2018-05-03, 17:22
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du länkade förut till nedan video, på den ser du klart och tydligt hur himlen är en sfär. Skuggan antar objektets form, nämligen platt. Det är himlen som är en sfär.

https://www.youtube.com/watch?v=G-6rDa5lmFQ

Ööööö, ja??? Pappret är platt. Vad har detta med att solen rör sig en rak bana???
Citera
2018-05-03, 17:29
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Din modell består mestadels av påhitt, exempelvis solen. Ni påstår att den är klot men bevis för det har ni inte. Jag medger utan omsvep att det jag säger teori. Varför är din spekulation bättre?
Det är ingen spekulation.

Mestadels påhitt? Vad mer är påhitt?

Självklar finns det bevis för att solen är ett klot. Gravitationen gör stora massor till klot.

Det som det saknas bevis för är domen och brännpunkten. Det är ingen teori, det är en hypotes.
Citera
2018-05-03, 17:35
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Kläm fram det du vill säga så vi kan slippa denna eviga fråga från dig.
Jag försöker förstå hur du tror att din egen modell fungerar. Midnattssolen på sydpolen vore intressant att få reda på mer om. Likaså dagarnas längd, beroende på hur lånt söderut man befinner sig, vore också intressant att se hur din modell förklarar. Solens uppgång i sydöst, söder om södra vändkretsen är ytterligare en fråga som inte fått något svar.
Citera
2018-05-03, 17:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
När man ser upp på himlen, natthimlen tex så ser man att den är välvd över observatören. En tydlig indikation på att den är välvd över jorden. För att få globjorden att gå ihop har man vänt på det. Det praktiska handhavandet med astronavigering tyder på att himlen är en sfär och jorden är platt. Denna platta jordens förutsättningar används för en rund jord, låter osannolikt.
Fast himlen enligt globjorden är inte en välvd eller platt yta utan rymden är 3-dimensionell. Eftersom vi inte kan se djup på dom avstånd det handlar om så kan det se ut som ”himlavalvet” men det finns inget valv utan när två stjärnor ser ut att ligga intill varandra så kan den ena vara en liten stjärna som ligger 8 ljusår bort och den andra kan vara en stor som ligger 400 ljusår bort.
Finns ingen platt himmel på globjorden, bara den 3-dimensionella rymden.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-05-03 kl. 17:51.
Citera
2018-05-03, 18:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
När man ser upp på himlen, natthimlen tex så ser man att den är välvd över observatören. En tydlig indikation på att den är välvd över jorden.
Nej det är det verkligen inte. I så fall skulle synfältet från en eka mitt på havet vara en tydlig indikation på att hela jorden vore stor som en cirkel med 5km radie och att betraktaren är ensam på jorden.
Citera
2018-05-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Ööööö, ja??? Pappret är platt. Vad har detta med att solen rör sig en rak bana???
Det är samma raka bana ovanför dig som du menar är under dig på din sfäriska jord. Upp och ner.
Citera
2018-05-03, 18:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Din modell består mestadels av påhitt, exempelvis solen. Ni påstår att den är klot men bevis för det har ni inte.

Nej så är det inte. Det är bevisat att jorden är en sfär - och detta oavsett vad du tror.

Citat:
Jag medger utan omsvep att det jag säger teori. Varför är din spekulation bättre?

Därför att det inte är en spekulation. Det finns ungefär 99 av varandra oberoende bevis för att jorden är en sfär. Vill du jag ska räkna upp dem igen?

Citat:
Jag förstår att du är obekväm med min förklaring till höst/vårdagjämning på en platt jord men det vore ju rimligt om du framförde argument istället för enbart negerande ordbajseri.

Din förklaring är helt enkelt ingen förklaring. Att dra till med "Enligt plattjorden är himlen en sfär och jorden platt." väcker mer frågor än det ger svar.

För att det ska vara en förklaring så ska du göra det begripligt hur solen t.ex kan gå upp rakt öster i Luleå och Kapstaden samtidigt.
Citera
2018-05-03, 18:17
Medlem
Citat:
Du har inte gett någon förlaring. Citera din förklaring...
I mitt inlägg.
https://www.flashback.org/sp63944291

Citat:
Men nej, vid navigering av stjärnorna så utgår vi ifrån en glob. Har du missat den eviga punken polstjärnan som vi försöker förklara för er plattskallar?
Nej, man utgår ifrån att att himlen är en sfär med himlakroppar som man inte har något avstånd till. Man mäter vinkeln till dem i horisontalplan, observatörens horisontalplan. Det är en platt konstruktion.
Citera
2018-05-03, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är ingen spekulation.

Mestadels påhitt? Vad mer är påhitt?

Självklar finns det bevis för att solen är ett klot. Gravitationen gör stora massor till klot.

Det som det saknas bevis för är domen och brännpunkten. Det är ingen teori, det är en hypotes.
Presentera beviset för att solen är ett klot! Presentera beviset där gravitationen gjorde solen till ett klot.

Men visst, brännpunkten är en tes. Jag har indikationer för den tesen men inga bevis, men det har inte du heller.
Citera
2018-05-03, 18:23
Medlem
Citat:
Jag försöker förstå hur du tror att din egen modell fungerar. Midnattssolen på sydpolen vore intressant att få reda på mer om. Likaså dagarnas längd, beroende på hur lånt söderut man befinner sig, vore också intressant att se hur din modell förklarar. Solens uppgång i sydöst, söder om södra vändkretsen är ytterligare en fråga som inte fått något svar.
Jag har svarat dig på dessa frågor, antingen så vet jag inte eller så är du inte nöjd med svaren förrän de överensstämmer med din världsbild. Meningslös diskussion. Avslutad för min del.
Citera
2018-05-03, 18:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
När man ser upp på himlen, natthimlen tex så ser man att den är välvd över observatören.

Nej det kan jag verkligen inte hålla med om.

Citat:
Det praktiska handhavandet med astronavigering tyder på att himlen är en sfär och jorden är platt.

Nej det gör det verkligen inte. Att navigera efter stjärnor funkar hur bra som helst på en sfärisk jord.

Däremot så är det ingen som vet hur det funkar på en platt jord, du kan ju t.ex inte förklara polstjärnans position.
Citera
2018-05-03, 18:39
Medlem
Citat:
Nej det är det verkligen inte. I så fall skulle synfältet från en eka mitt på havet vara en tydlig indikation på att hela jorden vore stor som en cirkel med 5km radie och att betraktaren är ensam på jorden.
Ja, det ser ut så. Och om månen var synlig skulle den lysa upp molnen närmast den, och en annan person i en annan eka i en annan sjö skulle kunna se samma måne lysa upp andra moln närmast den. Inte ett spår av den tredimensionella rymden skulle någon av personer i ekorna bevittna. Men på din inverterade globjord är inget vad det ser ut att vara. Upp och ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in