Citat:
Jag säger inget om ett avstånd, inzoomat foto, effekter av påstådd kurva, jag säger att ni hela tiden ändrar förutsättningen för att se kurvan. Om du läser denna tråd ett tag tillbaka så var kurvan möjlig att se på en promenad vid havet, från en plattform i Nordsjön. Sedan ändras detta till 10000m höjd från ett flygplan, vilket sedan inte är möjligt utan det är bara astronauter på ISS som kan se kurvan. Efter det dyker bilden på Lake Ponchatrain upp och då kan man se kurvan från marknivå om man bara zoomar in med en kamera. Tycker du detta är trovärdigt?
Jag skulle vilja kalla detta "språkförbistring" eller liknande, du har flera olika persona som förklarar samma sak men på ett väsentligt skiljt sätt.
Vad man måste göra för att förstå något som förklaras av någon annan är att först lära sig dennes "språk" innan man kan ta in vad de faktiskt säger, att de alla på sitt sätt förklarar att jorden Inte är platt är klart, hur de säger det skiljer sig däremot åt.
Om vi som exempel tar flyghöjd och att man där "ser" kurvan, det gör man på så sätt att man ser längre ju högre man kommer just för du ser över "kanten" på den runda jorden.
Att du tolkar detta som att du ska se jorden som en boll på denna höjden är språksvårigheter mellan dig och den som du talar med.
När du sedan ställer just den frågan om man kan se jorden som en boll från ett plan och får svaret att det går inte för att höjden är alldeles för låg av någon annan så kan ju du anse att förutsättningarna är ändrade när de fortfarande är desamma som innan men där du har misstolkat den förste som sa att kurvan syns från flyghöjd.
Så, ja, det är trovärdigt men man måste lära sig Vad varje person säger innan man lägger någon värdering i det som sägs, när man själv lägger sin egen tolkning i det någon annan säger är man ute på hal is och kan halka iväg från det som faktiskt sägs antingen för man inte förstår vad som sägs eller för man har sin egen agenda och vilja vad det ska betyda, sannolikt har många episka fejder börjat just så..
Men åter till ämnet, anser du att man bör se lika långt oavsett höjd på den platta jorden?
Skulle vi kunna enas om att det verkar sannolikt att det skulle vara så?
Ser vi 15km från en höjd borde vi kunna se lika långt i markplan som exempel, är det troligt?