2018-04-02, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag säger inget om ett avstånd, inzoomat foto, effekter av påstådd kurva, jag säger att ni hela tiden ändrar förutsättningen för att se kurvan. Om du läser denna tråd ett tag tillbaka så var kurvan möjlig att se på en promenad vid havet, från en plattform i Nordsjön. Sedan ändras detta till 10000m höjd från ett flygplan, vilket sedan inte är möjligt utan det är bara astronauter på ISS som kan se kurvan. Efter det dyker bilden på Lake Ponchatrain upp och då kan man se kurvan från marknivå om man bara zoomar in med en kamera. Tycker du detta är trovärdigt?

Jag skulle vilja kalla detta "språkförbistring" eller liknande, du har flera olika persona som förklarar samma sak men på ett väsentligt skiljt sätt.

Vad man måste göra för att förstå något som förklaras av någon annan är att först lära sig dennes "språk" innan man kan ta in vad de faktiskt säger, att de alla på sitt sätt förklarar att jorden Inte är platt är klart, hur de säger det skiljer sig däremot åt.

Om vi som exempel tar flyghöjd och att man där "ser" kurvan, det gör man på så sätt att man ser längre ju högre man kommer just för du ser över "kanten" på den runda jorden.
Att du tolkar detta som att du ska se jorden som en boll på denna höjden är språksvårigheter mellan dig och den som du talar med.

När du sedan ställer just den frågan om man kan se jorden som en boll från ett plan och får svaret att det går inte för att höjden är alldeles för låg av någon annan så kan ju du anse att förutsättningarna är ändrade när de fortfarande är desamma som innan men där du har misstolkat den förste som sa att kurvan syns från flyghöjd.

Så, ja, det är trovärdigt men man måste lära sig Vad varje person säger innan man lägger någon värdering i det som sägs, när man själv lägger sin egen tolkning i det någon annan säger är man ute på hal is och kan halka iväg från det som faktiskt sägs antingen för man inte förstår vad som sägs eller för man har sin egen agenda och vilja vad det ska betyda, sannolikt har många episka fejder börjat just så..

Men åter till ämnet, anser du att man bör se lika långt oavsett höjd på den platta jorden?
Skulle vi kunna enas om att det verkar sannolikt att det skulle vara så?
Ser vi 15km från en höjd borde vi kunna se lika långt i markplan som exempel, är det troligt?
Citera
2018-04-02, 01:26
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Då har jag pratat med någon annan och jag hänvisar till den diskussionen. Att ständigt dra upp samma frågor och få diskussionen att gå i cirklar är välkänd trollmetod vilken jag inte tänker bidra till.
Du får sista ordet.

Fast du gör ju exakt det samma? Du kontrar med samma saker gång på gång hela tiden.
När vi försöker förklara hur det faktiskt fungerar svarar du alltid "jag vet inte".
Anledningen till att jag och många andra tar upp samma saker gång på gång är ju för ni plattjordare inte förstår. Och när vi försöker förklara hur det ligger till så vill ni inte ta till er det.

Ärligt Boldogg, kan jag ställa frågan om du någon gång lär dig av det som skriv här?
Jag kan villigt erkänna att jag lärt med en del saker genom att skriva här.

Men det vi berättar, tar du till dig det? Eller avfärdar du det bara?

EDIT:
kkkrim här ovanför tog upp det jag ibland har funderat på. Om att ni plattjordare missuppfattar vad alla vi säger. Vi skriver ju på olika sätt.
Senast redigerad av Jazzil 2018-04-02 kl. 01:29.
Citera
2018-04-02, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Din förklaring var förvirrannde, båten och plan var inte förvirrande.
Förstår inte vad du menar med bordet, du säger nu att du ser exakt lika långt på bordet oavsett vart dina ögon är gentemot bordet?
Dvs, om dina ögon är 0cm ovanför bordet, eller 1dm ovanför bordet, du ser lika långt på det bordet då?
Sålänge mina ögon är över bordskanten så ser ja lika långt, ja.
Enda sättet att Inte se lika långt är om mina ögon är Under kanten.

