?

Solen är enbart en pixel stor ljuskälla som kastar ljus åt alla håll. Sedan har jag lagt på så man ser "flares" efter normal standardoptik/film/kamerasensor.
Citera
2018-04-02, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Hmmm, måste man förklara allt.
Det är relevant för om en person kan åka upp 39 km upp i en balong så bör solen så klart inte ha den höjden. Eller hur?
I så fall kan vi ju resa till solen och t.o.m ta på den.

Sätter jag då solen på 39 km höjd och ÄNDÅ så kan solen synas kl 00:00 i England så är det väl ett bra sätt att visa att den platta modellen inte håller? Detta nonsens att ta upp perspektiv hela tiden.

Nu ser du att perspektivet inte kan göra så solen döljs av något. LightWave fungerar exakt hur verklighetens perspektiv fungerar.

Vilket röda streck? Syftar du på pilarna man använder för att styra objektens position och vinklar?
Vad är långt?

Solen är enbart en pixel stor ljuskälla som kastar ljus åt alla håll. Sedan har jag lagt på så man ser "flares" efter normal standardoptik/film/kamerasensor.
Jag fattade att du tyckte det var relevant, min fråga var mer vart ser man solen i videon, och hur tolkar du när man ser solen.
Man skickar inte en jävla video och sedan låter personen leta upp själv, skriva tidpunkten är för fan det minsta man bör göra om man har någon intelligens överhuvudtaget.

Och varför i helvete sätter du solen på 39,000 km höjd?
Lär dig om perspektivet innan du börjar gå in i saker du inte fattar ett skit om och gör korkade slutsatser.

Och sedan att du ser solen från England. Har du något vett nånstans så skriver du lite detaljer.
Vilken nivå är du på? VART ÄR SOLEN PÅ KARTAN? Är det de röda strecket eller den lilasaken? Kan du för i helvete skriva tydligt så man fattar exakt vad som förssigår. Är det för svårt för dig tycker du?
Citera
2018-04-02, 12:01
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag fattade att du tyckte det var relevant, min fråga var mer vart ser man solen i videon, och hur tolkar du när man ser solen.
Man skickar inte en jävla video och sedan låter personen leta upp själv, skriva tidpunkten är för fan det minsta man bör göra om man har någon intelligens överhuvudtaget.

Vad är det för tidpunkter du pratar om? Vilken video?
Jag har skickat en länk om lite information om världsrekordet på högsta balongfärden.
Fanns det en video på den sidan? I så fall är det inget jag har kollat på.

Citat:
Och varför i helvete sätter du solen på 39,000 km höjd?
Lär dig om perspektivet innan du börjar gå in i saker du inte fattar ett skit om och gör korkade slutsatser.

Vi försöker igen... suck...

Jag testar sätta solen på 39 km höjd för där är världsrekordet på högsta balongfärden.
Vi kan ju då förstå att solen måste vara högre än 39 km.
För annars hade vi ju kunnat åka upp till solen med en ballong och utforska solen rent fysiskt.

Men även vid 39 km höjd ser jag solen klockan 00:00 i England.
Och detta är ju ett stort problem för plattjordsmodellen, tycker du inte det?

Förstår du nu? Eller?

Citat:
Och sedan att du ser solen från England. Har du något vett nånstans så skriver du lite detaljer.
Vilken nivå är du på? VART ÄR SOLEN PÅ KARTAN? Är det de röda strecket eller den lilasaken? Kan du för i helvete skriva tydligt så man fattar exakt vad som förssigår. Är det för svårt för dig tycker du?

Solen är ovanför ekvatorn, du kan se den på min bild... en gul lampa...
Den är ovanför ekvatorn så långt ifrån kameran som det går. Där den är i verkligheten kl 00:00 Engelsk tid.

Kameran är 2 meter ovanför marken. Du ser kameran, den är grön, ovanför England.
Citera
2018-04-02, 12:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om jorden vore platt skulle det betee sig exakt som det beteer sig.
Sätt likalånga tändstickor på 1-2 meters bord, titta på sidan på tändstickorna. Dom ser mindre och mindre ut exakt som den där kraftledningen. Bordet är rakt, stenrakt, ingen kurva på bordet.
Nej, de bildar en rät linje inte en kurva. Så här der det ut:
https://www.metabunk.org/attachments/20170723-071728-5gkoh-jpg.27892/
Citera
2018-04-02, 12:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Mittpunkten=ögonnivå. Vart du tittar.
Om du tittar rakt fram hela tiden, medans du åker uppåt. Desto högre och högre blir din mittpunkt.

tittar du något ner, så borde mittpunkten sjunka något, ja.

Skarven? Vet ej. Du menar kurvan? Vet ej.
Det verkar som om du bara hittar på vart efter.
Citera
2018-04-02, 13:36
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jag har otaliga gånger bett dig förklara vad du anser att perspektiv är.

Förklara hur "perspektiv" kan dölja delar av föremål. Förklara hur "perspektiv" kan hindra ljuset från nedre delen av solen att nå våra ögon.
Citera
2018-04-02, 13:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det hindras för vårt perspektiv drar allt till punkten i mitten. I en korridor är det en punkt i mitten(din ögonnivå) som allt dras till, ÄVEN FAST ALLTING ÄR RAKT; DETTA ÄR BEVIS FÖR DET; SIMPELT SOM FAN!
Därför skyms solen som den gör.

UNDER PUNKTEN ÄR UNDER DIN ÖGONNIVÅ. Solen kan omöjligt visas där för solen är i himlen. Den är inte på marken.

Det du skriver är helt obegripligt och ger ingen som helst förklaring till varför nedre delen av föremål är dolda.

Vad är det som hindrar fotonerna från den nedre delen av solen att nå våra ögon?
Citera
2018-04-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Då har jag pratat med någon annan och jag hänvisar till den diskussionen. Att ständigt dra upp samma frågor och få diskussionen att gå i cirklar är välkänd trollmetod vilken jag inte tänker bidra till.
Du får sista ordet.

Ungefär hur många gånger har du dragit upp frågan "Var är kurvan?" i denna tråd? Du ska nog vara lite försiktig när du anklagar andra för trollmetoder.
Citera
2018-04-02, 14:44
Medlem
Citat:
Det verkar som om du bara hittar på vart efter.
Ok. Då var detta avklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in