Om föremålet du tittar på försvinner pga. sin storlek är det Inte ett bevis på något annat än att det är för litet att se på det avståndet du försöker titta på det.

Exempel, ställ en ahlgrens bil och backa tills du inte ser den längre, parkera en personbil på samma plats så kommer du se den, fortsätt bakåt tills du inte ser den längre och parkera en 747 där osv. osv.

Så, ska vi försöka igen med varför vi inte ser lika långt i markplan som från en höjd på den platta jorden annat än om vi i markplan tittar på något som är högt, exempelvis ett plan?
Citera
2018-04-02, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Jag skulle vilja kalla detta "språkförbistring" eller liknande, du har flera olika persona som förklarar samma sak men på ett väsentligt skiljt sätt.

Vad man måste göra för att förstå något som förklaras av någon annan är att först lära sig dennes "språk" innan man kan ta in vad de faktiskt säger, att de alla på sitt sätt förklarar att jorden Inte är platt är klart, hur de säger det skiljer sig däremot åt.

Om vi som exempel tar flyghöjd och att man där "ser" kurvan, det gör man på så sätt att man ser längre ju högre man kommer just för du ser över "kanten" på den runda jorden.
Att du tolkar detta som att du ska se jorden som en boll på denna höjden är språksvårigheter mellan dig och den som du talar med.

När du sedan ställer just den frågan om man kan se jorden som en boll från ett plan och får svaret att det går inte för att höjden är alldeles för låg av någon annan så kan ju du anse att förutsättningarna är ändrade när de fortfarande är desamma som innan men där du har misstolkat den förste som sa att kurvan syns från flyghöjd.

Så, ja, det är trovärdigt men man måste lära sig Vad varje person säger innan man lägger någon värdering i det som sägs, när man själv lägger sin egen tolkning i det någon annan säger är man ute på hal is och kan halka iväg från det som faktiskt sägs antingen för man inte förstår vad som sägs eller för man har sin egen agenda och vilja vad det ska betyda, sannolikt har många episka fejder börjat just så..

Men åter till ämnet, anser du att man bör se lika långt oavsett höjd på den platta jorden?
Skulle vi kunna enas om att det verkar sannolikt att det skulle vara så?
Ser vi 15km från en höjd borde vi kunna se lika långt i markplan som exempel, är det troligt?
Så jag har inte tagit in språket och värderat det på korrekt sätt och därmed misstolkat att vi kan se kurvan:
- på en promenad vid havet.
- inte på en promenad vid havet.
- från en plattform i Nordsjön.
- inte från en plattform i Nordsjön.
- från ett flygplan.
- inte från ett flygplan.
- på Lake Ponchatrain med kraftig zoom.
- inte på Lake Ponchatrain med kraftig zoom, bilden är fejkad.
- på Lake Ponchatrain med kraftig zoom, bilden är nu inte längre fejkad.
- ISS.
- av effekterna på en video av Turning Torso i Malmö.

Inte särskilt trovärdigt!

Du får sista ordet.
Citera
2018-04-02, 01:50
Medlem
Citat:
Så jag har inte tagit in språket och värderat det på korrekt sätt och därmed misstolkat att vi kan se kurvan:
- från ett flygplan.
- ISS.

Du får sista ordet.

Nu har vi lite språkförbistring här tror jag så istället för att lägga min egen tolkning av vad du säger och göra detta till sanningen så, och detta rekommenderar jag dig med att göra när det är några tveksamheter, ska jag ställa frågan om Exakt Vad är det du vill se.

Du vill se jordens kurva och avsaknaden av att kunna se den ser du som ett bevis på att den inte finns, har jag uppfattat dig rätt?

Vad Exakt är det du vill se?
Hur ska vi kunna visa dig det du vill se?
Finns det något som skulle kunna visa dig kurvan Utan att faktiskt se den?
Citera
2018-04-02, 01:51
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
- från ett flygplan.
- ISS.

Du får sista ordet.

Några enkla frågor för att reda ut lite.

Vad menar du med att se kurvan, är det:

1. Att se kurvan från vänster till höger?
2. Att se kurvan från dig och rakt framåt?
3. Att se effekten av kurvan från dig och rakt framåt.

Kan du vara tydlig och svara på vad DU menar med att se kurvan.

Sedan två frågor som jag också gärna vill att du svarar på.

A. Vad krävs av dig för att du ska kunna säga "men det där måste ju bero på att jorden är klotformad".
B. Vad krävs av dig för att du ska kunna säga "Ja, det där är ju omöjligt på en platt jord".

EDIT: Nu han kkkrim före. Och tusan om han inte förklarar 1000 ggr så bättre!
Senast redigerad av Jazzil 2018-04-02 kl. 01:53.
Citera
2018-04-02, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
För att vissa gillar att trolla och vissa att posta inlägg. Några tappra försök har gjorts.

Den mest relevanta frågan: VAR FINNS KANTEN? Duckas hela tiden.

Som sagt, helt sjukt att tråden handlar om CGI och moln när denna ENKLA frågan inte kan besvaras av plattskallarna!

Nå, var finns kanten? Hur ser den ut och hur tar ni er dit?
Citera
2018-04-02, 09:17
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Mittpunkten är din ögonnivå. När du inte zoomar. Så när vi ser en båt, så är ögonnivån högre än båten. Något.
Så om jag är 100 meter upp då är mittpunkten 100 m ovanför båten?
Om jag tittar på horisonten så är väl det mittpunkten, oavsett var båten är?
I annat fall blir det ju konstigt om jag ser två båtar samtidigt, blir det två mittpunkter då?

Citat:
På korta avstånd kan det vara väderförhållanden. Visst. Men på långa avstånd är det konsekvent.
Var går skarven? Låt mig gissa, vid 5 km på 2 m höjd?

Citat:
Det blir längre och längre "ljusstråle" ju längre bort ett objekt är. Kanske har med detta och göra.
Som sagt, jag fattar inte detta fullt ut ännu så jag kan inte förklara det här.
Det håller jag med om.
Citera
2018-04-02, 09:21
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur citerer man dom du gjorde?
Kopiera QUOTE och /QUOTE -taggarna, se till att få med parenteserna []

Citat:
Det är din vinkel till objekten. Du tittar på kraftledningen från sidan. Som du ser så ser dom mindre och mindre ut hela tiden. Lägre och lägre.
Om jorden vore platt skulle det bli en rät linje inte en kurva.
Citera
2018-04-02, 09:26
Medlem
Citat:
Eller så ser du en cirkel på en plan yta.

Nej, jag ser en 3D värld, om du anser att världen är 2D är dina ögon trasiga. Inte mycket vi kan göra något åt.

Så länge du inte kan förstå skillnaden på en kruva som böjer sig "längsmed" och en i "sidled" är din hjärna också trasig, och det är någonting som ingen överhuvudtaget kan göra någoting åt.
Citera
2018-04-02, 09:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
På Lake Ponchatrain finns det debunkvideo som visar att kraftledningen inte är rak. Vem vet vad som är rätt!
Den "debunkningen" bygger på fel kraftledning. Det finns två. Den vi refererar till är spikrak.
Dessutom finns det bilder från båda sidorna, vilket enkelt motbevisar att kraftledningen går i en båge sedd uppifrån. Skulle kurvan gå uppåt från den ena sidan i så fall?

Som extra kuriosa bygger "debunkningen" Google Earth, de använder den sfäriska modellen.
Citera
2018-04-02, 09:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
[quote=boldogg|63667695]Så jag har inte tagit in språket och värderat det på korrekt sätt och därmed misstolkat att vi kan se kurvan:
Citat:
Hur menar du att man skulle se kurvan varje gång man tar en promenad vid havet?
Om det är kolmörkt, eller att horisonten inte är inom synhåll, eller tittar rakt upp eller rakt ned o.s.v.
Vi de tillfällena ser man självklart inte kurvan.

Men, om man tar en promenad vid soluppgång eller nedgång, då syns det att kurvan skymmer nedre delen av solen. Råkar det finns en lång bro eller kraftledning och man har en kikare med sig, då är det syns kurvan ännu tydligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in